Menu Zavřít

Evropa šílí po i-mode

30. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Telekomy nabízejí službu japonského gigantu DoCoMo

Již ve svých pětatřiceti se Axel Dreyfus stal veteránem válek o bezdrátový web. Tento spoluzakladatel dnes již zkrachovalého britského mediálního startupu 365 Corp. kšeftoval s digitálním obsahem všemi možnými i nemožnými způsoby – prostřednictvím webových serverů, interaktivních hlasových systémů a famózně neúspěšného protokolu WAP (wireless application protocol). Teď to potlučený, avšak nezlomený Dreyfus zkouší znovu: tentokrát jako generální ředitel pařížského obchodu Haïku, prodávající vyzváněcí melodie, hry a šetřiče obrazovky pro mobilní telefony. A jakou si k tomu vybral technologii? Samozřejmě nejoblíbenější systém k poskytování bezdrátových datových služeb na světě – i-mode od japonského telekomunikačního obra NTT DoCoMo. „Máme skvělou příležitost,“ rozplývá se Dreyfus, „pokud využijeme výhodu prvního hráče v poli, dosáhneme úžasných zisků.“ Jde o překvapivě tvrdohlavou sázku na technologii, jejíž nasazení v Evropě vzbuzovalo vážné obavy. Navzdory pomalému startu v Německu před patnácti měsíci však i-mode konečně nabírá rychlosti: čím dál víc malých mobilních operátorů starého kontinentu podporuje systém, který už používá 39 milionů Asijců. Loni v listopadu francouzská trojka Bouygues Telecom nabídla úvodní plejádu služeb i-mode a získala dvě stě tisíc zákazníků, kteří platí až 5,60 dolaru měsíčně – a navíc 11,50 dolaru za megabajt datového provozu – za bezdrátový e-mail, aktuality, bankovnictví a hry. Téměř polovina z nich si také předplácí nadstandardní obsah. Španělský operátor Telefónica Móviles spustil vlastní nabídku služeb i-mode 25. června. Den poté italská trojka Wind prohlásila, že do klubu i-mode vstoupí na podzim. V současné době službu používá okolo šesti set tisíc Evropanů a tento počet se do konce příštího roku zřejmě zdvojnásobí.
Co uživatele na i-mode přitahuje? Na rozdíl od často nevalné nabídky služeb WAP z minulých let tvoří i-mode dobře provázaný balíček předem vybraných služeb s jednoduchou navigací. DoCoMo poskytuje software a značku, zatímco operátoři uzavírají dohody s místními poskytovateli obsahu: Bouygues nabízí průvodce Michelin, aktuality AFP (Agence France Press) a bankovnictví on-line prostřednictvím Société Générale. Poskytovatelé obsahu si i-mode pochvalují, neboť se pro něj snadno programuje – formát je téměř totožný s běžnými webovými stránkami – a navíc dostávají 86 procent operátorova zisku z prodeje obsahu. Důležitou roli hraje také to, že služba běží na aktualizovaných bezdrátových sítích známých jako 2,5G (dvaapůltá generace) neboli GPRS, jež zajišťují rychlejší a trvalá (nekomutovaná) připojení. Až se během několika let prosadí svižné systémy třetí generace, i-mode se na ně hravě přestěhuje.
Navzdory přednostem však na i-mode v Evropě číhají velké překážky. Během tří let od propadu služeb WAP se velcí operátoři naučili skládat vlastní balíčky snadno použitelných datových služeb. Evropská jednička – londýnská Vodafone Group – trhá rekordy s novou službou Vodafone live! na bázi 2,5G, která od svého debutu loni v říjnu nalákala 1,5 milionu uživatelů. Stejně jako i-mode nabízí live! uživatelům stahování her a vyzváněcích melodií, ale umožňuje jim i výměnu fotografií pořízených novými oblíbenými telefony s fotoaparátem. Další titáni včetně anglofrancouzského Orange a německého T-Mobile poskytují podobnou škálu bezdrátových služeb. Analytik mobilního odvětví Lars Vestergaard z výzkumné firmy IDC v Londýně usuzuje, že s ohledem na takovou konkurenci i-mode zůstane věčně pozadu. „Půjde o boj proti obrovské přesile,“ tvrdí.
Z podobných obav si evropští druholigoví hráči nic nedělají. „Pro menší operátory i-mode znamená příležitost, jak gigantům vypálit rybník,“ všímá si analytik John Delaney z londýnské firmy Ovum pro výzkum telekomunikací. Místo aby vyvíjeli vlastní nákladnou technologii jako Vodafone, něco zaplatí za licenci i-mode a pak dávají malou část svých příjmů společnosti DoCoMo. „To nám ušetří spoustu času,“ pochvaluje si Laura Rovizziová, ředitelka internetového a multimediálního marketingu ve firmě Wind. Obchodní podmínky společnosti DoCoMo jsou přísně střeženým tajemstvím, ale analytik Mark Berman z tokijské Credit Suisse First Boston počítá s tím, že pokud se proud nových zákazníků neztenčí, DoCoMo by od svých evropských partnerů mohla získat „pět set milionů dolarů ročně do pěti šesti let“.
S ohledem na původní aspirace DoCoMo jde o nezdar. Roku 2000 společnost investovala více než pět miliard dolarů do evropských operátorů na propagaci i-mode včetně jeho varianty pro technologii 3G. Evropské telekomy, jako je KPN Mobile, se ale nerozjely kvůli finanční krizi v tomto odvětví. Když konečně loni v březnu německá dcera E-Plus této holandské společnosti i-mode zavedla, služba uvízla na malém výběru vhodných aparátů. V současnosti se věci daly do pohybu, protože Nokia a Siemens už nabízejí vhodné modely. Britská společnost EMC na průzkum trhu uvádí, že i tak E-Plus s i-mode ulovil pouhých 140 tisíc německých zákazníků – tedy méně než polovinu počtu zákazníků s live!.
KPN Mobile přesto žádnou lítost nad výběrem technologie neprojevuje. Společnost tvrdí, že jí nabídka i-mode v prvním čtvrtletí pomohla získat 225 tisíc nových zákazníků v Nizozemsku, Německu a Belgii. Její zákazníci s i-mode navíc utrácejí v průměru o osm dolarů měsíčně víc než uživatelé běžných hlasových služeb. „Zprovoznění služby nám pomohlo postavit solidní základy pro budoucí datové služby,“ prohlašuje Amos Kater, ředitel pro skupinovou inovaci v KPN Mobile.
Právě v tom spočívá nejdůležitější hodnota i-mode pro menší operátory, kteří se chtějí zúčastnit nadcházející éry 3G. Analytici předpokládají, že v budoucnu dojde ke sloučení technologických standardů, čímž se diskuse o rozdílech i-mode, live! a dalších systémů smete ze stolu. Nicméně alespoň do té doby mají menší operátoři nohu ve dveřích bezdrátového webu. Nadějní poskytovatelé obsahu, jako je Axel Dreyfus z Haïku, na to spoléhají.

Abeceda i-mode

Co?

Bezdrátovou datovou službu i-mode, vyvinutou japonským telekomem NTT DoCoMo, nabízí v Evropě tucet mobilních operátorů. Obsahuje vše od vyzváněcích melodií až po sporty a dopravní informace.

Kolik?

Základní služba stojí šest až padesát dolarů měsíčně v závislosti na objemu dat. Nadstandardní služby jsou zdarma nebo do výše tří dolarů měsíčně.

Kde?

I-mode nabízejí E-Plus (Německo), KPN (Nizozemsko), BASE (Belgie), Bouygues Telecom (Francie) a Telefónica Móviles (Španělsko). Italský Wind službu i-mode spustí do konce roku.

Pramen: Gartner Group, zprávy společností

FIN25

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?