Menu Zavřít

Exportní ofenziva

8. 4. 2019
Autor: Euro.cz

Česká dcera společnosti Lasselsberger vyváží 70 procent produkce Přes 135 let trvá keramická tradice české značky Rako patřící dnes do Rakouského koncernu Lasselsberger. O současné kondici firmy hovořil týdeník Euro s jednatelem české dceřiné společnosti Lasselsberger Romanem Blažíčkem.

* Export je pro český Lasselsberger důležitý, do kterých zemí a jakou část produkce vyvážíte?

Exportujeme 70 procent naší výroby a tento podíl stále roste. To je obrovský úspěch, dlaždice a obkládačky se spíše spotřebovávají v místě výroby. I proto musíte v našem oboru nabídnout významnou přidanou hodnotu, u nás jsou to například ucelená systémová řešení produktů, různé sokly, typy povrchů, které jsou často ze zákona povinné pro jednotlivé stavby. Navíc většinu obkladů s jedním designem nabízíme v celé škále formátů, povrchů, takže se architektům s naší keramikou dobře pracuje. Nabízíme zákazníkům komplexní řešení od návrhu přes dodání keramických výrobků i stavební chemie v maximální kvalitě a s prodlouženou garancí. I proto dnes vyvážíme do 67 zemí světa všech kontinentů včetně Austrálie. Výbornou pozici máme například v Saúdské Arábii, Kuvajtu a Ománu, kde jsme se podíleli na výstavbě několika nemocnic či státní univerzitě. Nyní například připravujeme dodávku obkladů do dvou nemocnic v Papui Nové Guineji. Dodáváme naše produkty i do autosalonů automobilek Citroën, BMW či Lexus a vloni jsme uzavřeli smlouvu se společností Škoda Auto o výhradních dodávkách keramických dlaždic Rako do jejich prodejen po celém světě.

* A proč neprodáváte více přímo v Česku?

Samozřejmě bychom raději v Čechách prodali většinu produkce. V celé Evropě je totiž nadbytek kapacit a řada výrobců exportuje do Čech. Navíc jsou evropské země velmi zajímavým exportním trhem pro firmy i z dalších kontinentů. Přesto máme stále podíl na domácím trhu kolem 36 procent. Pro představu, v Evropě se vyrobí 1,3 miliardy metrů čtverečních obkladů, ale celosvětově to je více než 13 miliard.

* Na kolik dnes Češi ocení kvalitu, neupřednostňují dovozovou stavební keramiku i kvůli ceně?

Kvalita hraje důležitou roli, ale cena stále převažuje. To je vidět u státních zakázek, kde v drtivé většině rozhoduje cena. Státní investor kvalitu neřeší, neakcentuje ani místního výrobce a plátce daně, což vnímám jako zcela pokřivené. I proto často ve veřejných zakázkách uspějí firmy z exotických destinací. Přitom kvalitu a trvanlivost našich výrobků dokládají i naše historické prestižní instalace, jako je restaurace Café Imperial, zde je naše keramická výzdoba s minimální renovací nepřetržitě od roku 1914. Navíc naše výrobky jsou pravidelně v českých laboratořích testovány, ale u dovozových materiálů je povinnost splňovat předepsané parametry pouze deklaratorní. Tedy stačí, když dovozce prohlásí, že vše splňuje, ale nemusí v Čechách nic testovat.

* Navíc nikdo po výrobcích ze zemí mimo EU nepožaduje splnění stejných ekologických norem jako po Lasselsbergeru, že?

Vydali jsme se cestou bezuhlíkové Evropy, problémem ale je, že tento tvrdý závazek mimo EU si nedaly žádné další země. Tato cesta zcela určitě povede ke ztrátě konkurenceschopnosti a možná i k zániku tradičních odvětví, jako je naše. Týká se to veškerých výrob s emisemi CO2, pokud se nenajdou jiné zdroje energie bez uhlíkové stopy. Takové technologie nyní neexistují, přitom investujeme na 20 let dopředu, ale již v roce 2035 budou tak přísné normy, že nyní zaváděné technologie budou zřejmě již zakázané. Vnímám to jako politickou zvůli. Přitom Evropa vypouští jen 13 procent celosvětových emisí C02, a zbytek světa naopak svou produkci navyšuje a paradoxně firmy často přesouvají své výroby z EU do těchto třetích zemí, kde nemusejí přísné normy plnit.

* Vloni jste zprovoznili novou linku a pec na výrobu velkoformátových dlaždic za 800 milionů korun, jak se vám daří na trhu s tímto sortimentem?

MM25_AI

Investice se připravovala dva roky a nové formáty nabízíme na trhu čtyři měsíce. Kromě nových formátů a designů jsme vyvinuli i nové dlaždice s dvoucentimetrovou tloušťkou vhodné pro tzv. suchou pokládku na terče, do štěrku, jsou ideální pro exteriéry, terasy, pergoly. Dlaždice Rako Outdoor jsou řešením pro venkovní prostory s řadou výhod například ve srovnání s betonem. Uvedení velkoformátových dlaždic se ukazuje jako správný krok. Už nyní víme, že jsme se nespletli ani v designu, ani ve zvolených rozměrech. Počítáme, že celou kapacitu nové linky vyprodáme za jeden a půl roku až dva roky.

  • Našli jste v článku chybu?