STAVEBNICTVÍ Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) chce do budoucna sám dohlížet na to, aby na stavbách silnic a železnic nevznikaly náklady, které nebude možné proplatit z evropských dotací. Připravuje proto tým vlastních supervizorů a zřízení skupiny, která bude kontrolovat projektové dokumentace největších staveb.
„Nepředpokládám, že by se nám tímto krokem podařilo odstranit všechny vady projektových dokumentací, které mívají tisíce položek. Alespoň ty nejzásadnější – jako je například chybějící polovina oceli v mostu – bychom ale mohli odchytit, a zabránit tak změnám během výstavby,“ říká Tomáš Čoček, ředitel SFDI.
Právě vady projektových dokumentací jsou velmi často příčinou víceprací, které není možné dodavatelům standardním způsobem uhradit, jelikož zákon o veřejných zakázkách nepovažuje chyby projektantů za nepředvídatelné. Supervize přitom na dotačních stavbách už působily, taková byla ostatně dohoda s Bruselem z roku 2004. Na největší stavby z posledních pěti let ovšem kontroloři nastoupili až po jejich dokončení nebo těsně před ním. Ministerstvo dopravy totiž nebylo schopné vysoutěžit firmy, jež by tuto práci pro stát odvedly.
Za obludný rozměr víceprací především na silnicích a dálnicích si vysloužila Česká republika od Bruselu desetimiliardovou plošnou korekci. Nyní je tento problém znovu aktuální. Ředitelství silnic a dálnic totiž zavedlo tzv. kategorizaci víceprací, aby vědělo, které jsou v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. A to i zpětně, firmám proto vícepráce neproplácelo. Kategorizace byla minulý rok dokončena a vícepráce se v posledních měsících začínají úředně zpracovávat tak, aby bylo možné uhradit firmám faktury staré i tři roky.
SFDI dosud podal ke Specializovanému finančnímu úřadu podněty k prošetření víceprací za 6,3 miliardy korun, ve kterých státní investor překročil zákon.