Rakouská železniční společnost OBB se už několik let snaží oživit noční spoje napříč Evropou. Od letošního prosince tedy uvede do provozu i novou flotilu 33 nočních vlaků Nightjet, které svým vybavením reagují na požadavky současných cestovatelů. Nejočekávanější novinkou jsou podle webu CNN jednolůžkové moduly a dvoulůžková kupé s vlastním sociálním zařízením.
Každá souprava pojme až 254 pasažérů. Ti mají na výběr dva vozy s klasickými sedadly, dva lehátkové a dva lůžkové vozy, přičemž právě poslední jmenovaná část prošla nejvýraznějším vylepšením. Více prostoru a komfortu ale budou mít pasažéři v celém vlaku. Díky tomu mohou volit železniční dopravu i v případě, že potřebují převézt velká zavazadla, jízdní kola a další sportovní vybavení nebo například kočárky.
Soukromí a komfort
Základní standard nabízejí lehátková kupé pro čtyři osoby, jež rakouský dopravce doporučuje především rodinám, a to i z hlediska cenové dostupnosti. Mnohem zajímavější je ale lůžkové část. Ta zahrnuje kupé pro dva lidi rozdělené na dvě třídy – Comfort a Comfort Plus –, které jsou shodně vybavené pohodlnými postelemi a vlastní koupelnou včetně sprchy. Vyšší varianta se liší pouze větším prostorem.
Zdaleka nejočekávanější změnou jsou pak uzamykatelné minimoduly pro sólo cestovatele, kteří se konečně mohou těšit na dostatek soukromí. Kromě postele budou mít k dispozici i praktické vybavení, jako jsou skládací stolek se zrcadlem, lampička na čtení nebo odkládací prostor na boty a tašky. Vše je zaměřené na funkčnost, přesto kupé zaujme i svým inovativním designem připomínajícím pokoje v moderním hostelu.
Ve vlacích je budoucnost
Zatím jsou vlaky Nightjet schválené pro provoz v Rakousku, Německu, Itálii, Švýcarsku a Nizozemsku. A poprvé vyjedou 10. prosince na trasy Vídeň–Hamburk a Innsbruck–Hamburk, jízdenky jsou již v prodeji. Podle rakouského dopravce OBB i tamní vlády je to ale teprve začátek nové etapy cestování na krátké a středně dlouhé vzdálenosti, která bude patřit právě železnici.
„Jezdit vlakem znamená chránit životní prostředí a pro noční vlaky to platí dvojnásob. Proto společně pracujeme na dalším rozšíření jejich evropské sítě,“ uvedla v prohlášení rakouská ministryně pro klima, životní prostředí a dopravu Leonore Gewessler.