Německý ministr hospodářství Peter Altmaier oznámil vytvoření nové skupiny devíti zemí EU, jejímž cílem je výroba lithium-iontových článků. Na iniciativě se podílí také německé koncerny BMW, BASF, Varta.
Politik CDU zdůraznil, že se jedná během posledních 12 měsíců už o druhý projekt zaměřený na výrobu baterií pro elektromobily na území EU. Oba mají být realizovány jako důležité projekty společného evropského zájmu (IPCEI). Německé firmy mají mít v obou iniciativách rozhodující podíl.
Německé ministerstvo podpořilo výstavbu evropské gigafactory jednou miliardou eur (25,8 miliardy korun). Podpora má vytvořit nová pracovní místa zejména v regionech, kde se počítá s uzavřením uhelných elektráren.
První skupinou pro stavbu továrny na akumulátory je německo-francouzské konsorcium, ve kterém jsou automobilky Peugeot a Opel, jež patří do skupiny PSA. Účastní se i francouzský výrobce baterií Saft.
V předchozích letech německé automobilky považovaly vlastní výrobu baterií pro produkci elektromobilů za příliš drahou, obavy ze závislosti na čínských firmách vedly k tomu, že EU začala podporovat vlastní projekty. Zastáncem tohoto přístupu byl dosluhující slovenský eurokomisař pro energetiku a místopředseda EU Maroš Šefčovič.
Bateriový boom: v Evropě vyroste 10 velkovýroben. Česko má jen nejistý projekt HE3DA
Evropské firmy tak chtějí konkurovat čínskému výrobci CATL a korejským LG Chem a Samsung. Letos v červnu Altmaier hovořil dokonce o třech konsorciích, jež mají v Evropě vyrábět baterie. Podrobnosti o projektech by měly být známy do konce tohoto roku.
Kromě této iniciativy deník Handelsblatt informoval o tom, že Volkswagen koupí pětinový podíl švédské firmy Northvolt, se kterou staví další továrnu.
V EU se dosud vyrábí jen tři procenta světové produkce baterií, 86 procent připadá na asijské země.
Poptávka po bateriích pro elektromobily vyráběné v EU by se měla podle odhadu poradenské společnosti McKinsey zvýšit do roku 2040 na 1200 gigawatthodin ročně. To by znamenalo postavit celkem 80 velkých továren s průměrným výstupem 15 gigawatthodin ročně.
V roce 2016 vznikla první Gigafactory firmy Tesla v Nevadské poušti. Stále se rozšiřuje. Továrnu Tesla staví společně s japonskou firmou Panasonic. Tempo produkce baterií v květnu 2019 činilo 24 gigawatthodin ročně. Tesla má další továrnu na výrobu baterií Gigafactory v americkém městě Buffalo. Třetí závod se staví v Šanghaji v Číně.
Dále čtěte:
Internet věcí bude potřebovat napájení pro bilion senzorů. Lithium nebude stačit
Rozvoj elektromobilů zlevní technologie a nastartuje boom bateriových úložišť, tvrdí studie
Dokumentarista Moore opět provokuje: Soláry a větrníky nás nezachrání, živí fosilní barony
Trump překvapil trh: dovoz uranu není bezpečnostní hrozbou
Rakousko se má do deseti let stát vodíkovou velmocí. Postarají se o to průmysloví obři