ZAJÍMAVOST V červenci 1987 vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první favorit. Do sériové produkce se dostal o půl roku později a stal se první škodovkou s náhonem předních kol. Favorit s pracovním označením Škoda 781 byl vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč.
**ZAJÍMAVOST
V červenci 1987 vyjel z bran mladoboleslavské automobilky Škoda první favorit. Do sériové produkce se dostal o půl roku později a stal se první škodovkou s náhonem předních kol.
Favorit s pracovním označením Škoda 781 byl vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč. Šlo o úspěšný koncept, díky němuž projevily o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí koncernu Volkswagen AG o vstupu do Škodovky.
Už tehdy spolupracovala Škoda na vývoji se zahraničními firmami. Nejvýznamnější byla kooperace s italským designérským studiem Nuccio Bertone, které navrhlo finální verzi vzhledu karoserie. Zásadní vliv měla také německá automobilka Porsche, se kterou škodováčtí vývojáři konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů.
Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 milionů československých korun. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence.
Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 tisíc kusů aut do roku 1990. Favorit nakonec zůstal ve výrobě o čtyři roky déle. Škoda zkompletovala celkem 783 163 kusů. Později vznikla verze Forman (223 059 kusů) a Pick-up (70 900 vozů).
Prodejní cena nové Škody Favorit byla přibližně 86 tisíc československých korun. Při tehdejším průměrném výdělku 3000 korun se musel zájemce vzdát téměř třiceti měsíčních platů. Dnes na pořízení nové fabie v základní verzi vystačí 13 průměrných mezd občana České republiky. Tedy přibližně polovina.