Menu Zavřít

Expanzi do světa plánují čtyři z pěti českých startupů. Pomoci může stát

15. 8. 2020
Autor: Profimedia.cz

Průzkum, který zmapoval českou startupovou scénu, ukázal jasný trend: české začínající firmy chtějí růst i do zahraničí. Stát jim k tomu nabízí různé podpůrné programy.

S postupující globalizací roste přirozeně počet startupů,
které uvažují o zahraniční expanzi. Pomáhá tomu stále větší míra digitalizace,
automatizace a provázanosti jednotlivých ekonomik. Pouhých 22 procent českých
startupů o takové expanzi prozatím neuvažuje. Vyplývá to z odpovědí 150
startupistů, kteří přispěli ke vzniku komplexní studie Startup Report
2019/2020.

Obdobný trend vykazují i statistiky agentury CzechInvest, která se podpoře startupů věnuje od roku 2011. „Přes 70 procent startupů, které jsme v rámci našich programů podpořili, s námi zároveň vycestovalo do zahraničí,“ říká ředitelka Divize startupů a inovativních MSP CzechInvestu Markéta Přenosilová.

Roste číslo expandujících startupů – mimo Českou republiku
jich podniká 30 procent. V minulosti jich působily mimo region střední Evropy
řádově pouze jednotky procent. „Globální ambice jsme letos v návaznosti na
diskusi odborníků zařadili mezi jeden z pěti znaků definujících startup. Tento
rys startup částečně vymezuje od malého či středního podnikání. Přesto je
expanze jedním z klíčových témat, které české startupy doposud vnímají jako
svou velkou slabinu,“ přibližuje výkonná koordinátorka Keiretsu Forum Tereza
Zyklová.

Podle Startup Reportu směřují začínající firmy nejvíce do Evropy, dále pak do Severní Ameriky nebo Asie. CzechInvest nejvíce mladých inovativních firem vyslal do Silicon Valley, New Yorku, Londýna a Lisabonu.

Posiluje brněnská a ostravská scéna

V posledních dvou letech se také zvýšil poměr startupů, kteří
sídlí mimo Prahu. Výrazně posílilo Brno a Ostrava a rozvoj startupového
ekosystému je znát i v dalších městech. Důvodem je mimo jiné i přibývající
počet inovačních regionálních center a programů na podporu lokálních startupů.

„V případě, že startupy uvažují o expanzi, kladou si často otázky typu jakou strategii zvolit, aby byla úspěšná, na kterých trzích začít, kdy je ten správný čas expandovat, jak najít správné partnery a jak oslovit zákazníky,“ říká Přenosilová. Právě v těchto otázkách radí prostřednictvím svých mentorů agentura CzechInvest.

Studie o českých startupech
Startup Report Keiretsu Fora je komplexní studie, která reflektuje aktuální stav českého startupového ekosystému z pohledu mentorů, akcelerátorů, zástupců korporací, investorů i samotných startupistů nebo veřejnosti. Sběr dat probíhal na přelomu loňského a letošního roku formou online dotazníků.

Report zkoumá například profil startupistů, popisuje životní cyklus firem, analyzuje jejich problémy a možnosti financování. Vedle Keiretsu Fora se na jeho vzniku podíleli i další aktéři české startupové scény, mezi než se řadí také agentura CzechInvest.

S programy CzechAccelerator, CzechMatch a CzechDemo vysílá do
zahraničí v průměru pět startupů měsíčně, a to do destinací, jako je například
Londýn, New York, San Francisco nebo Singapur. Touto cestou podpořila od roku
2016 už více než stovku startupů, řada z nich služeb CzechInvestu využila
opakovaně. Celkový počet účastí ve všech programech tak šplhá až ke dvěma
stovkám.

„Z naší zkušenosti uspěje ten, kdo má nejen mezinárodně konkurenceschopný produkt a dobré sales dovednosti, ale také zkušený tým schopný zvládnout nové výzvy. Musí být zároveň vytrvalý, přijímat konstruktivní kritiku a nenechat se hned odradit,“ dodává Přenosilová.

Přes Singapur dál do Asie

Do zahraničí se s CzechInvestem podíval například startup
Retailys. Ten nabízí online platformu, která pomáhá podnikatelům prodávat na
globálních tržištích po celém světě. Startup se zúčastnil tříměsíčního programu
CzechAccelerator v Singapuru a s programem CzechMatch se sem vrátil.

V rámci programu CzechDemo zamířil také na veletrh Slush
Tokyo. Etabloval se v Asii natolik, že se mu v Singapuru podařilo otevřít
zahraniční pobočku. „V současnosti jsme schopni pomoci evropským firmám při
jejich expanzi do jihovýchodní Asie, ale také asijským firmám s prodejem zboží
v Evropě. Díky pobočce v Singapuru vidíme, že je pro nás snazší pronikat i do
dalších zemí regionu, na což se nyní zaměřujeme,“ vysvětluje zakladatel
společnosti Retailys Petr Heller.

Autorky pracují v agentuře CzechInvest

MM25_AI

PDF verze letního dvojčísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?