Problémy MSP se mají dostat do popředí veškeré hospodářské politiky EU Dne 21. 1. 2003 Evropská komise (EK) zveřejnila na svých webových stránkách sdělení určené Evropské radě a Evropskému parlamentu. Obsahuje některé principy, které EK hodlá prosazovat v politice podpory malého a středního podnikání (MSP).
Problémy MSP se mají dostat do popředí veškeré hospodářské politiky EU
Dne 21. 1. 2003 Evropská komise (EK) zveřejnila na svých webových stránkách sdělení určené Evropské radě a Evropskému parlamentu. Obsahuje některé principy, které EK hodlá prosazovat v politice podpory malého a středního podnikání (MSP).
EK již poněkolikáté zdůraznila, že MSP jsou základem ekonomiky každého členského státu a především klíčovým zdrojem vytváření pracovních příležitostí. To je podle EK hlavní důvod, proč je třeba MSP v jejich činnosti podporovat. Ze sdělení pod názvem Thinking small in an enlarging Europe je patrné, že EK neprosazuje podporu MSP pouze formou různých dotací, zvýhodněných úvěrů, záruk za úvěry apod., ale i formou ulehčení či odstranění administrativní zátěže pro MSP a zlepšení jejich komunikace s odpovědnými orgány. Na druhou stranu EK konstatuje, že podpora MSP je především interní záležitostí každého členského státu. Snaží se ovšem o to, aby členské státy vytvořily MSP prostor pro realizaci jejich zájmů. Některé členské státy ES mohou být uvedeny jako zdařilý příklad. Např. ve Velké Británii Rada MSP komunikuje velmi aktivně s vládou. Ve Švédsku a Finsku se zástupci podnikatelské veřejnosti účastní pracovních skupin na tvorbu právních předpisů.
Evropská komise jde příkladem
V rámci Generálního ředitelství EK zabývajícího se podnikáním (DG Enterprise) byl ustanoven tzv. vyslanec pro MSP (SME Envoy), který působí jako vyjednavač mezi MSP a úředníky Komise. Jeho hlavním posláním je, aby tito úředníci brali při vytváření hospodářské politiky Společenství v potaz zájmy MSP. Jedním z hlavních cílů EK je, aby se problémy MSP dostaly do popředí veškeré hospodářské politiky EU. Tomuto cíli EK přizpůsobuje svoji politiku. Například ze Strukturálních fondů bude v období 2000 až 2006 poskytnuto celkem 16 mld. EUR na projekty ve prospěch MSP. Tato částka činí přibližně 11 % všech prostředků těchto fondů. Většina takto vynaložených prostředků je vynakládána na poradenské služby MSP, zlepšení informačního prostředí a podporu na počátku podnikání.
Spolupráce mezi členskými státy
EK ve sdělení rovněž vyzdvihuje určitá opatření v oblasti podpory MSP ze strany některých členských států a jejich vzájemnou spolupráci. Tuto spolupráci považuje za klíčovou a vyzývá členské státy k jejímu následování. Švédsko například vytvořilo program záruk za úvěry pro MSP na základě programů a zkušeností Nizozemí a Finska. Belgie se inspirovala praxí v Dánsku, Francii a Nizozemí.
Vzdělávání středem zájmu
Pro rozvoj MSP je vzdělávání pracovníků téměř klíčové. EK zastává názor, že zaměstnanci MSP musí mít přístup k permanentnímu zdokonalování svých dovedností. Tomuto cíli je nezbytné především přizpůsobit systém školství. Vzdělávání se týká i osob, které potenciálně mohou tyto subjekty vytvářet především tak, že začnou podnikat (vykonávat samostatně výdělečnou činnost). Podle názoru EK je u těchto osob třeba podpořit motivaci, seberealizaci a schopnost unést riziko související s podnikáním. Některé členské státy proto zavádí do svých systémů školství mechanizmy, které umožňují školám reagovat na aktuální potřeby praxe. V Irsku, Velké Británii a Lucembursku školy mají přímý kontakt s podnikatelskými subjekty. Podle zjištění EK se nejméně v polovině členských států studenti středních škol učí jak založit a rozvíjet podnikatelský subjekt.
Rozvoj podnikatelské kultury
Podle názoru EK lze v podnikatelské kultuře kandidátských zemí vysledovat postupná zlepšení. Zdůrazňuje však, že existuje řada administrativních překážek, které brání ve vytvoření „příjemnějšího“ podnikatelského prostředí. Jako jeden z hlavních příkladů EK uvádí poměrně vysoké daňové zatížení MSP a složitost daňových zákonů. Ve většině kandidátských zemí, dle názoru EK, rovněž absentuje jednotná národní politika podpory MSP realizovaná z různých úrovní veřejné správy. ČR nepochybně pokročila v politice podpory MSP přijetím zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání, který definuje MSP shodně jako právo Evropských společenství. S účinností od 1. 1. 2003 tak existuje jednoznačný zákonný rámec stanovující přesné podmínky pro podporu MSP. Bude ovšem záležet na praxi jednotlivých zúčastněných resortů, jak bude tato podpora efektivní.