Nejblyštivější kolotoč sportovní planety se roztočil. F1 odstartovala v Austrálii a vítězná šachovnice se třepetala na úřadujícího vládce, bejby Vettela. Jaký bude další rok nejrychlejšího reklamního billboardu světa?
Foto: Profimedia.cz a Jakub Stadler
O tom vypráví Pavel Turek, jediný Čech, který zůstává už léta jeho součástí. Působil ve stáji McLaren, nyní je spolu s bývalým pilotem F1 Davidem Coulthardem a motocyklovým šampionem Mickem Doohanem majitelem marketinkové firmy CDT Partners.
Potvrdila první Grand Prix v Austrálii očekávané trendy?
Zájmem všech stran je zatraktivnit podívanou. Posunout sport tak, aby se o něj zajímalo víc lidí, zaplňoval tribuny a zvyšovala se sledovanost v televizi. Na to jsou navázané další ekonomické parametry. Týmy a vedení F1 se dohodly na úpravách pravidel, aby umožnily větší frekvenci předjíždění, více manévrů.
Těm by měly napomoci tři základní novinky – jiné pneumatiky, znovupovolení přídavného systému KERS a pohyblivé zadní křídlo. První ohlasy je kvitují, ale nepřeceňují jejich význam.
F1 se snaží dělat změny v pravidelných intervalech. Jenže většinou to nevyjde. Srovnáme-li poslední tři ročníky s těmi před deseti lety, byly to ty nejnapínavější roky. Závod před koncem jelo pět jezdců a tři týmy o titul, to je nevídané. Loni jsme viděli jediný nudný závod, úvodní v Bahrajnu, protože k němu všichni přistupovali konzervativně. Nesmělo se tankovat, nikdo nevěděl, jak to bude probíhat. Stejně tak nemůžeme analyzovat už teď po první Austrálii. Není to reprezentativní okruh. Uvidíme po třech čtyřech dalších podnicích.
Častější výměny pneumatik ale jistě zamíchají vývojem závodů?
Ano, ty černé válce jsou největší proměnnou. Na nich záleží, dají vám dvě tři vteřiny na kolo. Teď jsou čtyři směsi, zatím se brali dvě konzervativnější, tvrdá a měkká, ne ty mezi. Nový dodavatel Pirelli je nachystal perfektně, přesně podle zadání. FIA má ještě možnost u zadního křídla dělat intervence a zvolit i delší vzdálenosti, nebo více míst pro použití.
Zatím se vybírá jen jedna rovinka…
Teď v Melbourne zrovna špatně. Auto se nemohlo dostat na vzdálenost, kdy mohlo atakovat. Je ale brzy i pro jezdce. Potřebují závod dva, aby si zvykli, že jsou částečně stratégy závodu, že se víc spolupodílejí na taktice. Musí si navyknout na ovládání prvků. Nejsou si zatím komfortní, aby manipulovali, nejdou do manévrů.
Považujete za marketinkově lepší vyrovnanost špičky, nebo jako nedávno jasného superlídra – Schumachera, Prosta, Piqueta…
Teď jezdí pět mistrů světa. To je pro F1 daleko lepší. Nehrozí, že ten jeden odejde a najednou bude hrdina chybět. Každý sport je potřebuje, tváře, na nichž se staví, jež zviditelňuje. Právě proto já loni preferoval Vettela před Alonsem. Výhra Vettela pomohla F1. Z talentu se stal mladičký mistr světa, který už bude neoddělitelnou součástí dějin F1 navěky.
Může se zařadit mezi nejdůležitější postavy historie?
Záleží na správném načasování. Můžete mít sebevětší talent, ale bez správného auta… Di Resta porážel Vettla v nižších formulích, ale neměl to štěstí. Dostal se do F1 až teď zázračně přes DTM. Ale sedí bohužel v horším kokpitu (Force India, pozn. red.). Vettel je teď absolutně na koni. Důležité bývá srovnání s týmovým kolegou a on teď Webbera deklasoval. Myslím, že jeho potenciál, který měl vždycky, ještě rychle narůstá.
Jaké sledujete reakce na návrat sedminásobného mistra světa Schumachera. Je tu vzor, učme se? Anebo jen touha porazit ho? Či snad závist s averzí, co tu ještě hledá?
Insideři se snaží dotazovat po jeho motivaci. Ti mladší to ještě nepochopí, protože takové vnitřní pocity neměli. Pro ně je to jen ohromná výzva. Když Schumacher začal závodit, Vettelovi byl jeden rok. On je pro ně obrovským vzorem a idolem. Teď proti němu závodí. Ale proč se vrací? Ti starší většinu říkají: Já bych do toho nešel, ten člověk přece nikdy nemůže dosáhnout excelentních výsledků. Už tam jsou handicapy. Ale všichni se shodnou, že to neskutečně F1 pomohlo. Všeobecně se však myslí: měl přijít o půl roku dříve namísto zraněného Massy zraněného jako výpomoc. Pak už ne.
Protože skutečný comeback legendy většinou nevyjde?
Někdo se vrací kvůli penězům jako Damon Hill, nebo pro sportovní nenaplněnost, že něco nedosáhl. U Schumachera to bylo tak: vždycky viděl rozpolcenost fanoušků: jedni ho milovali, druzí nenáviděli. Ty druhé si chtěl získat.
A daří se mu to?
Ne. On nedokáže skrývat emoce. V paddocku je daleko víc nevrlý a arogantní než je vidět ven. Ano, nemá pokoj, všichni do něj šijí. Absolutně s tím není vyrovnaný. Sice ví, jak odbývat média, ale není v pohodě.
Věří stále, že se to zlepší?
Věděl, že první rok bude testem. Ale doufal, že to bude mít lepší druhý rok. Jenže to není jednoduché. Když velká automobilka přijde, papírově má předpoklady sportovního úspěchu, má zdroje. Ale podívejte se zpět, takových je víc a ono to jednomu vychází jednou za dvanáct let třeba. Mercedes není absolutní špička.
Vedle tradičních značek Ferrari a McLarenu vyrostl nade všechny tým „bubliny z limonádovny“, jak ho nedávno hanlivě nazval šampion 2009 Hamilton. Ale v Red Bullu to přece není jen otázka peněz?
Red Bull se léta vyvíjel, koupili Jaguar. Nevyšli z ničeho, znám jejich přístup. Prosadili se filozofií a skladbou osobností, které si vybírají, postupně stavěli tým. Nestojí to na přeplácených individualitách, ale lidech s určitou DNA, co dají maximum týmu na úkor svého píár a egocentrických zájmů. To je i nejlepší konstruktér v motosportu i skvělý člověk Adrian Newey, s ním jsem dělal dlouhé roky. Dali mu vše, co chtěl, co nedostal jinde. Berou ho jako partnera, dřív ho jinde spíš vyždímali.
Dochází také ke změně národního zastoupení v F1 směrem na východ.
Zájem Bernieho Ecclestona posledních patnáct let je zřetelný. Od Malajsie, kde začal koncem století, se přesouvá Střední, Blízký Východ, hledá extrémy. Akce typu noční závod, centra měst. Jdeme za diváky a děláme nejpěknější telegenický zážitek. V rámci regionů se to však nesetkalo s takovou odezvou, v jakou doufal. Chtěl postupně přivést jezdce, tým, získat nejsilnější televizní kanál v zemi, v Číně CCTV. A oni mi přivedou dvě stě tisíc lidí na tribunu v Šanghaji, inspiraci hledal v jejich kosmonautovi, co vzbudil přirozený zájem. Vymýšleli jsme nejrůznější akce, jízdy monopostů v centrech měst, ale nešlo to. Ani v arabském světě. Další pokus byl Korea, teď bude Indie.
A taky Rusko, zdá se, že mrazy u Kremlu se pomalu prolomily.
Rusko je blíž Evropě. Bylo tam milion pokusů, ale vždy také moc zájmových skupin s dolarovými znaky v očích. Nikdy se nenašla jednotná podpora. Až teď. Rusy už najdete všude po světě. F1 byla jediná oáza bez nich. Do minulého roku. Teď se prosazuje nejen pilot Petrov a lidi kolem něj, stáj Marussia Virgin…
Rusko dostalo poprvé zimní olympiádu 2014, mistrovství světa ve fotbale 2018. Takže logický krok, dá se říct.
Sponzorství v F1 funguje všude na velkém egu. Velké koncerny mají ambice se zviditelnit, funguje to. Až „já vás vezmu, vy se potkáte s Michaelem Douglasem a večeře bude s Beyoncé“ přinese poslední kapku, která přemluví. Prezident firmy Santander je blázen do motosportu, pronásleduje Alonsa do všech stájí. Té firmě se daří, ano, ale pokud by tam on nebyl, třeba by do F1 nešli.
Proč se stále nedaří získat Ameriku? Vypadla z kalendáře, už třicet let po mistru světa Andrettim nemá pilota. Drží se jen Kanada…
Sport je pro ně nezajímavý. Tam je to o show, ne o sportu. Hlavně bavit, o výkon tolik nejde. A když už se začalo něco rýsovat, přišel renonc, jako nedávno při stávce šest vozů v Indianapolisu a pokazila se reputace. Teď se jde do Austinu 2012 – tam chybí sport, nemají nic, velké město. Tam by to mohlo fungovat, postaví okruh, začnou od píky. Ecclestone chtěl Las Vegas, jedná s New Yorkem. Řekne, budeme jezdit po Stripu v Las Vegas. A oni na to: Fajn, kolik nám zaplatíte? Cože, on se rozčílí, vy zaplatíte nám. A oni se jen smějí a povídají: vy jste se asi zbláznil…
Kdy se dostane český pilot znovu do F1 po někdejším Engeho třídílném intermezzu před deseti lety?
Nutně musí nejdříve excelovat a šokovat, v nejhorším být v první trojce v GP2 (kde jezdí Král, pozn. red.) nebo formuli Renault (jako Charouz junior, pozn. red.). Odcházejí velké automobilky, přibývá privátních týmů. Díky správným kontaktům a příspěvku sponzora by se tam mohl lépe dostat než dřív. Donedávna bylo zavřeno s těmi Toyotami a Hondami, ti si pečlivě vybírali v jezdeckých školkách, nepotřebovali finance. Teď ti menší potřebují taky zaplnit kasu. Potřebujete slušné sportovní předpoklady a navíc drobný příspěvek.
A může se předvést i česká firma? A navázat tak na zprivatizovaný (a státu nezaplacený) Elektroodbyt fotbalového bosse Čekana na vozech Larrousse, nebo Harvardských fondech žraloka Koženého na Sauberu v devadesátých letech?
Pokud se najde šílenec, co chce utopit peníze… Nadnárodní firma neautorizuje lokální pobočce příspěvek. Česká firma s působností na českém trhu? To nedává smysl. Možná u českého jezdce. Jedině česká firma s přesahem do zahraničí, nebo která tam chce expandovat…
Tedy typ Bakala v cyklistice, v elitní belgické stáji Quickstepu, i když v o několik řádů nižším rozměru?
Tam to je spíš sportovní filantropie, myslím. Chce něčemu pomoci, že má možnosti a je mu to sympatické. Ty komerční zájmy tam asi tolik nejsou.
Vládce F1 Ecclestone stárne, je mu osmdesát. Co přijde po něm?
Nebude to jeho volba, ale akcionářů CVC Capital Partners, co stojí za ním a vlastní většinový podíl. Vyberou si manažera, který F1 povede. Vzhledem k jeho věku už ty plány mají, jinak by to byli hazardéři. Ten člověk už se tam někde pohybuje, aby přesně chápal souvislosti už teď. Svět F1 ho musí akceptovat a respektovat. F1 by určitě neměla zažít zakolísání ve své výkonnosti. K tomu potřebuje autoritářský přístup.
V čem spočívá její nejsilnější marketinková hodnota? V rally řídí přece lepší šoféři…
Další motosporty jsou dostupnější. Motorku si můžete koupit, v rally vypadá auto hodně podobně. F1 je nedostupná, high-tech, luxusní, má vytříbený image, za sebou tradici. Vybraná společnost nejen komerčních subjektů. V hokeji jsou stovky lidí u vrcholu. Tady jen šestadvacet vybraných. Elitářský svět. Sledovanost po celém světě skoro celý rok živě do sto deseti zemí. To nabídne jen olympiáda na dva týdny jednou za čtyři roky, možná mistrovství světa ve fotbale. F1 je znamenitý reklamní billboard, co jezdí rychlostí 300 km/hod…