Při včerejší diskusi ujistili čeští poslanci v Evropském parlamentu podnikatele, že budou v Bruselu tvrdě prosazovat jejich zájmy a také je vyzvali, aby se na ně s důvěrou obraceli. Podle ohlasů z pléna se zdálo, že podnikatele nejvíc tíží opožděné platby veřejných institucí a druhotná platební neschopnost.
Autor: Profit
Včera proběhla v sídle Hospodářské komory ČR konference „Prosazování zájmů českých podnikatelů ve strukturách EU“, kde se mohli průmyslníci ptát „svých“ zástupců v Evropském parlamentu, jak se budou bít za jejich zájmy.
„Evropský parlament jako instituce je pro podnikatele obzvlášť významný, neboť přijímá usnesení a zákony, které ovlivňují ekonomiky členských států EU, ale i podnikatele v celé Evropě,“ vysvětlil prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel účel konání konference.
Podle europoslance Oldřicha Vlasáka není nutné ani žádoucí se prosazování zájmů českých podnikatelů u evropských institucí bát, protože „lobbismus už v Bruselu dávno není hanlivé slovo“. Jeho kolega Jan Zahradil k tomu doplnil, že během následujícího pětiletého mandátu bude zejména sledovat, aby nová legislativa změřená na ochranu klimatu „nebyla využita, respektive zneužita, proti evropskému byznysu“. „Budeme na to dávat bedlivý pozor,“ uzavřel Zahradil.
Komunistický europoslanec Vladimír Remek podotkl, že některé české firmy byly už v průběhu funkčního období minulého Evropského parlamentu v prosazování jejich zájmů poměrně úspěšné – jmenoval zejména energetiky: ČEPS a ČEZ.
Mezi europoslance se vklínil i jeden ze zástupců české státní správy – náměstek ministra pro evropské záležitosti Marek Mora, který zdůraznil, že Česko nemá v Komisi žádného člověka na pozici „šéfa kabinetu“ (chefs de cabinets), která je klíčová při předjednávání různý legislativních návrhů s jednotlivými členskými státy či zájmovými skupinami. I když se o tom podle Mory mluví jen potichu, tito lidé důsledně zastupují zájmy země, z níž pocházejí.
Pojďme se sjednotit
Jan Zahradil si postěžoval, že nové členské státy zatím nejsou účinně schopny prosazovat své zájmy – jako příklad uvedl kontroverzní legislativní balíček REACH, který podle něj není určen k ochraně spotřebitelů, ale k ochraně německých chemiček proti levnější konkurenci z východu – REACH je výhodný pro velké společnosti ve velkých státech na úkor těch menších subjektů v menších členských zemích, uvedl Zahradil.
Více na Euractiv.cz.