Menu Zavřít

Eurotelu přibude slovenský bratr

4. 8. 2006
Autor: Euro.cz

Telefónica O2

MM25_AI

PRAHA (oh) - Španělská společnost Telefónica O2 bude třetím mobilním operátorem na Slovensku. Slovenská dcera české Telefóniky totiž zvítězila v tendru místního telekomunikačního úřadu na licenci pro dvacetileté provozování mobilní sítě v pásmech GSM 900 a 1800 megahertzů, a také v pásmu UMTS, které umožňuje nabízet služby třetí generace mobilních telefonů. Telefónica O2 bude na slovenském trhu konkurovat již několik let fungujícím operátorům Orange, kterého provozuje francouzská společnost France Télécom, a T-Mobile, jenž patří do rodiny německého operátora Deutsche Telekom.
Španělé zvítězili v tendru s nejnižší cenou, za licenci nabídli 150 milionů slovenských korun, zatímco česko-slovenské konsorcium B Four, složené z Radiokomunikací a finanční skupiny Penta, nabízelo 400 milionů korun. Třetím uchazečem byla rakouská společnost Mobilkom patřící tamnímu národnímu operátorovi Telekom Austria. Nabízená cena však měla v hodnocení jen pětiprocentní váhu, naopak nejvyšší význam, přesně 50 procent, přisoudila výběrová komise přínosu nového operátora k rozvoji konkurence na trhu. Samotný Slovenský telekomunikační úřad požadoval za frekvence minimálně 100 milionů slovenských korun. Relativně nízká cena zaplacená Telefónikou je vyvážena významnou vstupní nevýhodou v podobě vysoké penetrace mobilů na Slovensku. Na konci minulého roku totiž připadalo na 5,4 milionu obyvatel více než 4,5 milionu mobilních telefonů. Otázkou také zůstává návratnost investice, vybudování zcela nové sítě si totiž vyžádá několik miliard korun. Slovenští operátoři Orange a T-Mobile do svých infrastruktur již proinvestovali více než dvacet miliard korun.
Martin Žabka, mluvčí mateřské společnosti Telefónica O2 Czech Republic, tvrdí, že firma chce při regionální expanzi využít výhody a synergie ve spolupráci s českou skupinou Telefónica O2, do které patří i mobilní operátor Eurotel. „Telefónica O2 Slovakia nyní dolaďuje své plány, které jí mají zajistit úspěšný vstup na slovenský trh. Jejich součástí bude inovativní marketing, přístup zaměřený na značku a využití moderních technologií,“ říká Žabka.
Prozatím není jisté, kdy nový slovenský operátor spustí svou síť a začne komerčně nabízet služby. Vladimír Ondrovič, předseda slovenské Asociace mobilních operátorů pro ČTK uvedl, že by bylo dobré, kdyby třetí operátor stihl spustit síť ještě před letošními Vánocemi.

  • Našli jste v článku chybu?