Trh v některých krajích je už nasycený, jinde hypermarkety chybějí úplně. Letos se jich má otevřít patnáct. Tempo expanze hypermarketů v ČR zpomaluje. Potvrzují to výsledky aktuálního celorepublikového výzkumu Hypermarket 2003/Shopping Center 2003, který provedly společnosti Incoma Research a GfK Praha.
Trh v některých krajích je už nasycený, jinde hypermarkety chybějí úplně. Letos se jich má otevřít patnáct.
Tempo expanze hypermarketů v ČR zpomaluje. Potvrzují to výsledky aktuálního celorepublikového výzkumu Hypermarket 2003/Shopping Center 2003, který provedly společnosti Incoma Research a GfK Praha. Zatímco v letech 2000 a 2001 představovaly celkové meziroční přírůstky hypermarketových ploch 190 tis. m2, resp. 100 tis. m2, v roce 2002 to bylo již pouze 75 tis. m2. Hypermarket se nicméně stal hlavním nákupním místem českých domácností. Vloni realizovalo 127 těchto velkoplošných prodejen celkový obrat přesahující 85 miliard korun. Hypermarkety se těší velké oblibě mezi populací. Ve vybavenosti jednotlivých oblastí hypermarkety a nákupními centry však stále existují značné rozdíly. Trh v Moravskoslezském či Ústeckém kraji je již velmi nasycený a jen s velkými problémy přijímá nové projekty. Naproti tomu úroveň nabídky velkoprodejen v jižních Čechách či na Vysočině je několikanásobně nižší. Nejvyšší úroveň vybavenosti vykazuje území okresu Ústí nad Labem, naopak dvě desítky okresů jakýkoliv hypermarket zcela postrádají. Nejlépe vybaveným městem je Mladá Boleslav. Po období kvantitativního nárůstu se obchodní centra začala více zaměřovat na kvalitativní aspekty rozvoje. Roste průměrný počet obchodních i obslužných jednotek v centrech. Již čtrnáct shopping center nabízí v rámci nákupní pasáže více než padesát prodejen. Objevují se také nové obchodní koncepty s pestřejším mixem nájemníků. V rámci nákupních center funguje v současnosti více než dva a půl tisíce provozoven. Maloobchod sice dominuje, ovšem oproti loňsku zaznamenaly největší relativní nárůst zábavní a stravovací jednotky. Zároveň lze pozorovat sílící tendence k realizaci nákupních center „blíže zákazníkům“, tedy blíže centrům městských aglomerací. Letos Incoma předpokládá otevření patnácti hypermarketů, a to hlavně v lokalitách, kde poptávka dosud není uspokojena. Nová nákupní centra se budou otevírat nejen v Praze, ale i v dalších městech.
Okresy s největším rozsahem prodejních ploch hypermarketů na obyvatele
(stav k 1. 1. 2003)
Okres plocha na 1000 obyvatel v m2
Ústí nad Labem 239
Hradec Králové 185
Ostrava-město 177
Pardubice 145
Mladá Boleslav 131
Teplice 121
Opava 102
Děčín 99
Prostějov 91
Olomouc 91
Průměr ČR 62
Pramen: Incoma Research, GfK Praha