Pokud si některá firma založí profil na Facebooku, dříve nebo později začne řešit, zda jsou její stránky dostatečně populární nebo zda má dost fanoušků. "Fanoušci jsou pro Facebook sice důležití, ale nezáleží jen na jejich množství, ale také na kvalitě," říká ředitel OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek.
Pokud si některá firma založí profil na Facebooku, dříve nebo později začne řešit, zda jsou její stránky dostatečně populární, neboli, zda má dost fanoušků. Má vůbec Facebook pro firmy cenu bez toho, aby tam neměly rozumné množství fanoušků?
Tím, jak není příliš jasné, podle čeho hodnotit úspěšnost nebo efektivitu na Facebooku, je počet fanoušků takovou základní mantrou. Ovšem není to všechno . Samozřejmě jde o zajímavý ukazatel, hlavně pro image stránek a tím i firmy. Když má někdo dvacet fanoušků, tak to nevypadá dobře. Na druhou stranu, většina firem má jen několik tisíc fanoušků.
Proč?
Je to hlavně problém pro velké firmy. U nich lidé většinou nemají motivací být jejich fanoušky. V případě menších a středních podnikatelů bych se spíše ptal, kolik by fanoušků chtěli mít. Jaká je jejich cílová skupina. Například u restaurace nevadí, pokud má fanoušků několik stovek, protože má jen omezenou působnost.
Mají fanoušci i jiný význam než to, že odrážejí popularitu stránky. Mohou být adresáty informací z firmy?
Málokdo si uvědomuje jednu důležitou věc. Většina lidí má představu, že když se stane na Facebooku fanouškem firmy, automaticky od ní dostávám všechny novinky. To bohužel není pravda. Kamarádů a oblíbených stránek máte hodně, a Facebook i ostatní sociální sítě pak příspěvky řadí a třídí podle určitého klíče a jejich relevance.
Proč tedy o fanoušky usilovat?
Důležité je být aktivní a být s nimi v kontaktu. Je samozřejmě otázka, co jim nabídnout. Nemá samozřejmě cenu je zásobovat produktovými novinkami, to nikoho nezajímá. Když jsem fanoušek restaurace, tak je fajn, pokud dostávám na Facebook meníčko nebo aktuální nabídky. Ale třeba u firmy, která se zabývá prodejem tiskových kazet, tam novinek tolik nebude.
Jaká výhody mohou fanoušci firmě přinést?
Z mého pohledu je to kontakt. Někdo, kdo je propojený. Když se někdo stane fanouškem na sociální síti, je to určitý závazek. Není to jen o tom, že mám zájem o firmu nebo informace. To je rozdíl. Tam je: To se mi líbí. Jako fanoušek veřejně deklaruji svoji emoční, osobní zabarvenost k firmě. Klidně můžu odebírat novinky od své banky přes newsletter, ale už neřeknu, že ji mám rád. Další věc je, že se tenhle můj postoj zobrazí všem mým kamarádům. Takže si dám pozor, než se k nějaké firmě takto přihlásím.
A jak se dají fanoušci nejlépe získat?
Úplně nejlevnější způsob, kterým začnu, je jít mimo Facebook. Obzvlášť v podnikání. To je věc, kterou firmy většinou moc nechápou a příliš ji neumí. Většinou jen řeknou lidem: „Staňte se naším fanouškem na Facebooku“. To samo o sobě nestačí. Vždycky je potřeba dát lidem motivaci proč by to měli udělat. Nějaký benefit. Slevu, vzorek zdarma a podobně.
Okruh lidí, které takto přímo oslovíme, je ale omezený. Jak oslovit další?
Další možností jsou aktivní akvizice fanoušků. Je celá řada reklamních možností, tou nejzákladnější je reklama přímo na Facebooku založená na klíčových slovech, která je levná a živnostníci a podnikatelé mají s podobným typem inzerce zkušenosti na Googlu nebo na Seznamu. Tyto kampaně kampaně mohou být v řádech tisíců a desetitisíců korun. Pak jsou samozřejmě další formáty, videa za statisíce, a podobně.
Co reklama zaměřená na klíčová slova umožňuje?
Můžete velmi dobře cílit. Podle věku, pohlaví, můžete si například říci, že vás zajímají ženy mezi třiceti a čtyřiceti lety. Trochu hůře se už cílí podle oblasti, kde chcete klienty oslovit. Na Facebooku sice tato možnost je, ale ne každý ji vyplní. Časem půjde cílit také podle témat a podobně.
Jdou fanoušci nějak prakticky využít? Aby se firmě vrátily peníze, které dala do kampaně na jejich získávání?
To je skvělý dotaz. Protože dnes je to vnímáno poněkud vytržené z kontextu. Fanoušci jsou známí z Facebooku. Ale upřímně řečeno, není to nic nového. Každá firma se vždycky snažila, aby měla spokojené zákazníky, ambasadory. Lidi, kteří firmu doporučují dál. Chytřejší firmy dělají s těmi fanoušky setkání. Zjišťují jejich zpětnou vazbu. Velmi velké nevyužití fanoušků, tedy lidí, kteří k vám mají pozitivní vztah, je, pokud jim jen posíláte informace. Můžete to udělat obráceně. Zeptat se jich. Eskalovat problémy. Řešit s nimi nějaké záležitosti. Spousta firem se bojí, že si tam lidi budou stěžovat. Ale není nic lepšího, než pokud dokážete stížnost dobře zodpovědět a fanoušek bude spokojený. To lidé ocení. Můžete se jich zeptat, jestli máte udělat výrobek A nebo B. Je to nejjednodušší zpětná vazba a lidé si toho cení. Protože jim dáte možnost spolupodílet se na tom, co děláte. Je to vaše komunita.