Vladimír Vošický
Kolem koncernu Ford se poslední dobou rozvířily debaty o nutné restrukturalizaci, finančních potížích a prodeji luxusních značek v portfoliu společnosti. „Tento pohled je ale trochu zkreslený. V Evropě a také v Česku je Ford velmi slušně ziskový,“ říká generální ředitel společnosti Ford Motor Company Česká republika Vladimír Vošický. Týdeník EURO s ním hovořil o postavení importéra na trhu, trendech v prodeji automobilů i o příčinách současné situace koncernu.
EURO: Ve Spojených státech Ford spíše ztrácí. Jak se společnosti vede v Česku? VOŠICKÝ: Patříme mezi prvních pět firem v branži a každý rok se posouváme výš. Letos jsme velmi silnou trojkou a už dvakrát jsme zaútočili na pozici dvojky. Výjimečný byl květen, kdy jsme byli nejlepší importér v osobních vozech, což se nám nepodařilo nejméně posledních deset let. Na druhé místo v celkovém objemu importů ještě letos zaútočíme. Nemůžeme si tedy ani v nejmenším stěžovat. Dokonce bych letošní rok označil za nejlepší za posledních deset let.
EURO: V poslední době se přesouvá zájem zákazníků od dříve tradičních segmentů vozidel. Které kategorie nejvíce prodejně sílí? VOŠICKÝ: Trendy se jako asi všichni snažíme kopírovat, nebo dokonce i vyvolat. Na českém trhu se podílejí na nárůstu celkových prodejů vozy SUV. Segment, byť z malého základu, rapidně roste ve dvouciferných číslech. Dále sílí trh se střední třídou, kterou u nás reprezentuje focus nebo u konkurence octavia či golf. Nejrychleji rostoucím segmentem jsou menší velkoprostorová vozidla, tedy například c-max nebo roomster.
EURO: Prodává se tedy nejvíce automobilů z kategorie lehkých užitkových vozů? VOŠICKÝ: Statistiky o prodejích lehkých užitkových vozů jsou hodně zavádějící. Spadají do nich i pro nás výrobci typických osobních automobilů, které jsou pouze kvůli legislativě upraveny do kategorie N1 (lehké užitkové vozy - pozn. redakce), což má na výsledná čísla samozřejmě vliv. Uvedu příklad. Pro nás bude focus focusem, i když je jako kombi prodáván ve verzi N1 s přepážkou a tmavými okny. Je to určitá nevýhoda, protože opticky se nám potom část prodejů ve statistikách ztratí. Když prodáváme zhruba šedesát procent focusů ve verzi kombi a tři čtvrtiny z tohoto množství jako N1, polovina z celkového počtu prodaných osobních vozů zmizí ve statistice lehkých užitkových vozidel. Kdyby tomu tak nebylo, focus by byl rázem nejprodávanější vůz ve své třídě. Na zavádějící metodiku výpočtu statistik ukazuje i to, že zatímco se opticky zdá, že osobní vozy z hlediska celkových prodejů stagnují, stačilo by přičíst ty, které byly prodány ve verzi N1. Zjistili bychom, že rostou obě kategorie. Osobní vozy výrazně více, než se zdá nyní, a lehké užitkové o trochu méně. My ale sledujeme spíše celkový úspěch, proto nám to tolik nevadí.
EURO: Mění se spolu se změnou těžiště zájmu zákazníků také způsob, jakým vozy financují? VOŠICKÝ: Ano, ale nijak revolučně. Dobrý podnikatel ví, že nákup ze zisku má jiné parametry než investice v nákladech. Tím je způsob financování víceméně daný. Roste obliba operativního leasingu, byť v objemech stále ještě zaostáváme za západní Evropou. Procento vozů financovaných od prodejce se nezvyšuje dramaticky i možná kvůli tomu, že část nákupů se dnes chová jako nákup za hotové a finance ve skutečnosti pocházejí z jiného produktu, typicky bankovního. Celkově financujeme zhruba padesát procent vozidel, z čehož operativní leasing činí deset procent. Soukromá klientela pořizuje vozy stále ještě buď za hotové, nebo prostřednictvím bank.
EURO: Mají současné potíže koncernu vliv na vývoj nových modelů? VOŠICKÝ: Jednou z prvních věcí, kterou šéf koncernu Alan Mullaly udělal, bylo, že zajistil deset miliard dolarů na vývoj na příštích pět let. Aby Ford mohl restrukturalizovat, potřebuje klid, který mu zajistí silný produkt. Ten Ford má, což dokazují jak trendy, tak i prodejní čísla. Vývoj se už postupně projevuje v prodeji i v kvalitě. Například v každoroční prestižní studii JD Powers, která hodnotí právě kvalitu, míval Ford v první desítce tradičně jedno auto ze skupiny, jímž byl některý jaguar. V současnosti tam máme jako značka čtyři zástupce.
EURO: Co je tedy příčinou potíží koncernu? VOŠICKÝ: Ve Spojených státech se dlouhodobě nejlépe prodávaly modely zvíci poloviny tramvaje. Jenže zájmy zákazníků se dramaticky změnily, na což měla vliv hlavně rostoucí cena ropy. V neposlední řadě šlo o sociální výdobytky. Ford a americké automobilky obecně na sociální oblast vydávají více než konkurenti. Nadprůměrně kvalitní zdravotní péče v USA je drahá, Ford navíc platí penze svých bývalých zaměstnanců. To znamená stovky dolarů z prodejní ceny za zdravotnictví, další stovky za penze. To je hendikep, který se na vzniku současných potíží také podílel. Restrukturalizace tedy bude hledat nové cesty, jak tyto problémy efektivně řešit.