PRAHA (tos) - Okolo plánované investice Hyundai v České republice se šíří nervozita. Agentura Reuters 30. září uvedla, že jihokorejská automobilka Hyundai se již rozhodla a postaví svou novou továrnu v Česku. Viceprezident Hyundai Motor Co. Kim Dong-Jin však zprávu vzápětí dementoval s tím, že firma dosud není rozhodnutá. Zprávou pro kapitálový trh, ze které Reuters vycházela, prý firma hodlala pouze deklarovat, kdo je hlavním kandidátem pro umístění nového projektu. Definitivní rozhodnutí zatím nepadlo, jednání a zvažování podmínek pro investici nadále pokračuje.
S investicí Hyundai by se Česká republika stala po roce 2008 pátým největším producentem automobilů v Evropě s produkcí převyšující milion vyrobených vozů ročně. Nová automobilka, do které hodlá Hyundai investovat miliardu euro, by měla vyrábět ročně 300 tisíc aut.
„Česko se stává hospodářským centrem střední Evropy a my ho považujeme za ideálního kandidáta na výstavbu továrny,“ citovala agentura Reuters šéfa automobilky Čong Mong-ku, který se ve čtvrtek v Praze setkal s premiérem Jiřím Paroubkem. Z vrtulníku si prohlédl všechny tři průmyslové zóny, které připadají pro investici v úvahu.
Výhodou závodu, který by měl vzniknout na Ostravsku - buď v Nošovicích, v blízkosti letiště Mošnov, nebo v Dolní Lutyni - by byla mimo jiné blízkost továrny sesterské automobilky Kia. Ta se staví u slovenské Žiliny vzdálené pouhých osmdesát kilometrů od Ostravy. Obě továrny by mohly využívat společnou síť dodavatelů.
Pro srovnání: kolínská TPCA, která začala vyrábět tento rok, má stejnou plánovanou kapacitu a v jejím případě dosáhla investice 23,5 miliardy korun a zaměstná 3000 lidí.
Analytici České spořitelny odhadují, že kolínská automobilka při plné produkci zlepší obchodní bilanci o čtyřicet miliard korun a zvýší růst ekonomiky o 1,5 procenta. Vzhledem k tomu, že vyrábí auta nižší kategorie, přínosy závoduz Hyundai pro ekonomiku mohou být vyšší. Hyundai zatím většinu z necelého půlmilionu vozů, které ročně prodá Evropě, dováží z Koreje. Jen zlomek dodává jeho závod v Turecku. Analytici předpokládají, že firma by v Česku vyráběla především vozy Getz, kterých se v Evropské unii prodává ze všech modelů automobilky nejvíce.
Informace je dobrou zprávou pro korunu, nicméně pozitivní dopady na obchodní bilanci se projevily až po delší době. Krátkodobě může stavba závodu kvůli dovozu investičních celků naopak bilanci zhoršit. Akcie Hyundai obchodované na burze v Soulu reagovaly na oznámení chystané investice růstem.