Menu Zavřít

Facebook inzerentům ustoupí, přistoupil na nezávislý audit

27. 9. 2020
Autor: CC0 via Pixabay

Sociální sítě dlouhodobě čelí tlaku ze strany inzerentů kvůli problematickému obsahu, vedle kterého se reklamy zobrazují a potenciálně tak mohou značku ohrozit. Po roce a půl jednání se zástupci Facebooku, Twitteru a Youtube dohodli se Světovou federací inzerentů (WFA) na nezávislém auditu i větší kontrole inzerentů nad zobrazování reklamy.

Na úspěšnou dohodu měly vliv i stále častější odlivy inzerentů i třeba známých osobností z internetových platforem. Kvůli nespokojenosti s nedostatečnou regulací obsahu minulý rok ukončilo spolupráci s Youtube několik inzerentů, letos v reakci na smrt Afroameričana George Floyda stovky zadavatelů reklamy vyhlásily bojkot Facebooku do té doby, než sociální síť vyřeší nenávistný a rasistický obsah. Nedávno se k firmám přidaly i některé celebrity jako Leonardo DiCaprio nebo Kim Kardashianová.

Audit ze strany nezávislé agentury by měl u třech technologických gigantů prověřit, jakým způsobem potírají problematický obsah, na základě zjištění by poté měla být doporučena řešení. Vedle toho by inzerenti i měli dostat lepší možnost kontroly nad tím, kde se jejich reklama zobrazuje. Zadavatelé reklamy by tak měli dostat možnost v případě pro ně nepřijatelného obsahu svoji inzerce stáhnout, aby tím nedošlo k poškození značky.

„Jako zakladatelé online ekosystému mají inzerenti dostatečně významnou roli aby mohli mít pozitivní vliv na změnu a my jsme rádi, že jsme dosáhli dohody s platformami ohledně akčního a časového plánu,“ vedl šéf WFA Stephan Loerke. Mimo jiné tak znovu zdůraznil, co inzerenti tvrdí už dlouho – online platformy potřebují změnu.

„Není to deklarace vítězství. Je tu stále spousta práce, co musí být dokončena a my se spoléháme na naše partnerské platformy, že se budou řídit doporučeními [auditu] s nasazením a urgencí, kterou tyto problémy vyžadují,“ uvedl jeden ze zástupců inzerentů, Jacqui Stephenson ze společnosti Mars. „Změny se nedějí přes noc, dnešní oznámení je důležitým krokem správným směrem,“ doplnil Luis Di Como z Unileveru, dalšího významného zadavatele inzerce.

FIN25

Samotné internetové společnosti za poslední roky byly nuceny tlakem veřejnosti, ale i třeba svých vlastních zaměstnanců, přistoupit k pozvolnému regulování a ověřování obsahu. Facebook se spojil po celém světě s nezávislými fact-checkery, Youtube se zase daří mazat velký část nelegálního obsahu dříve, než ho někdo stihne zhlédnout díky umělé inteligenci.

  • Našli jste v článku chybu?