Konec lidového vozu oslabí hegemonii Škody Auto
Před osmi lety dostal kdosi v Mladé Boleslavi dobrý nápad – na základu Škody Favorit postavit nové auto, které by sneslo srovnání s tehdejšími západoevropskými standardy a zároveň nabízelo východoevropskou cenu. Světlo světa spatřila Škoda Felicia, která přišla na podzim roku 1994. V průběhu uplynulých sedmi let se těchto aut prodalo téměř 1,5 milionu, což představuje polovinu celkové provenience Škody Auto. Na celkových prodejích automobilů v České republice se pak felicia podílela přibližně čtvrtinou. Není divu, cena její nejlevnější verze se v průběhu let pohybovala kolem hranice 200 tisíc korun, čemuž zahraniční automobilky nemohly konkurovat. Ze srovnatelných aut se feliciím přiblížily cenově snad jen Opel Corsa a Suzuki Swift, později korejské Daewoo Matiz. A to jenom když se do pořizovací ceny nezapočetly náklady na pojištění a náhradní díly, protože ty měla domácí Škodovka, alespoň ve druhé polovině devadesátých let, jasně nejnižší. Éra lidového domácího vozítka ale skončila. Poslední felicia sjela z pásu vrchlabského závodu Škody před deseti dny. S ukončením výroby felicií se uzavřela rovněž výroba malých užitkových aut na bázi osobních vozů, tedy verzí pick–up a vanplus. Poslední cena nejlacinější osobní felicie činila 229 900 korun. „Poptávku po feliciích dokážeme krýt ještě do konce léta, říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škody Auto. Jenže co bude dál? Nástupce felicie – Škoda Fabia – se v nejlevnější variantě prodává za 269 900 korun. A v cenových relacích těsně pod hranicí tří set korun je už velmi tvrdá konkurence. Nebude konec felicií znamenat konec hegemonie Škody v České republice? Mladá Boleslav si do letoška udržovala zhruba poloviční podíl na trhu, v tomto roce přesně 56 procent. To se může ale s ukončením výroby levných aut změnit. Škoda se nebojí. Lidé ve Škodovce nevidí budoucnost černě. „Rozhodně se nebojíme, protože felicii už v minulosti plynule nahrazoval model Fabia. A všichni ji vnímají jako automobil sice dražší, ale modernější o plné dvě generace. Navíc hospodářství zažívá konjunkturu a lidé si budou více kupovat dražší a modernější auta, říká mluvčí společnosti Milan Smutný. Konkurence si už ale brousí zuby a čeká na svoji příležitost. „Prostor pro zahraniční vozy se samozřejmě otevře, protože u auta za 300 tisíc korun a více se už klienti budou dívat nejen na provozní náklady, ale také na výkon a bezpečnost vozu, říká Ondřej Vaněk z českého zastoupení Toyoty. Také japonská automobilka Mazda vidí pro své levnější vozy příležitost. „Fabia má poměrně vysokou startovací cenu, takže máme možnost získat v tomto segmentu nové klienty, říká mluvčí českého zastoupení japonské automobilky Ivana Zimová. Levnější pojištění. Také na ústředí českého automotoklubu čekají nové uspořádání trhu, ale žádné zemětřesení. „Zájemci o felicii se stejně většinou rozhodovali pro modely s kvalitně vybaveným interiérem, které dosahovaly ceny až 300 tisíc korun. Takže Škodovka nyní jednoduše nabízí kvalitnější auto v základu za stejnou cenu, za jakou bylo možné dříve pořídit starší model s dobrou výbavou, říká pracovník motoristického klubu Jiří Zíta. Odhaduje se, že plných 95 procent felicií tak nakonec nahradí fabie, zbytek získají zahraniční značky.