Nigérie přitahuje zahraniční investory a v zemi už také
roste málo početná, ale o to bohatší skupina solventních lidí. A protože
Nigerijci hodně dají na vnější známky bohatství, jde o zajímavý trh mimo jiné
pro firmy zaměřené na umělecký design nebo luxusní sklářské instalace.
K českým značkám, které tuhle příležitost dokázaly využít, patří společnost Lasvit, jež má kořeny v Libereckém kraji. V Nigérii působí už pátým rokem. „Zaměřujeme se tam především na projektový byznys. Jedním z našich posledních projektů jsou svítidla vyrobená na míru do sídla společnosti Nestoil v Lagosu. V Nigérii a potažmo na africkém trhu jsme také designovali a vyráběli několik svítidel pro privátní residence,“ říká výkonný ředitel pobočky Lasvitu ve Velké Británii Roman Žákovský, který zakázky v Nigérii koordinuje.
Další realizací Lasvitu v Nigérii byla například výzdoba rezidence na Oniru Road v Lagosu. „Část zakázek jsme získali přes naše obchodní partnery, kteří v Nigérii podnikají dlouhodobě. Další část je z výstav a veletrhů, kde se setkáváme jak s odbornou veřejností, jako jsou interiéroví designéři a architekti, tak i přímo s klienty. Dlouhodobě spolupracujeme také s agenturou CzechTrade. Asistují nám přímo v Nigérii a pomáhají s navazováním nových kontaktů,“ vysvětluje Roman Žákovský.
Lasvit |
Přední česká sklářská a designérská společnost byla založena v roce 2007 podnikatelem Leonem Jakimičem. Název vznikl spojením slov láska a svit. V současnosti firma zaměstnává kolem 400 lidí, kteří pracují buď v nedávno otevřené centrále v Novém Boru nebo v osmi kancelářích po celém světě – v USA, ve Velké Británii, v Rusku, Spojených arabských emirátech, Číně, Singapuru a Hongkongu. Obrat společnosti přesahuje jednu miliardu korun ročně.
Skleněné komponenty obřích světelných instalací vznikají v českých sklárnách včetně firemní sklárny Lasvit Ajeto na Českolipsku, kterou společnost vlastní od roku 2017. Každoročně se tam vyrábí například Cena Thálie pro nejlepší české divadelní herce a od roku 2011 také trofej Tour de France. |
Dodává, že firma se chce teď celkově víc zaměřit na Afriku. „Dnes už máme za sebou projekty také v Jihoafrické republice, Ghaně, Keni, Maroku či Egyptě. Navázané spolupráce chceme dále rozvíjet.“
Jako všechny exportní obory i sklářství ale na několik týdnů poznamenala pandemie covidu-19. „Koronavirus ovlivnil celý svět a dotkl se i naší práce. Většina společnosti přešla na práci z domova a zaměřili jsme se na online komunikaci s klienty a dodavateli. Změnil se tak způsob naší práce, podstata však zůstala stejná. Nyní je už sklárna i ostatní provozy opět plně v chodu,“ uzavírá Roman Žákovský.
PDF verze červnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení