PRAHA (flp) – Další neúspěch v boji s Budvarem utržila v Evropě pivní světová jednička - americký koncern Anheuser-Busch. Národní podnik z jihu Čech totiž získal právo používat grafickou ochrannou známku „Budějovický Budvar“ v současných i budoucích státech Evropské unie. Úřad pro harmonizaci vnitřního trhu Evropské unie o tom rozhodl minulý týden. „Ve velké části Evropy si tak Budvar výrazně zlepší své postavení,“ vyjádřil pro týdeník EURO spokojenost s verdiktem šéf národního podniku Jiří Boček.
Soud nepřistoupil na námitky Američanů. Ti tvrdili, že si jejich ochrannou známku Bud lze splést s českými značkami. Díky výsledku řízení, které se táhlo pět let, může Budvar zapsat slovní označení své známky do evropského registru. Zatímco před rozhodnutím muselo vedení pivovaru registrovat značku v každé zemi zvlášť, nyní bude ochranná známka platit pro celou Evropskou unii.
Pro Budvar to byl letos už druhý výrazný úspěch v boji s americkým kolosem. V rámci přístupových rozhovorů získal pivovar právo na registraci zeměpisného označení původu svých výrobků. To mu umožní prodávat i v těch zemích, v nichž dosud nemá registrovány ochranné známky. Označení původu zřejmě podniku pomůže i v zahájeních soudních řízeních. „Spory to sice nevyřeší, ale pro soudce to může být pádný argument,“ míní Boček. Jeden z posledních národních podniků tak bude pro nadnárodní pivovarské koncerny ještě lákavějším soustem. Spekulace o brzké privatizaci Budvaru rozvířil v létě ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
Budějovičtí tvrdí, že mají zaregistrováno přes 380 ochranných známek ve více než stovce zemí světa. V současnosti probíhá více než 40 soudních sporů. Američané své tažení proti Budvaru staví na tvrzení, že značka Budweiser je čistě fantazijní povahy a oni ji jako první v roce 1878 nechali zaregistrovat. Češi naopak prohlašují, že Budweiser se váže k místu původu piva, městu České Budějovice, kde se vaří pivo přes 700 let a je doložitelné, že americký pivovar se při svém založení zhlédl v umu jihočeských sládků.