Glosa Facebook kupuje za 16 miliard dolarů (čtyři miliardy v hotovosti, zbytek v akciích) WhatsApp, aplikaci pro zasílání zpráv na mobilních zařízeních, která zaměstnává pouhých 50 lidí. Příjmy nejsou známy, zřejmě to ale nebude mnoho. WhatsApp odmítá prodávat reklamu a jedinými penězi, které získává, je poplatek 99 centů ročně od uživatelů. Přičemž zdaleka ne všichni platí. Ve světě Silicon Valley je dnes v módě kupovat firmy podle počtu uživatelů a kupní cenu odvozovat od nich. Platilo to tak u Skypu, Instagramu a stejné je to v případě WhatsApp. Není to na hlavu?
Na celý obchod je nutné se dívat také z toho pohledu, že se Facebook zbavuje obrovské konkurence. Počet uživatelů WhatsApp se blíží půlmiliardě, a tato aplikace tak je populárnější než Messenger vyvíjený právě Zuckerbergovou firmou.
Strategií Facebooku je „mobile first“ a do této oblasti se přesouvá drtivá většina jeho tržeb. Zuckerberg už před pár měsíci zkoušel za tři miliardy dolarů koupit Snapchat a akvizicí řešil také problémy v případě sdílení obrázků. Když Instagram začal jeho Facebook překonávat, prostě ho za miliardu dolarů koupil.
Zuckerberg ale s tímto arzenálem nyní bude muset čelit operátorům. Facebook a Instagram v jejich sítích generují nemalé objemy dat, což je stojí peníze, a WhatsApp jim zase bere příjmy ze SMS (přes aplikaci se denně pošle 15 miliard zpráv). Boj o síťovou neutralitu bude ještě zajímavý.
O autorovi| Jan Sedlák • sedlakj@mf.cz