Informační technologie
Po nepovedeném nedávném zveřejnění výsledků společnosti Google přišel na řadu další internetový gigant. Výsledky Facebooku ale byly spíše příjemným překvapením a na skeptické Wall Street si vysloužily pochvalu. Kvůli nárůstu nákladů o 64 procent se sice firma dostala do ztráty 59 milionů dolarů, podařilo se jí však zvýšit příjmy z reklamy o 36 procent na 1,09 miliardy. Zhruba 14 procent z toho, asi 153 milionů, pak přišlo z reklamy pro mobilní zařízení, která byla dosud považována za Achillovu patu sociálních sítí. Tržby Facebooku za třetí čtvrtletí vzrostly o 32 procent na 1,26 miliardy dolarů.
„Myslím, že možnosti, které mobilní sféra poskytuje, jsou nejméně pochopeným aspektem Facebooku,“ uvedl při konferenčním hovoru s analytiky zakladatel a šéf firmy Mark Zuckerberg, který oproti svým dřívějším vystoupením konečně působil jako byznysmen. Zmíněných 153 milionů z mobilních zařízení několikrát předčilo odhady analytiků, kteří očekávali příjmy z reklam pro chytré telefony a tablety na úrovni 45 milionů dolarů. Reakce expertů vyzněly překvapivě přívětivě. Podle analytika společnosti Pivotal Research Briana Wiesera se Zuckerberg postupně učí jednat, jak se očekává od generálního ředitele firmy obchodované na burze.
Akcie Facebooku po zveřejnění výsledků posílily o více než 19 procent. Výsledná cenovka 23,23 dolaru za kus se zdaleka nepřibližuje hodnotě 38 dolarů, s níž cenné papíry vstupovaly na burzu. Je ovšem o dost lepší než zatím nejhorších 17,6 dolaru, za které se prodávaly na začátku září. Muselo to potěšit hlavně zaměstnance Facebooku. Během tří týdnů budou totiž k dispozici dosud blokované zaměstnanecké akcie v hodnotě miliardy dolarů, jak připomínají Financial Times.
Díky čtvrtletním údajům pro burzu Nasdaq také vyšlo najevo, že cena za akvizici sítě pro sdílení fotek Instagram je o 285 milionů dolarů nižší než původně avizovaná miliarda.
Z celkové částky totiž Facebook zaplatil v hotovosti jen 300 milionů, zbytek tvořily jeho akcie. A jejich cena byla v době srpnové akvizice jinde.
O něco méně nadějně vypadají výsledky společnosti Zynga, která především pro Facebook produkuje herní aplikace. Že skončí třetí čtvrtletí ve ztrátě, firma předesílala kvůli nevydařené koupi společnosti OMGPop. Kdysi vysoký zájem o hru DrawSomething totiž rychle vyšuměl. Ztráta nakonec dosáhla 52,7 milionu dolarů, tržby vzrostly o tři procenta na 316,6 milionu.
Společnost podle agentury Bloomberg částečně uklidňuje investory zpětným výkupem akcií v hodnotě až 200 milionů dolarů. Přesto musela uzavřít některá studia, ukončit vývoj třinácti her a propustit 150 lidí. l