Menu Zavřít

Expedice a výpravy do míst bez cest a civilizace

22. 4. 2003
Autor: Euro.cz

Terénním autem můžete honit ducha Drakuly i stíny původních Austrálců. Nebo povozit rodinu v Alpách.Extrémně těžké expedice pro drsné ostřílené řidičské pardály i výpravy pro šťastně hrdé čerstvé majitele terénního auta pořádá klub Off-road Expeditions.

Terénním autem můžete honit ducha Drakuly i stíny původních Austrálců. Nebo povozit rodinu v Alpách.

Extrémně těžké expedice pro drsné ostřílené řidičské pardály i výpravy pro šťastně hrdé čerstvé majitele terénního auta pořádá klub Off-road Expeditions. Na letáku lákají do Austrálie a Maroka stejně jako třeba do Tater, Španělska, Alp nebo Rumunska. Jak tvrdí šéf expedičních průvodců Jirka Chramosil, za těch pár desítek expedic a výprav, které podnikli, neměli jediného zraněného. Nepočítaje ovšem pár modřin a oděrek, které ale po návratu z takové cesty dodávají jejich nositeli spíše dočasnou prestiž.

* Musím si před výpravou s vámi nějak zvlášť upravovat auto?

Na výpravu nemusíte vůbec nic upravovat. Potřebovat budete jenom pneumatiky s terénním nebo zimním vzorkem anebo sněhové řetězy. Pak vyprošťovací lano s okem a vysílačku. Hodila by se možná i lopata, sekera a pila, ale to není povinné, to veze automaticky expediční průvodce. Pak stačí už jen přibalit spacáky, stan, jídlo a peníze na palivo a jede se. Expedice je ovšem něco jiného.

* Expedice zní jako cesta za objevením kusu nového vesmíru.

Na mapě ta místa jsou. Ale expedice už je tvrdé prostupování dosud neprojetého terénu. Nedotčeného civilizací. Není výjimkou, že je třeba postavit pro třítunové auto most.

* Takže vezete s sebou pontony nebo mostní tank?

Lopaty, pily a sekery a osm hodin všichni dřou. Ale pak projedou, a to je oproti sezení u počítače najednou obrovsky osobní triumf!

* Na expedici je tedy třeba mít zvlášť upravené auto?

To ano, je to o navijácích, GPS a tak. Ale je možné si auto najmout. Není to laciné, ale pořád jsou to menší výdaje než na samotnou úpravu.

* Jak jste se k průvodcování expedic dostal?

Původně jsem závodil v offroadech. Pak jsem ale měl úraz, odnesla to záda. Na závody už to nebude nikdy. Tak jsem se jel poradit za známým do Německa a on mě právě na tenhle nápad přivedl. Poptávka tu je, i když jsem v to nejprve moc nevěřil.

* Co váš pocit zodpovědnosti za účastníky při výpravách? Mohou s vámi jet nezkušení řidiči, poďěsové, frajírci, úředníci najednou utržení ze řetězu.

Každý účastník podepisuje revers, že jede na své vlastní nebezpečí. Ale neměli jsme zatím jediného zraněného. Jenom několik aut se překotilo, to bylo všechno. Budete se ale divit, nejbezpečnější jsou právě ti začátečníci!

* Tomu se mi nechce věřit.

Jsou ukázněnější, zodpovědnější a poslouchají moje rady. A nic se jim nestane. Kdo si naopak myslí, že za volantem off-roada už „přeci něco zažil a co mi tenhle kluk bude vyprávět“, tak ten je kolikrát na dobré cestě si pořádně i s autem namlátit.

* Vaše výpravy můžou těžko nahradit pohodovou dovolenou na Kanárech.

Každý vyhledává něco jiného. S námi za ten týden a za tutéž cenu zažijete podstatně víc. Někam se podíváte, něco sami dokážete! Ale je to podle chuti každého konkrétního člověka.

* Co když během těžkého auto-treku někdo zle lidsky selže?

Na expedici beru jenom lidi, které jsem poznal třeba na společných srazech, nebo je někdo důvěryhodný doporučí. Bývá v dost tvrdých podmínkách, nemůžu přibrat každého, kdo se přihlásí. Na expedici není cesta zpět, jen kupředu. Výprava už tak drsná není. Samozřejmě se snažím dopředu všechny seznámit se všemi momenty a riziky, které na účastníky čekají, takže by nikdo moc překvapen být neměl. Leda sám se sebou.

* Co tím myslíte?

Třeba když po šestihodinovém boji v Transylvánských Alpách do té doby ušlápnutý čtyřicetiletý úředníček vyjede za řevu silného dieselu na horizont proti zapadajícímu slunci. Vyskočí z auta, běhá sem a tam a neartikulovaně řve nadšením!

Výpravy a Expedice:

Austrálie

Cesta vede napříč kontinentem přes neobyvatelné pouště a kolem nejposvátnější dominanty starých Austrálců Ayers Roct. Výprava trvá přes měsíc a jede se Land Cruisery v úpravě do buše. Najímají se na místě.

Rumunsko - Transylvánie

Prostupovat pohořím, která znají častěji lesní zvěř než pastevce s ovcemi, se dá i autem bez mimořádné úpravy. Nejvhodnější doba pro takový trek je začátek léta, kdy horské říčky mají ještě po jarním tání dost vody na to, aby každý brod nebo stoupání kamenitým korytem přeměnily na adrenalinovou záležitost.

Itálie - Alpy

Místo, kde mohou dobrodružství zažít i rodiny s dětmi, je sotva osm hodin jízdy z české kotliny. V mělkých řekách alpských údolích je možné se proti proudu brodit autem desítky kilometrů a na jejich břehu odpočívat.

Korsika a Sardinie

Doba nejvhodnější ke startu na dvoutýdenní přejezd skalnatých středomořských ostrovů je červen. Krom plnohodnotného off-roadového zážitku na tvrdém podkladu je tu i možnost koupání na plážích v zátokách, kde nikdo jiný není. Není možné se sem totiž jinak než terénním vozem dostat.

Spojené státy americké

Jízda plakátem - tak charakterizoval jeden z účastníků zážitek z cestování po amerických národních parcích. To, co jsme zvyklí vídat pro okrasu na stěně - Grand Canyon, Colorado, Údolí mrtvého muže - to bude mít cestovatel náhle až nepříjemně skutečně pod pneumatikami najatého vozu.

bitcoin_skoleni

Maroko

Rallye Paříž-Dakar ochutná ve svém voze ten, kdo se pokusí přejet severoafrické drsné pohoří Atlas. Tam, kde extrémisté lyžují na tekutých pískách, vede neviditelná stezka pro terénní auta. Často jen satelitní navigace navede posádku do spásné oázy nebo starobylého města utopeného mezi dunami.

  • Našli jste v článku chybu?