„Na firmě Yahoo by měl někdo provést eutanazii. Mayerová je tou nejpřeplacenější ředitelkou v dějinách podnikání – a dneska má práci jenom proto, že oznámila, že bude mít dvojčata,“ nechal se slyšet akademik proslulý břitkým jazykem.
Jedním z důvodů, proč se nestrhl žádný povyk na téma „sexistická diskriminace ženy ve vedoucí pozici“, je skutečnost, že většina lidí z branže si myslí skoro totéž. Případně, jak podotkl jeden neuctivý diskutér na serveru Gizmodo, je tu ještě varianta, že Mayerová sama coby součást procesu postupné eutanazie Yahoo již funguje.
Efekt Marissa
Když přitom Mayerová, dnes zachovalá čtyřicátnice, před třemi a půl lety do firmy přišla z konkurenčního Googlu, vynášeli ji komentátoři do výšin, z nichž nešlo než spadnout. I zaměstnanci ji v půli roku 2012 milovali; server Business Insider napsal, že „stačilo, aby se objevila v kantýně, dala si zmrzlinu a sem tam s někým prohodila pár slov, aby všichni měli větší chuť do práce“.
Dnes jí nemohou přijít na jméno zaměstnanci, analytici ani – a to především – investoři. Někteří z nich se rozhodli své podíly v Yahoo prostě prodat, což za loňský rok srazilo tržní hodnotu firmy o 40 procent. Jiní (nejviditelnější mezi nimi je hedgeový fond Starboard Value, o němž ještě bude řeč) vyhlásili současnému managementu v čele s Mayerovou otevřený boj.
Co tedy Marissa během té relativně krátké doby udělala špatně? Jedním z příkladů může být podle deníku The Wall Street Journal lednová akvizice technologického startupu Meh Labs, jenž se na trhu uvedl dvěma zajímavými novinkami. Software jménem Blink umí posílat textové zprávy, které se po přečtení samy vymažou; jeho sesterská aplikace Kismet se dokáže kdekoli připojit na jakékoli internetové připojení.
Dlouhodobý vývoj akcií Yahoo
Zdroj: euroinvestor.com
Co s nimi Mayerová chce udělat? Inu, zavřít je. Je to součástí její akviziční strategie: koupí firmu, vysaje z ní vše zajímavé, začlení to do jediné superaplikace Yahoo a sotva zabydlenou firmu-dceru nechá zemřít. Z devětatřiceti společností, jež byly za působení Mayerové převzaty, tak dopadlo plných dvaatřicet. XXX seznamka Tumblr a úložna fotografií Flickr jsou výjimkami, jež pouze potvrzují pravidlo.
Taková strategie jde právě opačnou cestou, než po jaké se pustil Mark Zuckerberg se svou sociální sítí Facebook. I jeho firma masivně skupuje startupy. Na rozdíl od Yahoo je však nechává fungovat zhruba tak, jak fungovaly před převzetím, jen je propojí s mateřským Facebookem.
Tak naložil s aplikacemi, jež umějí posílat vzkazy – WhatsApp (zaplatil za ni 19 miliard dolarů) i Snapchat (tři miliardy), fotoslužbou Instagram a mnoha dalšími. Při retrospektivním hodnocení je zjevné, že Zuckerbergův přístup byl dosud úspěšnější.
Mayerová argumentuje, že nechce, aby klientYahoo musel neustále měnit aplikace, nýbrž mu chce umožnit, aby setrval v jedné superaplikaci Yahoo. „Jak si jednou zvyknete na určité prostředí, je pro vás jednodušší v něm zůstat,“ citoval ji WSJ.
Prostě neběhá
Zde je třeba přiznat potenciální střet zájmů autora tohoto textu. Je uživatelem e-mailové služby Yahoo nepřetržitě od roku 1997 a může svatosvatě prohlásit, že zhruba od roku 2013, kdy koncepce Mayerové začala nést konkrétní výsledky, je tomu přesně obráceně, než jak CEO říká. Dříve uměl e-mail od Yahoo rychle doručovat zprávy; to bylo vše.
Dnes umí každý týden něco jiného, jak se Marisse zalíbí ten nebo onen technologický fíglík. Následkem toho sice můžete přes Yahoo na dálku rozhodnout, v které přihrádce ledničky si chcete nechat láhev vína, ale zprávy to doručuje pomalu a nespolehlivě, vyhledávání je vyloženě náladové a celá úvodní stránka mailu je totálně nepřehledná a chová se jako nevycválané kůzle.
Navíc, protože je po okraj nacpaná vším možným, je pomalá a má sklon neúměrně zatěžovat procesor a paměť méně výkonných počítačů. Jak si jednou člověk udělá o superaplikaci Yahoo svůj obrázek, nepřeje si nic jiného než být co nejrychleji pryč.
Přečtěte si: Yahoo převede většinu podnikání do nové firmy
Zatímco však fungování aplikací může být otázkou osobního vkusu, jiné námitky proti manažerskému výkonu Mayerové jsou závažnějšího charakteru. Ve snaze upokojit investory dividendou se Mayerová v prosinci rozhodla prodat patnáctiprocentní podíl v čínském online gigaobchodu Alibaba.
Výhodou transakce měl být její zvláštní status, jenž by umožnil prodej uskutečnit, aniž by výnos z něho bylo třeba zdanit. Lidé z fondu Starboard Value však zjistili, že není vůbec jisté, jestli americké ministerstvo financí takový status transakci povolí (a washingtonský úřad to zase odmítl prozradit předem, aby se to nepletlo).
Mayerová se tedy raději s plánem na prodej stáhla; dnes je podle týdeníku The Economist nejpravděpodobnější variantou vývoj přesně opačný: že Yahoo provede takzvaný reverzní spin-off, prodá vše, co má (včetně jádrového byznysu, svého portálu), právě kromě podílu v Alibabě. Nejistota stran budoucnosti však pozici CEO nijak zvlášť neposílila.
Na hraně padáku
A konečně poslední potíž, kterou si ještě nedávno slibná generální ředitelka na sebe upletla bič, je osobnějšího charakteru. „Marissa je nejlepší šéf, jakého jsem kdy měl,“ začal v rozhovoru s deníkem Financial Times loajálně viceprezident firmy Jeff Bonforte, „ale je pravda, že máte pořád pocit, že jste něco udělali špatně a že se vlastně celou dobu pohybujete na hraně padáku.“
O jisté chladnosti jejího vystupování vůči podřízeným svědčí i skutečnost, že během posledního půl roku odešli z nejužšího vedení firmy hned čtyři špičkoví manažeři; mnoho ostatních zůstalo až po příslibu mohutných prémií (což zase popouzí ty loajálnější zaměstnance, kteří nedostali nic, protože odejít nechtěli).
Yahoo v číslech |
---|
22 let na trhu
8 generálních ředitelů 11 000 zaměstnanců (konec 1100 propuštěných od září 2014 30 dolarů – cena za akcii (leden 2016) 40 procent – pokles ceny za akcii za posledních 12 měsíců 15 procent – zvýšení tržeb v roce 2015 (odhad) 1 procento – zvýšení tržeb v roce 2016 (odhad) 4,5 miliardy dolarů – tržby z hlavní činnosti (provozu portálu Yahoo) v roce 2012 4,4 miliardy – totéž v roce 2014 4,3 miliardy – totéž v roce 2015 (odhad) 39 akvizic firma uskutečnila pod vedením Marissy Mayerové 32 akvizic z uvedených 39 nechala Mayerová zavřít |
Nezdvořilý drb na to téma zaznamenal server Business Insider, jemuž jeden z podřízených Mayerové prozradil, že její tajná přezdívka je – snad pro její mimořádnou ambicióznost a touhu udržet se u moci – Evita, podle manželky někdejšího argentinského prezidenta Juana Peróna.
Netrvalo dlouho a v internetových diskusích se objevil výraz, jenž spojuje prostořekost zmíněného profesora Gallowaye a Marissiných podřízených – evitanazie. Pro ženu, která do firmy nastupovala s velkými plány na obrat k lepšímu, to patrně je začátek smutného konce.
Čtěte také:
Yahoo propustí tisícovku zaměstnanců, možná půjde i šéfka Mayerová