Internetová firma Facebook v Česku spouští tržiště Marketplace, na kterém budou lidé moci prodávat a kupovat použité zboží. Bude tak konkurovat stránkám jako Sbazar, Bazoš, Annonce nebo Aukro. Vyplývá to z dnešních informací společnosti Facebook.
Prodej a nákup zboží Facebook odstartoval v rámci uživatelských skupin (Facebook Groups). Ty každý měsíc navštívilo 550 milionů lidí z celého světa. Dalším krokem je právě Marketplace, který má všechny nabídky integrovat na jediné místo. Služba funguje od loňského podzimu a zatím je dostupná v šesti zemích včetně Spojených států. Nyní se rozšiřuje do České republiky a dalších 16 zemí.
Podle serveru iHned.cz, který na chystanou službu upozornil, je zřejmým záměrem firmy za pomoci nového on-line tržiště získat více informací o nákupním chování svých uživatelů. Ty Facebook následně zužitkuje v lepším cílení reklamy, na níž je byznys společnosti postaven.
Přečtěte si komentář Daniela Deyla:
Facebook a logika zákazu myšlení
[[|Facebook a logika zákazu myšlení]]
Do aplikace se zájemci dostanou z Facebooku kliknutím na ikonu nákupního košíku. Následně uvidí fotografie s nabídkami věcí od lidí ve svém okolí. Bude moci využít i hledání. Po kliknutí na fotografii získají detail nabídky a mohou prodejci poslat zprávu přes Facebook messenger. Způsob platby a dodání je již pouze na domluvě obou stran. Zadávání inzerátů je jednoduché, prodejce zboží vyfotí, doplní popisek, cenu, následně vybere kategorii a lokalitu a odešle.
Podle odborníka na sociální sítě Vladana Crhy z Ami Digital může Marketplace v Česku spolknout významnou část trhu. „Facebook má obrovskou výhodu v množství aktuálních uživatelů (přes 90 procent české internetové populace), které je možné oslovit napřímo v rámci jednoho prostředí. Navíc to, že obchodující navzájem vidí informace ze svých facebookových profilů, může zvýšit důvěryhodnost oproti víceméně anonymním peer-to-peer platformám,“ uvedl.
Facebook tak podle Crhy pokračuje ve své strategii „požírání internetu“, vyzobávání služeb, které mají obchodní potenciál a jejich zahrnování do svého prostředí. V tom ale může být jedno z rizik, protože již nyní je pro část uživatelů Facebook příliš rozsáhlý a komplikovaný.
Zájem o Marketplace podle Facebooku roste. Jen v květnu lidé ve Spojených státech zadali prostřednictvím služby 18 milionů nových nabídek. V Česku jsou více než čtyři miliony registrovaných uživatelů společnosti Facebook.
Související články: