OPERATIVNÍ LEASING - Lednová legislativa prodloužila dobu splácení finančního leasingu, ale nijak se nedotkla leasingu operativního. Jak se to letos projevilo v zájmu o tento produkt?
Operativní leasing je časově ohraničený pronájem prostředků. Nemusí se při něm uskutečnit koupě předmětu leasingu. Na rozdíl od leasingu finančního zůstává automobil i po ukončení sjednané doby ve vlastnictví pronajímatele. U firemního autoparku to v praxi vypadá tak, že leasingová společnost poskytne na dohodnuté období firmě daný počet vozidel, stará se o jejich údržbu a servis a po uplynutí lhůty si auta zase odebere zpět. Zaznamenali letos největší pronajímatelé aut růst zájmu o tento produkt?
CO JE OPERATIVNÍ LEASING?
Jedná se o časově ohraničený pronájem vozidel s širokou nabídkou doprovodných služeb. Administrativní, servisní i asistenční služby zahrnují dle požadavků vše, co v provozu snižuje náklady i nároky v péči o vozový park. Operativní leasing je vhodný zejména pro firmy, které využívají nabídky komplexní full-servis včetně asistenční služby, možnosti přistavení náhradního vozidla v případě havárie a jiných doplňkových služeb.
U ČSOB Leasingu rostl přímo raketově: „Objemy operativního leasingu meziročně vzrostly více než dvojnásobně, u finančního leasingu došlo k poklesu o 12,2 procenta. Z financovaných komodit meziročně nejvíce rostly ojeté osobní automobily,“ říká marketingový ředitel firmy Josef Bezpalec. Také ostatní pronajímatelé zaznamenali nárůst zájmu o operativní leasing: „Zájem o finanční leasing je konstantní, u operativního leasingu jsme zaregistrovali nárůst zájmu o více než 10 procent,“ tvrdí obchodní ředitel společnosti Credium Petr Neužil.
Ale nárůsty zatím nejsou tak dramatické, že by se finanční leasing objevil v menšinovém postavení. „Podle předběžných výsledků za první čtvrtletí tvoří stále tři čtvrtiny našich obchodů finanční leasing. Jedenáct procent připadá na operativní leasing a zbývajících 14 procent je financováno úvěrem nebo splátkovým prodejem,“ upozorňuje Jiří Vintr z Unicreditu.
„Přes některé obecně známé aspekty změn po daňové reformě se potvrzuje, že i nadále zůstává nejvyužívanějším produktem finanční leasing,“ podotýká jednatel ŠkoFIN Joern Kurzrock.
Jak se bude podíl operativy vyvíjet v průběhu letošního roku? Právě ve ŠkoFIN věří ve velký pokrok: „Domnívám se, že obliba operativního leasingu nadále poroste. Role poskytovatele mobility bude do budoucna jeho výhodou,“ tvrdí Joern Kurzrock. Nikdo podle něj nečeká, že by například banky mohly být odborníky v oblasti mobility. „Jsou odborníky na financování, ale tím jejich možnosti v tomto ohledu zpravidla končí,“ dodává.
VÝHODY OPERATIVNÍHO LEASINGU
• o vozový park pečuje leasingová firma
• žádná akontace ani splátka předem
• v ceně jsou asistenční služba, STK a výměna pneumatik
• možnost externího řešení financování a správy parku
V Česku byl a stále ještě je silný trend především vůz vlastnit. To se podle Kurzrocka postupně změní tím, jak si lidé stále více uvědomí celkové náklady na vlastnictví vozu po celou dobu užívání. „Jako příklad lze uvést roční pronájem vozu zaměstnancům ve Škodě Auto. Už z tohoto programu je patrné, že takový koncept má dobrou šanci na úspěch. Ale určitě ještě chvíli potrvá, než se lidé začnou ptát sami sebe, kolik jsou vlastně ochotni platit za mobilitu. Uznávám také, že ani řada firem dnes náklady na autopark nemá dostatečně přesně vyčísleny. Důležité pro úspěch bude, zda se podaří menší firmy přesvědčit, že operativní leasing není produktem pouze pro velké společnosti,“ tvrdí Kurzrock.
Poroste tedy operativní leasing nadále rychlým tempem? „Při posuzování aktuálních výsledků je třeba ale vzít v úvahu, že velké množství firem využilo před koncem minulého roku daňových výhod finančního leasingu a vyřešilo investiční potřeby před platností daňové reformy. Teprve v delším horizontu se potvrdí naznačený vývoj,“ shrnuje Josef Bezpalec z ČSOB.