V baště katolicismu více vydělávají protestantské církve
(celý podtitulek)
V baště katolicismu zažívají boom evangelické církve a stále více ovlivňují politiku země
(text)
São Paulo, září 2009. Před kostelem evangelické církve Renascer em Cristo (Znovuzrození v Kristu) postávají hloučky teenagerů v džínách, teniskách a kšiltovkách, ve stáncích v předsálí se prodávají hot dogy a pizza, v jednom rohu stojí mladí lidé frontu, aby se nechali potetovat náboženskými symboly a hesly jako Náležím Kristu. V hlavním chrámovém sále zvučí videohry, dýdžejové mixují hip-hop s funkem a plazmová obrazovka vysílá vystoupení basketbalových Harlem Globetrotters.
Hlavní událostí večera je Extreme Fight. Dav jásá poté, co oblíbenec Fabio Buca posílá svého soupeře po několika minutách zápasu k zemi. Lidé šílí, když šestadvacetiletý pastor Dogão Meira poráží svého soupeře po deseti vteřinách souboje. Pastor Mazola Maffei – mimochodem Meirův trenér – oblečený ve vojenských kalhotách a tričku si bere mikrofon a uklidňuje rozvášněné obecenstvo kázáním o propojení sportu a spirituality. „Musíte se více oddávat duchovnímu sportu, musíte bojovat za své životy, za své sny a za své ideály,“ naléhá Maffei.
Římský pád
Bůh je Brazilec a naše země je požehnána, praví lidové brazilské rčení. Spekulace o boží národnosti nechme stranou, pravda je, že Brazílie se tradičně považuje za zemi s nejvyšším počtem katolíků na světě. Jenže v posledních zhruba dvaceti letech se stále více Brazilců odklání od Říma a boom zažívají rozličné protestantské církve, jakou je i Znovuzrození v Kristu.
Zatímco ještě v roce 1970 se ke katolicismu hlásilo 91,8 procenta brazilské populace, dle posledního sčítání lidu v roce 2000 se jejich zastoupení snížilo na 74 procent, zatímco evangelíci si polepšili z pěti procent na více než patnáct. Aktuální průzkum brazilského Analytického institutu naznačuje další úbytek katolíků na zhruba 59 procent a nárůst evangelíků na 23 procent populace.
Přestože má katolická církev stále ještě více přívrženců, vybere od svých věřících překvapivě méně peněz než církve evangelické. Dle Analytického institutu vyberou protestantské církve mezi věřícími měsíčně více než miliardu brazilských realů (zhruba 600 milionů dolarů), zatímco katolická církev 681 milionů realů (asi 400 milionů dolarů).
Nejvyšším příjmům (600 milionů realů) se těší pentekostální a neopentekostální církve, jako je Shromáždění Boží, respektive Univerzální církev Království božího. Co se týká výše individuálních darů, jsou nejštědřejšími přívrženci ostatních protestantských směrů, například presbyteriáni či baptisté, kteří měsíčně přispívají částkou odpovídající zhruba 21 dolarům na věřícího.
Politika a marketing
Strategie získávání darů funguje dle průzkumu velmi dobře zejména v Univerzální církvi Království božího, největší protestantské církvi v zemi. Její kněží hovoří o penězích neustále. „Kromě desátku jsou členové pobízeni, aby se modlili k bohu za splnění svých přání a aby za svá přání platili,“ dodává antropoložka Diana Limaová z Univerzitního výzkumného institutu v Riu de Janeiru.
Biskup Macedo, zakladatel a vůdce Univerzální církve Království božího, dovedl na maximum takzvanou teologii prosperity, jež vznikla v Americe na počátku 20. století. „Vztah s bohem je jako smlouva. Nečeká se na posmrtné spasení, důležité je, co je zde a nyní,“ popisuje Limaová. Nejde o to, obracet se k bohu s přáním nového domu a čekat, že spadne z nebes. „Nikoliv, oni chtějí příležitosti. A především již nechtějí žít v ponížení,“ dodává antropoložka. A přesně o tom mluví kněží: pokud věřící investují své peníze do církve nyní, dostane se jim za to vidiny brzkého blahobytu.
S tím souvisí i další osud peněžních darů. „Část je využívána při financování předvolebních kampaní politiků. Stačí si povšimnout nárůstu evangelických kandidátů a toho, jak se neevangeličtí kandidáti během kampaní církvím podbízejí,“ upozorňuje ředitel Analytického institutu Alberto Carlos Almeida. Zástupy věřících s podporou politiků souhlasí. Věří totiž, že Brazílie je zkažená země a že drogy, alkoholismus a násilí jsou špatné. „Mít ve vedení země někoho, kdo je spřízněn se slovem božím, je správné, a proto potřebují politickou reprezentaci,“ vysvětluje Limaová.
Vliv evangelického hnutí na brazilskou politiku v posledních letech neustále narůstá. Během obou prezidentských kandidatur v letech 2002 a 2006 se například současný prezident Luiz Inácio Lula da Silva, sám katolík, spojil s Josém Alencarem, největším textilním magnátem v zemi a vůdcem pravicové Brazilské republikánské strany, která působí jako virtuální politické křídlo Univerzální církve Království božího. V brazilském parlamentu mají evangelíci více než šedesát členů.
Dle sociologa Antonia Flávia Pierucciho ze sãopaulské univerzity jsou nové pentekostální církve silné zejména v marketingu a mediální oblasti. Církev Znovuzrození v Kristu například sponzoruje každoroční Pochod pro Ježíše v São Paulu, jehož se účastní na tři miliony Brazilců. Univerzální církev Království božího zase vlastní druhou největší televizní síť v zemi Rede Record, několik rozhlasových stanic, cestovní agenturu a společnost provozující leteckou taxislužbu. Další z církví, Bola de Neve (Sněhová koule), založil v roce 1999 vášnivý surfař Rinaldo Pereira. Její vznik podpořila v počátcích firma vyrábějící surfařské oblečení, jež církvi propůjčila auditorium. Jako provizorní oltář pro první bohoslužbu tehdy posloužilo surfové prkno. Dnes má Bola de Neve na stovku vlastních kostelů.
Byznys s desátky
Přestože nové církve zažívají boom, jejich prestiž zůstává diskutabilní. Například vloni v létě se do Brazílie vrátili zakladatelé církve Znovuzrození v Kristu, manželé Estevam a Sônia Hernandesovi, kteří si v USA odseděli dvouletý trest za zpronevěru a praní špinavých peněz. V roce 2007 se do Spojených států amerických pokusili propašovat více než 56 tisíc dolarů v hotovosti, z nichž část ukryli i do bible.
Týden po jejich návratu obvinily brazilské úřady ze zpronevěry rovněž vůdce Univerzální církve Království božího biskupa Edira Maceda a dalších devět lidí spojených s církví. Měli údajně použít stovky milionů dolarů vybraných od věřících k podnikání, na provoz televizního vysílání a k vlastnímu obohacení. Tato církev byla ze zpronevěry a daňových úniků vyšetřována již v devadesátých letech minulého století a je rovněž obviněna z praní špinavých peněz kolumbijských drogových bossů. Dle vyšetřovatelů by vazby na drogové kartely mohly sahat až do osmdesátých let 20. století.
Jenže jak upozorňuje antropoložka Limaová, věřícím bohatnutí pastorů nevadí. „Jedním z vysvětlení je, že kněží mají posvátné postavení. A proto jsou na tom logicky po ekonomické stránce dobře,“ míní Limaová. Ve chvíli, kdy se objeví podobná obvinění ze zpronevěry, lidé je vnímají jako cosi špatného, nicméně zároveň věří, že každý je zodpovědný za svůj závazek vůči bohu sám osobně a církev jako takovou tato skutečnost nediskredituje.
Sílící vliv
Brazílie zažívá od devadesátých let nebývalý ekonomický růst. Jenže obrovské sociální rozdíly ve společnosti, jedny z největších na světě, se spíše prohlubují. Zatímco polovina národních příjmů putuje pouze nejbohatším deseti procentům lidí v zemi, k těm nejchudším deseti procentům se dostane jediné procento celkových příjmů země. Více než třetina Brazilců stále žije v chudobě a sociální rozdíly vedou k nárůstu zločinu v zemi – od obchodování s drogami a válek gangů po krádeže a únosy. S dvaceti vraždami na sto tisíc obyvatel ročně se Brazílie řadí mezi nejnebezpečnější země na světě.
Přestože se opakovaně objevují náznaky vazeb evangelických hnutí na organizovaný zločin, evangelíci do svých řad i nadále úspěšně rekrutují nové a nové příznivce. Začlenění Brazílie do celosvětového byznysu sice přineslo bohatství menšinové elitě, politické strany však nejsou schopny za současného stavu získat svými programy dostatečnou masu společnosti. Politické vakuum tak vyplňuje náboženství, jež je schopné vzrůstající nespokojenost obyvatel rozptýlit.
Letos čekají Brazílii prezidentské volby. Vliv evangelických církví v zemi, která od získání samostatnosti na konci 19. století hlásá striktní oddělení politiky od náboženství, bude zase o něco silnější.
***
BOX
Univerzální církev Království božího
Největší protestantskou církev v zemi založil v roce 1977 původně katolík Edir Macedo. Dodnes nechal postavit po celé Brazílii na 4500 kostelů, ve Velké Británii má 20 poboček a po celém světě se k jeho církvi údajně hlásí na osm milionů věřících.