Song Ki-ju
Koupit si každého půl roku nový mobil je dnes běžné. Přitom ještě před několika lety dosahoval průměrný věk mobilu skoro tři roky. Mění se také povaha tohoto zástupce spotřební elektroniky. Na telefony míří reklama, audiovizuální obsah a další nové služby. „Značka LG se z dodavatele výrobků mění v dodavatele služeb. Samotné přístroje budou vždy důležité, avšak v oblasti služeb se skrývá velký, dosud nevyužitý potenciál,“ říká výkonný ředitel LG v České republice Song Ki-ju. Týdeník EURO s ním hovořil také o prodejních argumentech z oblasti designu, o změnách preferencí zákazníků a o rozdílech na trzích v Evropě a mimo ni.
EURO: Trh s technologiemi se vyvíjí stále velice rychle. To, co bylo včera novinkou, je dnes překonáno novým modelem, a to často totožné značky. Do jaké míry je únosné být konkurencí sám sobě? SONG: Konkurence je pro zákazníka vždy přínosem. Pokud značka uvede na trh model nějaké technologie, třeba mobilního telefonu nebo televize, to, že jej už brzy nahradí nástupcem, není střelba do vlastních řad. Existují tři hlavní skupiny zákazníků: ti, co chtějí mít neustále to nejlepší na trhu, dále skupina zákazníků, která si může dovolit relativně často investovat peníze do technologií, avšak už za ceny, které jsou v určitém poměru s nabízeným vylepšením, a největší je ta skupina, jež čeká na pokles cen nejžhavějších novinek, aby pro ni byly časem dostupnější. Tyto tři skupiny se navzájem prolínají a nemají ostré hranice. Proto uvedení nástupce nějaké technologie relativně brzy na trh nemusí nutně znamenat, že se sníží prodejnost té předchozí.
EURO: Prošel jste několika zeměmi a máte možnost srovnávat. Čím se od sebe liší lokální trhy například u nás v Evropě a v Americe? SONG: Evropané jsou velice konzervativní. Potřebují dobře zdůvodnit, proč by měli změnit techniku, kterou dobře znají a vyhovuje jim, za nové technologie, jež přinášejí určité zlepšení. Klíčové pro evropské zákazníky je přesvědčit je, že to nové za jejich peníze stojí.
EURO: A na co konkrétně Evropané nejvíce slyší? SONG: Například na nové technologie mobilních telefonů. Brzy do Česka uvedeme nový mobilní telefon, který dokáže zprostředkovat digitální televizní vysílání přímo na displej uživatele. Konkrétně český zákazník je hodně orientovaný na užitnou hodnotu. Nakupuje až po zvážení mnoha aspektů a důležitá je pro něj i cena.
EURO: Mění se také sama podstata trhu. Podobně, jako se počítače změnily ze základního zboží na nosiče pro distribuci služeb, děje se totéž už i ve spotřební elektronice. Vnímáte tento trend? SONG: Určitě ano. Zmiňovaný příklad s mobilním telefonem, který umí přijímat televizní signál, je dokladem tohoto trendu. Mobilní telefony se změní z přístrojů pro základní komunikaci v nosiče služeb a velmi výkonné nástroje pro cílenou reklamu. LG navíc dnes dokáže nabídnout i jiná, ucelená řešení, jež se zdaleka netýkají jen mobilů. Umíme například navrhnout a dodat multimediální síť do novostavby domu či bytu tak, aby naši zákazníci měli celý svůj audiovizuální archiv kdekoli k dispozici. Lze tak propojit počítače s televizemi, DVD nebo Blu-ray přehrávači a jinou technikou. Na tuto nabídku služeb ale musí reagovat především stavební firmy a začít ji nabízet. To se pomalu mění k lepšímu, zákazníci podobné technologie pomalu začínají vyžadovat.
EURO: Značka LG si velice zakládá na designu. Je design pro české zákazníky při nákupu spotřební elektroniky důležitým faktorem, nebo stále převažuje kalkul poměru výkonu a ceny? SONG: V mobilních telefonech design rozhodně zaujímá vedoucí roli, stejně jako v případě televizí. U ostatních kategorií výrobků, pokud některý z produktů nenabízí opravdu speciální funkci, rozhoduje zejména cena. V oblasti bílé techniky zákazníky design příliš nezajímá. Dávají přednost vestavným spotřebičům.