Doprava V Bruselu si začali všímat české smlouvy na mýto, kterou společnost Kapsch dostala na tři roky bez výběrového řízení
Evropská komise (EK) poslala do Prahy formální výzvu, a odstartovala tak proces, ve kterém zkoumá, jestli země ve smlouvě s Kapschem porušila unijní právo. Než ale komise rozhodne, smlouva na mýto bude u konce.
Stačí letmý pohled do řízení EK o porušování povinnosti, která s jednotlivými státy vedla nebo vede, a je jasné, že tři roky je nejkratší čas, kdy dospěje k rozhodnutí.
Výjimkou nejsou ani pěti- či šestileté kauzy. Obzvláště v oblasti energetiky nebo právě dopravy trvají nejdéle.
Po „formální výzvě“ totiž následuje další proces, bruselskou hantýrkou zvaný „odůvodněné stanovisko“, a pokud komise stále není s kroky daného státu v kritizované oblasti spokojena, přichází na řadu Soudní dvůr. Vše má samozřejmě své lhůty a možnosti odvolávání.
Konkurenti Kapsche, kteří bojují za zrušení jeho smlouvy se státem, se tak velmi pravděpodobně nedočkají toho, že by se ministerstvo dopravy během konzultací s EK chytlo za nos a smlouvu zrušilo. Nehledě na to, že nejhorším výsledkem pro stát může být pokuta, nikoli to, že by Brusel smlouvu zrušil sám. Pravomoc k tomu totiž nemá.
Zdánlivě zbytečná iniciativa slovenské mýtné společnosti SkyToll ale přesto jeden cíl má. Pokud Evropská komise smlouvu označí za špatnou, může stanovisko využít v dalších sporech s Českou republikou. Cíl je to však dlouhodobý. V Kapschi i na ministerstvu dopravy můžou být klidní.