Současná právní úprava neusnadnila vstup alternativních operátorů na trh V době konání veletrhu Invex vydala Evropská komise (EK) hodnotící zprávu o pokroku České republiky při přípravě na vstup do Evropské unie, která mj. obsahuje také část nazvanou Telekomunikace a informační technologie.
Současná právní úprava neusnadnila vstup alternativních operátorů na trh
V době konání veletrhu Invex vydala Evropská komise (EK) hodnotící zprávu o pokroku České republiky při přípravě na vstup do Evropské unie, která mj. obsahuje také část nazvanou Telekomunikace a informační technologie.
Z této hodnotící zprávy vyplývá, že na tom nejsme až tak špatně, jak se nám může někdy zdát, ale máme co vylepšovat. Samotná zpráva je rozdělena do několika hlavních sekcí:
* Co se událo v oblasti od poslední zprávy
* Jaký je celkový stav trhu telekomunikací
* Závěry Evropské komise
Co se událo
Za uplynulý rok od poslední zprávy dle EK především:
* došlo k významnému pokroku v oblasti liberalizace trhu,
* nedošlo k žádné změně v oblasti regulace trhu,
* nedošlo k žádné změně v oblasti poštovních služeb.
Evropská komise opírá své závěry o pokroku v liberalizaci především o tyto body:
* zavedení volby operátora (ale s poznámkou, že opožděně) v červenci 2002;
* přenositelnost čísel je zakotvena v zákoně (i když až od ledna 2003);
* došlo k úspěšnému přečíslování v souladu s evropským číslovacím plánem;
* vysoká konkurence v oblasti mobilních služeb, fungují zde tři operátoři a jsou vydány dvě ze tří UMTS licencí. Navíc se mobilní služby stávají vysoce konkurenčními vůči pevným telefonním sítím. Penetrace dosáhla 70 %;
* v pevných sítích roste konkurence díky rychlosti propojování jednotlivých operátorů, cenám za propojení a přístupu k volbě operátora;
* FWA je stále častěji používáno k širokopásmovému přístupu k internetu;
* modernizace pevné telefonní sítě je kompletní, ale penetrace dosáhla 38 % a začíná klesat;
* vláda se v srpnu rozhodla privatizovat dominantního operátora, Český Telecom.
Mělo by to pomoci zvýšit konkurenci na trhu; v březnu 2002 byla přijata nová verze Státní informační politiky usilující o přiblížení k cílům eEurope+.
Celkové hodnocení EK asi nejlépe vystihuje hned první odstavec zprávy: “ V souvislosti s liberalizací trhu současná právní úprava neusnadnila vstup alternativních operátorů na trh. Důležité faktory, jako například možnost volby operátora, byly zprovozněny teprve nedávno. Trh byl široce kontrolován jedním operátorem, ve kterém drží majoritní podíl stát. Český Telecom dokázal výrazně modernizoval svou síť, ale v důsledku regulačního prostředí se nechoval zcela tržně. Z těchto důvodů bylo pro alternativní operátory těžké se na trhu uchytit, i když byl formálně liberalizován. Nedávné rozhodnutí o privatizaci Českého Telecomu by mělo napomoci rozvoji skutečného tržního prostředí.“ Hodnotící komise si také všímala otázky zpřístupnění místní smyčky. Přímo ve zprávě komise je výtka české vládě a parlamentu, že nejdříve by se mělo dosáhnout plné implementace základního „acquis“ (tedy komunitárního práva) a teprve pak pokračovat v implementaci nových požadavků. V hodnotící zprávě je také konstatováno, že otázka nákladové orientace u tarifů operátorů stále chybí. V praxi to tedy znamená, že metoda výpočtu nákladů FAC (fully allocated costs) není podle Evropské komise dostatečně nákladově orientovaná. Metoda výpočtu LRIC naproti tomu je již připravena, doposud však nebyla použita pro výpočet regulovaných koncových cen telefonních služeb, ale pouze k výpočtu poplatků za propojení mezi operátory. Regulátora trhu hodnotí Evropská komise vcelku kladně. Podle ní se na trhu osvědčil, ale bohužel některé rozhodovací pravomoci má stále ministerstvo dopravy a spojů. Ze zprávy dále vyplynulo, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) má podle EK některé funkce, které podle evropského acquis mít vůbec nemusí a které spotřebovávají značnou část jeho rozpočtu. Dále má podle EK regulátor dobrou pozici a osvědčil se tam, kde mu to legislativa umožňuje, ale stále zůstávají mezery v zákonech, především v oblasti vymahatelnosti jeho rozhodnutí. Podle zprávy bude zapotřebí novelizovat některé zákony tak, aby mohl regulátor pracovat kompetentně a nezávisle.
Závěrečné hodnocení
Od posledního hodnocení v roce 1997 bylo podle EK dosaženo výrazných pokroků. Telekomunikační politika ČR se vyvíjela zdárně směrem k požadavkům EU s důrazem na konkurenční prostředí, vývoj infrastruktury a diverzifikaci trhu. Evropské komisi se ale nelíbilo, že vstup konkurence byl prakticky pozdržen o 18 měsíců, ačkoliv formálně byl posvěcen již k 1. lednu 2001. Podle zprávy to způsobila především relativně slabá pozice regulátora a mezery v telekomunikačním zákoně. Vyjednávání v této oblasti již byla uzavřena, ČR je připravena v této oblasti na vstup do evropských struktur, ale stále ještě je třeba vylepšovat některé detaily, jako například plně liberalizovat trh a posílit pozici regulátora.