Moderátor BBC Evan Davis přijel do Prahy v rámci festivalu Prague Pride, jako účastník fóra na téma, proč je různorodost – a to i co se týče sexuálních menšin – pro byznys výhodná. Podělit se mohl i o osobní zkušenosti, sám neskrývá svou homosexuální orientaci. Firmy podle Davise mohou hrát v podpoře práv sexuálních menšin důležitou roli.
Diverzita v určitých druzích byznysu určitě pomáhá. Například tam, kde potřebujete schopnost řešit problémy, kreativitu a originalitu. Nebo když chcete získat dobré zaměstnance, je výhodné být otevřený ke všem lidem. Není dobré dávat signály, že chcete lidi jen z této nebo této skupiny. Vyplatí se mít inkluzivní firemní politiku. Výhodná je i tolerance ve společnosti. Když se snažíte vyřešit problém, chcete, aby lidé měli i hloupé návrhy, protože možná jeden ze stovky hloupých návrhů bude skutečně dobrý nápad. Není tedy výhodné, když se snažíte lidi umlčet nebo v nich vyvolat obavu, aby neřekli něco, co bude znít hloupě.
E15: Do Prahy jste přijel jako host Pride Business Forum, jehož motto se týkalo růstu byznysu prostřednictvím diverzity. Souhlasíte s tím, že je různorodost dobrá pro byznys?
E15: Platí to všude?
Jsem realistický a chápu, že existují i odvětví, kde moc kreativity nechcete. Například když vedete jadernou elektrárnu, je naopak důležité držet se pravidel. Takže si nemyslím, že se to vztahuje na všechny druhy byznysu obecně.
E15: Můžete uvést nějaký konkrétní příklad společnosti, které se diverzita opravdu vyplatila?
Myslím, že nejproduktivnějším místem posledních padesáti let je Silicon Valley v Kalifornii. A Kalifornie je velmi tolerantní a různorodé místo. San Francisco je hlavním městem gayů. A nemyslím si, že Silicon Valley je blízko něj náhodou. Z osobností je příkladem třeba Steve Jobs, ten ve svém mládí rozhodně nebyl konvenčním člověkem. A lidé jako on přicházejí s novými myšlenkami.
E15: Je otevřený postoj podle vás výhodný i třeba ve vztahu k zákazníkům?
Nejsem expert na marketing, na posilování značky, ale myslím, že společnosti si vytvářejí určitou auru. A příjemné, vstřícné prostředí pomáhá i prodeji produktu. Nerýsoval bych ale jasnou spojnici mezi vstřícným postojem ke gayům a tím, že prodáte víc produktů.
Když budou existovat společnosti podporující různorodost a budou úspěšné, ostatní je začnou napodobovat
E15: Existují ve Velké Británii nějaké překážky, které musí odlišně sexuálně orientovaní lidé v byznyse překonávat?
Většina britských společností se snaží dělat maximum pro to, aby se dobře postarala o LGBT zaměstnance. Ale nejen o ně, také o muslimské nebo hendikepované zaměstnance, starší lidi a podobně. Pokud se podíváme na překážky, jde zejména o zvyky, které firmy mají, aniž by si uvědomovaly, že jimi některé lidi vyřazují nebo jim ztěžují život. Týká se to například interakce mezi prací a společenským životem. Je přitom pochopitelné, že menší společnosti nebudou dosahovat takové různorodosti, více v nich záleží na osobních vztazích. Upřímně řečeno, pokud jste gay a pracujete ve firmě o šesti zaměstnancích, kteří mají homofobní postoje, prostě to nebude fungovat. Možná si dokonce budete muset najít jiné místo. V posledních deseti letech se ale udála ve společnosti velká změna.
E15: Kdy k ní došlo?
To se nedá přesně stanovit, ale na přelomu tisíciletí se začalo měnit společenské vnímání. To vedlo nejprve k registrovaným sňatkům a později i k manželstvím párů stejného pohlaví. Tyto věci by byly nemyslitelné v osmdesátých letech. Jedno přitom navazuje na druhé. Bylo umožněno registrované partnerství a lidé viděli, že svět neexplodoval. Po pěti letech už bylo vnímáno jako něco normálního, později tak mohlo přijít i manželství a nepůsobilo jako tak velký krok. Jde zároveň o generační záležitost. Mladší generace je v tomto velmi rozdílná od té starší a přichází čím dál více ke slovu.
E15: Bude tedy tento proces pokračovat dál?
Myslím, že v posledních deseti letech dosáhl svého vrcholu.
E15: V Praze jste se setkal i s lidmi ze střední a východní Evropy. Máte pocit, že jejich zkušenosti se od vaší liší?
Nemohu to úplně soudit, ale mohu předpokládat, že Praha a Česko je na stejné cestě, i když s určitým zpožděním. A nemyslím, že vývoj tu bude trvat tak dlouho jako například ve Velké Británii. Tam to byla dlouhá cesta. Předpokládal bych, že tu stále panuje atmosféra, kdy se o těchto věcech prostě nemluví. Ale zároveň nechci Británii přeceňovat. Ani tam není zdaleka všechno ideální.
Evan Davis (53) |
---|
Od září 2014 vystupuje jako moderátor pořadu stanice BBC2 Newsnight o otázkách současnosti. Je dobře znám jako moderátor pořadu Today rozhlasové stanice BBC Radio 4 a reality show BBC2 Dragons Den (Dračí doupě) z podnikatelského prostředí. Každý týden také uvádí diskuzní pořad The Bottom Line, který se věnuje podnikání. Působil jako ekonom na Institute for Fiscal Studies a v London Business School. |
E15: Pokud se podíváme na vrcholové manažery. Jak je pro ně těžké otevřeně mluvit o své sexuální orientaci?
Vrcholoví manažeři jsou možná o něco starší než průměrná populace, a jsou tak někdy i myšlenkově jinak nastavení. V některých případech chtějí více udržovat rozdělení pracovního a soukromého života. Možná o tom nechtějí tolik mluvit. Může to mít mnoho důvodů. Podle mne je ale jednodušší být otevřeně gay než se snažit svou orientaci tajit. Stejně to vyjde časem najevo a může být problematické, že jsem na to téma nebyl upřímný.
E15: Vy sám jste se rozhodl pro veřejný coming out. Co vás k tomu vedlo?
Chtěl jsem, aby to o mně bylo známo, aby to bylo vnímáno jako něco normálního. Když jste utajovaný gay a vaše orientace vyjde najevo, může se z toho stát ožehavé téma. A to jsem nechtěl. Proto jsem v rozhovoru pro gay magazín promluvil o sobě a své sexualitě. Rád bych řekl, že jsem chtěl být pro ostatní vzorem, ale pravda je, že jsem spíše chtěl mít kontrolu nad tím, jak to vyjde najevo. Je lepší to udělat dříve než později. To je také má rada: čím dříve to uděláte, tím je to jednodušší.
E15: Nemyslíte si tedy, že by měl být soukromý život oddělen od veřejného?
Je možné mít oddělený soukromý a pracovní život. A jsou i případy, kdy je to nezbytné nebo výhodné, takže to nechci nějak generalizovat. Ale myslím, že ve většině případů platí, že když jste v práci autentický, jste i produktivnější. Je totiž více vyčerpávající něco skrývat. Takže jste na tom lépe, když se nemusíte snažit mít dvě tváře a hlídat se, co říkáte.
E15: Zažil jste nějaké negativní reakce?
Ne, myslím, že ne. V průběhu let jsem dostal pár ošklivých dopisů nebo e-mailů. Ale pro mou kariéru to nebyla žádná nevýhoda.
E15: V jednom rozhovoru jste řekl, že není lepší místo, kde být gay, než v BBC.
To je pravda. BBC je dobrý zaměstnavatel, který má na všechno pravidla. Je to organizace, která se velmi snaží chovat se správně. Navíc sídlí ve velkých městech jako Londýn, Manchester nebo Glasgow, ne v malých městech nebo na venkově. A velká města bývají k menšinám o něco otevřenější. Sama BBC nemá přímo pravidla, která by se týkala gayů. Nejde o nějaké konkrétní postupy, ale spíše o absenci negativních politik, o tón, ve kterém se o těchto věcech mluví.
E15: Sám jste novinář. Myslíte, že média hrají důležitou roli ve vytváření obrazu LGBT lidí?
Ano, ale je to složitější. Mnoho mých přátel by řeklo, že média způsobují to, jaký má veřejnost postoj. Lidé jim naslouchají a přemýšlejí podle nich. Já jsem ale k takovému tvrzení skeptický. Myslím, že veřejnost a média se ovlivňují vzájemně. Navíc různá média mají různé názory a soupeří mezi sebou. Takže nemám rád, když se říká, že média mají takový a takový názor a veřejnost ho přebírá. Alespoň ve Velké Británii média mezi sebou velmi soupeří a neexistuje nic jako jeden jejich hlas.
E15: Myslíte si, že může hrát významnou roli v podpoře práv LGBT lidí?
Myslím, že když budou existovat firmy, které budou podporovat různorodost a budou úspěšné, ostatní je začnou napodobovat. Když například dají najevo, že jim nezáleží na národnosti, sexuální orientaci nebo hendikepu, a povede se jim dobře, další to od nich okopírují. Byznys má určitě potenciál být hybnou silou. Je prostě součástí světa. Záleží hlavně na vedoucích pracovnících, ti mohou být různí.
E15: Jejich role je podle vás zásadní?
Hodnoty dané společnosti odrážejí hodnoty jejího vedení. Signály od několika vedoucích pracovníků se šíří celou firmou. Jak se říká: ryba smrdí od hlavy. A dobré vedení si svou roli uvědomuje.