Menu Zavřít

Evropské peníze ochrání supervize

2. 6. 2014
Autor: Euro.cz

STAVEBNICTVÍ Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) chce do budoucna sám dohlížet na to, aby na stavbách silnic a železnic nevznikaly náklady, které nebude možné proplatit z evropských dotací. Připravuje proto tým vlastních supervizorů a zřízení skupiny, která bude kontrolovat projektové dokumentace největších staveb.

„Nepředpokládám, že by se nám tímto krokem podařilo odstranit všechny vady projektových dokumentací, které mívají tisíce položek. Alespoň ty nejzásadnější – jako je například chybějící polovina oceli v mostu – bychom ale mohli odchytit, a zabránit tak změnám během výstavby,“ říká Tomáš Čoček, ředitel SFDI.

Právě vady projektových dokumentací jsou velmi často příčinou víceprací, které není možné dodavatelům standardním způsobem uhradit, jelikož zákon o veřejných zakázkách nepovažuje chyby projektantů za nepředvídatelné. Supervize přitom na dotačních stavbách už působily, taková byla ostatně dohoda s Bruselem z roku 2004. Na největší stavby z posledních pěti let ovšem kontroloři nastoupili až po jejich dokončení nebo těsně před ním. Ministerstvo dopravy totiž nebylo schopné vysoutěžit firmy, jež by tuto práci pro stát odvedly.

bitcoin_skoleni

Za obludný rozměr víceprací především na silnicích a dálnicích si vysloužila Česká republika od Bruselu desetimiliardovou plošnou korekci. Nyní je tento problém znovu aktuální. Ředitelství silnic a dálnic totiž zavedlo tzv. kategorizaci víceprací, aby vědělo, které jsou v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. A to i zpětně, firmám proto vícepráce neproplácelo. Kategorizace byla minulý rok dokončena a vícepráce se v posledních měsících začínají úředně zpracovávat tak, aby bylo možné uhradit firmám faktury staré i tři roky.

SFDI dosud podal ke Specializovanému finančnímu úřadu podněty k prošetření víceprací za 6,3 miliardy korun, ve kterých státní investor překročil zákon.

  • Našli jste v článku chybu?