Elektronická komunikace
PRAHA (hat) – Elektronický podpis se veřejnosti vybaví zejména v souvislosti s komunikací se státní správou. Ví se také, že je možné jej používat v internetovém bankovnictví. Při předávání faktur ale rozšířen není, nicméně od letošního ledna používá jejich elektronické zasílání například česká pobočka společnosti SKF. „Faktury posíláme jako elektronicky podepsaný soubor ve formátu PDF. Systém jsme testovali koncem loňského roku,“ upřesňuje Alena Magdová, vedoucí ekonomického a správního oddělení SKF.
Náklady na jednu papírovou fakturu vyčíslila firma na 70 korun, použitím elektronické ušetří zhruba polovinu této částky. „Vydáváme asi dvanáct tisíc daňových dokladů ročně a jen osm procent z našich zákazníků elektronické faktury neakceptuje,“ dodává Magdová. Elektronické zasílání tak firmě o šedesáti zaměstnancích ročně ušetří necelý půlmilion korun. Zákazník fakturu dostane hned následující den po jejím vydání, a navíc je archivace faktur na CD jednodušší a levnější. „Jedním z důvodů, proč malé české firmy málo využívají možnost fakturovat elektronicky, je i obava z postoje finančních úřadů,“ řekla týdeníku EURO Jitka Pavlonová, ředitelka Sdružení pro informační společnost (SPIS). Radek Němeček z tiskového odboru ministerstva financí dodává: „V současné době probíhají jednání mezi ministerstvy financí, informatiky a komerční sférou. Budeme se snažit, aby česká podnikatelská veřejnost mohla používat elektronické faktury co nejdříve.“ Směrnice Evropské unie říká, že stát musí zasílání faktur elektronicky umožnit, pokud s tím zákazník souhlasí, přičemž faktury musí být označeny zaručeným elektronickým podpisem.
V Parlamentu nyní leží novela zákona o elektronickém podpisu. Kromě jiných změn zavádí i pojem elektronická značka. Ta je z technického hlediska obdobou elektronického podpisu, z hlediska právního je zde jeden podstatný rozdíl. Zjednodušeně řečeno, „označit“ dokument může i počítač, „podepsat“ jej může pouze člověk. Jan Hobza, ředitel odboru elektronického podpisu na ministerstvu informatiky, k tomu říká: „Elektronickou značku bude možné využít především při poskytování výpisů z úředních rejstříků a evidencí. Například výpisu z katastru nemovitostí, výpisu z rejstříku trestů a obchodního rejstříku.“
Elektronického podpisu lze již nyní využít i pro podání přiznání k DPH a silniční dani. „Ministerstvo financí připravuje nové elektronické přiznání k DPH. U elektronického přiznání daně z příjmů nyní ověřujeme funkčnost první, testovací verze. Spuštění ostré verze pro veřejnost se uskuteční během letošních prázdnin,“ uzavírá Němeček.