„Tato data [z chytrých hodinek] jsou klíčovým vhledem do našich životů a do zdravotní situace uživatelů. Naše vyšetřování má za cíl se ujistit, že získáním dat Googlem z „nositelné elektroniky“, které získal díky akvizici [Fitbitu], nedojde k porušení pravidel hospodářské soutěže,“ uvedla k zahájení vyšetřování eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margaret Vestagerová.
Podle evropské komise by zvýhodnění data Fitbitu značně pomohla Googlu při personalizaci reklamy. „Pro konkurenci by v tomto případě bylo mnohem těžší v reklamních službách Googlu konkurovat,“ konstatuje Evropská komise v prohlášení.
Už v prosinci při oznámení akvizice zástupci z obou společností ujišťovali veřejnost, že nedojde k využití dat nasbíraných chytrými hodinkami při personalizované inzerci na platformách Googlu. Šéf Fitbitu James Park své dosavadní uživatele ujišťoval o zachování soukromí na stejné úrovni, jako tomu bylo doposud. Google zase přislíbil data z Fitbitu ukládat separátně od ostatních uživatelských informací do tzv. „datového sila“, která by byla oddělena od osobních údajů uživatelů získaných z jiných služeb.
To však Evropskou komisi neuspokojilo, jelikož tvrdí, že při oddělení dat by Google nezajistil, aby došlo k separování opravdu všech dat, které by pro ně mohla mít hodnotu pro inzerci reklam. „Komise je toho názoru, že „datové silo“ navržené Google je nedostatečné k tomu, aby s jistotou vyloučilo vážné pochyby o efektech transakce,“ tvrdí Brusel.
„Tento obchod je o zařízení, ne o datech. Jasně jsme tvrdili od začátku, že nebudeme zdravotní a wellness data od Fitbitu používat pro reklamy Googlu,“ uvedl v blogovém postu viceprezident Googlu Rick Osterloh. Podle Osterloha Google oceňuje příležitost spolupracovat s Evropskou komisí na tom, aby naplnili očekáváná uživatelů Fitbitu.
Ač i z hlediska dat je určitě Fitbit pro Google
zajímavý, tak už při oznámení akvizice se experti shodovali, že hlavní důvody
pro tento krok jsou jiné. Na trhu s chytrými hodinkami dominují značky
jako Apple, Garmin, Samsung nebo Xiaomi a Google se této technologické oblasti
doposud příliš nevěnoval. Avšak právě spojení s Fitbitem mu umožní se do
klání místo na trhu zapojit.
Začínat od nuly by však Google stálo mnoho sil a není jisté, že by jeho vstup na trh byl úspěšný. Proto je pro ně Fitbit ideální volba. „Odbornost Fitbitu a vysoká úroveň hardwaru se velíce vyplatí Googlu, který možná postrádá oba aspekty, pokud se bavíme na zdravotní přístroje,“ okomentoval akvizici Forbes.
Právě zdravotnické odvětví se pomalu stává dalším bojištěm na technologické scéně. Google v minulosti pracoval na některých zdravotních výzkumech, ale dosud nepřišel s žádným produktem. Předzvěstí změny v politice Googlu byla loňská akvizice startupu Fossil za 40 milionů dolarů, s čímž získal část know-how právě pro chytré hodinky.
Navíc je potřeba podotknout, že trh „nositelných zařízení“ s přesahem do zdravotnického průmyslu je o něco složitější, neboť velkou součástí je B2B byznys. FitBit tímto způsobem například spolupracuje s pojišťovnami nebo dokonce s vládou Singaporu. Tyto vazby jsou výsledkem renomované značky na trhu a dlouholetého působení – Fitbit byl založen už v roce 2007.
To ostatně potvrzuje i sám šéf Fitbitu James Park. „Zdravotnický systém je neskutečné komplexní a vyžaduje spolupráci s velkými hráči k tomu, aby to mělo velký dopad,“ upozornil Park na složitost jeho oboru.