Menu Zavřít

Falešná naděje

13. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Nová telekomunikační služba závislost na Telecomu neodbourá

Všichni zákazníci Českého Telecomu by podle zákona měli mít za dva týdny možnost využívat pro své hovory sítě konkurenčních telekomunikačních firem. Má být totiž zprovozněna nová služba volba operátora, která telefonujícím pro každé jednotlivé volání umožní pomocí krátké čtyřmístné předvolby zvolit si trasu hovoru přes jakéhokoliv jiného provozovatele (Call-by-Call Carrier Selection). Zdá se být pravděpodobné, že dominantní telekomunikační firma požadovanému termínu po technické stránce vyhovět dokáže. Do konce června má po několika letech i na zbylých ústřednách v Praze završit letitý proces digitalizace celorepublikové sítě. Ovšem podstatně méně jisté je, že se do 30. června stihne se svými konkurenty dohodnout na obchodních podmínkách, a málokdo věří, že by dlouho očekávaná služba znamenala revoluční přelom v procesu liberalizace.

Pět uchazečů.

„Úspěšně probíhající pilotní projekt se společností Aliatel dokládá, že ze strany Českého Telecomu je služba dobře připravena,“ míní mluvčí dominantního operátora Vladan Crha, a tudíž se domnívá, že jejich zákazníci ji skutečně budou moci od července začít využívat. Uvedený projekt začal 3. června v Jihlavě a od minulého týdne se k němu přidal i zkušební provoz v Táboře. Akce má posloužit k technickému ověření spojovacích a účtovacích systémů. Poznatky z testovacího provozu s Aliatelem budou taktéž využity při uzavírání kontraktů s dalšími firmami. Podle dostupných informací zatím Telecom oficiálně vyjednává s pěti konkurenty (Aliatel, Contactel, TELE 2, KPNQwest/GTS a eTel).
Technickou připravenost na volbu operátora potvrzují i alternativní operátoři, přesto prohlašují, že zákonem stanovený termín je ohrožen. „Jsme svědky zdržovacích taktik státem kontrolovaného bývalého monopolu, který vytváří nejrůznější bariéry pro zavedení služby. Zatím jsme od Telecomu neobdrželi takové komerční podmínky, které by nám umožnily volbu operátora nabízet,“ prohlašuje jménem společnosti Contactel mluvčí Romana Tomasová. Poznamenává, že ke komerčnímu spuštění nestačí jen vyřešit technické a provozní aspekty, ale je zapotřebí uzavřít jednání o propojení, připravit kalkulaci cen, oslovit zákazníky, zahájit marketingovou kampaň. Nic z toho prý kvůli obstrukcím Telecomu není možné.

Stádník to rozsekne.

Jak už se stalo na telekomunikačním trhu pravidlem, klíčovým problémem jsou ceny za propojení (hovoří se o ceně za originaci – vznik hovoru). Telecomem navržené poplatky alternativní operátoři odmítli a spor musí řešit Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Předseda ČTÚ David Stádník minulou středu týdeníku EURO sdělil, že cenové rozhodnutí bude vydáno „v nejbližších dnech“. Odborníci nevylučovali, že by se tak mohlo stát ještě v pátek (tedy po uzávěrce tohoto vydání týdeníku EURO). Přestože zatím nelze úřední verdikt komentovat, už se objevují první kritické reakce. „Podle informací, které se k nám zatím dostaly, rozhodnutí pro nás zřejmě nijak příznivé nebude. Zdá se například, že bude ekonomicky neúnosné nabízet volbu operátora pro místní hovory, o něž je samozřejmě největší zájem,“ uvedl Richard Stonavský ze společnosti Aliatel, který má na starosti regulační záležitosti.

Levnější být nemůžete

Výlevy nespokojenosti ze strany konkurentů nechávají Český Telecom klidným. Považuje to za přirozený kolorit. „Je povinností každé firmy vůči vlastníkům snažit se získat co nejvýhodnější ekonomické podmínky,“ podotýká mluvčí Vladan Crha. Jejich firma v této debatě žádá „alespoň částečnou úhradu nákladů, které musela vynaložit na podporu své vlastní konkurence“. Ty vyčíslila na 1,547 miliardy korun. Částka má zahrnovat náklady na nákup softwaru, úpravy na ústřednách, zavedení systémů účtování, systémů péče o zákazníky a vnitřních procesů. K vysokým cenám za propojení u místních hovorů zástupci Českého Telecomu uvádějí, že místní volání přes „Carrier Selection“ není možné uskutečnit levněji, než nakolik přijde obdobné volání uvnitř jejich vlastní sítě, protože alternativní hovory využívají mnohem více síťových prvků (především ústředen). Mluvčí Crha podotýká, že volba operátora bude nyní poskytována přes body propojení na tranzitních ústřednách.

CIF24

Smlouvy a faktury

V případě, že by volba operátora nebyla u místních hovorů možná, pro rezidenční zákazníky a většinu menších firem se zcela jistě stane službou málo atraktivní. Navíc je potřeba počítat s tím, že zákazník Telecomu musí s vybraným alternativním operátorem předem podepsat smlouvu a domů či do firmy bude každý měsíc dostávat tolik telefonních faktur, s kolika firmami bude spolupracovat. „Náš pohled se soustřeďuje na široký okruh klientů, ale bohužel na českém telekomunikačním trhu stále existují legislativní omezení, které operátorům nedovolují nabízet služby všem,“ říká diplomaticky marketingový ředitel společnosti KPNQwest/GTS David Duroň. Přestože alternativní operátoři stále hovoří o tom, že služby chtějí poskytovat malým i velkým zákazníkům, drobní klienti budou zřejmě nepřímo vyloučeni. Aliatel kupříkladu uvádí, že formálně klientelu nijak netřídí, zároveň ale podotýká, že jeho hlasové služby jsou výhodné zejména při větším objemu dálkových a mezinárodních hovorů. Tarify jeho služby Business Call Smart neobsahují cenu za instalaci, ale je v nich obsažena minimální měsíční provolaná částka. I v tom je možno spatřovat argument pro tvrzení, že volba operátora většině domácností a menších firem nic převratného nepřinese.

Opustíš-li mě, zahyneš

K rozhýbání stojatých telekomunikační vod nevybízejí ani tarifní programy Českého Telecomu. Tarif Home Mini službu volbu operátora vůbec neumožňuje a nedávno představené cenové plány Home Zero a Business Zero, neobsahující žádné volné minuty (hovorové kredity), se jako vhodné také nejeví. Ačkoliv programy tohoto typu po Telecomu žádal ČTÚ i antimonopolní úřad, konečná podoba vzbudila další bouři nevole. Sekce alternativních operátorů Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí poukázala minulý týden na to, že odstranění hovorového kreditu ve výši 90 respektive 100 Kč měsíčně bylo kompenzováno snížením měsíčního poplatku o pouhých 20 Kč. Přitom byla zvýšena cena za přístup na internet (který zřejmě vůbec nebude do služby volba operátora zahrnut). Oproti nejčastějšímu programu Home Standard je navíc zpoplatňováno poskytování služeb PříTel a TeamTel a cenové plány se nevztahují na přípojky ISDN. „Vydáním cenových plánů Zero staví dominantní operátor zákazníka do pozice rukojmí – pokud bude chtít některé služby odebírat od konkurence, bude za to penalizován zdražením jiných služeb, které s volbou operátora vůbec nesouvisí!“ uvedli konkurenti Telecomu ve společném prohlášení. Zákonem stanovený termín je tak podle nich „zásadním způsobem ohrožen“.

  • Našli jste v článku chybu?