PRAHA (flp) – Ještě před osmi měsíci chystala česká pobočka nadnárodního řetězce s rychlým občerstvením McDonald´s otevřít pět poboček a v horizontu pěti let investovat miliardu korun do rozvoje a budování nových provozoven. Nyní svoje plány reviduje.
Od té doby vznikly rychlé „občerstvovny“ pouze dvě – jedna v Praze, druhá v Brně. Příští rok nebude tempo růstu rychlejší, jak týdeníku EURO potvrdila mluvčí společnosti Drahomíra Nováková. Tuzemská fastfoodová jednička postaví opět dvojici restaurací, omezí se však výhradně na hlavní město. „Na rozdíl od minulosti se budeme soustředit na budování restaurací ve velkých obchodních centrech,“ nastínila změnu strategie Nováková. Se špatnými výsledky mateřské společnosti, která na konci roku ohlásila historicky první ztrátu a musela zavřít přes 170 restaurací v různých koutech světa, nová taktika údajně nesouvisí. „Na našich plánech se podepsalo zpomalení při výstavbě obchodních center. Spekulace, že je za tím méně velkorysá expanzní strategie, musím odmítnout,“ uvedla mluvčí.
Její stanovisko potvrzuje analytik Tomáš Drtina ze společnosti Incoma. „Mc Donald‘s má promyšlenou lokalizační politiku. Zatímco dříve měli řadu rozvojových projektů, teď jdou tam, kde cítí zisk,“ řekl týdeníku EURO. Jiný expert, který nechce být jmenován, nicméně soudí, že firma vzhledem k ekonomické situaci matky a absenci skutečného konkurenta v České republice v rámci úsporných opatření neinvestuje do nových provozoven.
I kdyby měl nejmenovaný expert pravdu, český McDonald´s se nemusí obávat, že by v tuzemsku své výsadní postavení ztratil. Se 70 restauracemi nechává své konkurenty – KFC i národní fastfoody, jako je BigFood či Špak - daleko vzadu. S jedinou pobočkou zřejmě neohrozí pozici firmy ani nový příchozí, společnost Subway, která ve Spojených státech již známějšího konkurenta v počtu provozovaných restaurací předčila (EURO 40/2003).