Kombinace toho nejlepšího z obou světů se skvěle prodává
Vozy postavené primárně pro americký trh a až následně homologované pro Evropu, mívají obvykle několik shodných poznávacích znaků. Pravidelně se opakují tvrdé plasty, ultraměkký podvozek, který spíše než jízdu autem připomíná plavbu na jachtě na metrových vlnách, benzinový osmiválcový motor, jenž kromě trávy u cesty žere i méně vzrostlé stromy, a fakt, že auto neumí pořádně zatočit. O to příjemnější je, že Hyundai při homologaci modelu Veracruz pro evropský trh, kde se nazývá podstatně méně vzletným označením ix55, neskončil u výměny žárovek. Vzniklo tím auto, jež si z obou diametrálně odlišných automobilových světů bere to nejlepší.
Vnější design vozu je hodně usedlý, dokonce by se dalo říci, že na korejské poměry jde o usedlost až extrémní. Nástupce oblíbeného terracanu je sice barokně oblý a postrádá právě teď módní hrany a lomené linie, pro nadčasovost designu je to ale spíše pozitivní.
Z Ameriky si ix55 dovezl rozměry, s nimiž bude nejedna garáž hodně na štíru, pořádnou světlou výšku, jakou disponují spíše ortodoxní off-roady, a také obrovský vnitřní prostor. Auto je sedmimístné, přičemž i do třetí řady sedadel se může posadit dospělý člověk, aniž by mu bylo předtím nutné zvětšit pohybový rozsah například lámáním kolem. To je nesporná konkurenční výhoda, protože u ostatních sedmimístných vozů je třetí řada prakticky vyhrazena pro dětskou část posádky. Hyundai k ní ještě jako bonus přidává airbagy a také jinde nepříliš často vídané držáky nápojů. Americké dítě zkrátka požaduje svůj komfort. Kvalitní měkčené plasty a kožené potahy opravdu pohodlných sedaček spolu s uměřeným, avšak atraktivním vzhledem palubní desky posouvají ix55 do rovin, jaké obvykle obsazují značky s cenovkou z úplně jiné dimenze. Špetku luxusu navíc dodávají mohutné nášlapy po stranách vozu a rovněž velmi praktické elektronicky ovládané páté dveře, které jsou k nedocenění v situaci, kdy se člověk vrací z hypermarketu ověšený igelitkami. Interiér vozu si zaslouží výtku pouze v jediné položce, kterou je navigace. Vestavěný Clarion má prapodivné ovládání dotykem, přičemž prodotýkat se k požadované položce je prvních pár dní hodně složité.
Z Evropy, respektive eurokorejské zóny, pak pochází třílitrový naftový vidlicový šestiválec, který neobtěžuje dieselovým klepáním, naopak má skoro až benzinový projev. Při poklidné jízdě je téměř neslyšitelný. Spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou je směřováno do komfortní oblasti. Automat řadí měkce a klidně, charakteristické jsou plynulé rozjezdy. Při dvojitém podřazení vyvstane sice určitá prodleva, nicméně reakce převodovky formule 1 od ix55 snad nikdo neočekává.
Kombinovaná spotřeba dosáhla během 1200 kilometrů redakčního testu rovných deseti litrů nafty na sto kilometrů. Vezmeme li v úvahu velikost vozu, tím také danou aerodynamiku, široké obutí a ne zrovna malou hmotnost, je daná spotřeba rozumná. Spolu s komfortním nastavením podvozku je auto předurčeno pro dlouhé trasy po dálnici. Jízdní vlastnosti vozu však nezklamou ani na okreskách. Ne že by ix55 mělo ambice honit Ford Focus RS, ale na druhé straně náklony v zatáčkách jsou podstatně menší, než by člověk od vozu této velikosti očekával. Auto je navíc při změně směru jízdy velmi agilní. Síly, jež přitom působí na vnější přední kolo, musejí být impozantní, a přesto ESP do řízení zasahuje jen zřídka. Pro jízdu mimo zpevněné cesty je auto vybaveno možností pohonu 4×4 včetně uzamčení přenosu točivého momentu na přední a zadní nápravu v poměru 50 : 50.
***
klady
Prostorný a hodnotný interiér
Cena
Výbava
Tichý a úsporný motor
Jízdní komfort
zápory
Prapodivná navigace
tabulka:
Hyundai ix55
Motor: naftový vidlicový šestiválec
Objem: 2959 ccm
Výkon: 176 kW
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Zrychlení z 0 na100 km/h: 10,4 s
Spotřeba: 10 l/100 km (kombinovaná)
Převodovka: šestistupňová automatická
Cena: 1 014 900,- (testovaný vůz)