Prodejní výstava grafiky předního umělce
- *V českém výtvarném umění je malíř a grafik František Tichý (1896–-1961) nezastupitelný, a to nejen tím, že jeho dílo bylo originálně výrazně ovlivněno cirkusovým a varietním prostředím. Zdánlivě omezený námětový okruh pro něj znamenal možnost uplatnění škály výrazu lidských typů a povah. Tichého artistní svět harlekýnů a klaunů je totiž také světem masek i převleků. Umělec v těchto symbolech nacházel aktuální téma údělu i osudu člověka. Tichý vystudoval v letech 1917 až 1923 pražskou Akademii a umělecky dozrál při svém pobytu v Paříži (1929 až 1935). Po absolutoriu byl jevištním výtvarníkem i knižním grafikem. Po návratu z ciziny se věnoval jen malbě a grafickým technikám. V roce 1946 se stal profesorem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, ale brzy byl z této funkce odvolán. Zájem o jeho tvorbu udržoval jen malý okruh sběratelů grafiky, ke které se Tichý dostal přes litografii, jíž se vyučil ještě před příchodem na Akademii. Zkušenosti v ovládání různých technik mu sice přinesla spolupráce s italským tiskařem, ale grafikou se začal intenzivněji zabývat až počátkem čtyřicátých let. František Tichý zemřel v úplné chudobě na následky duševního otřesu a zákeřné nemoci. Pražská galerie Nový svět shromáždila vyrovnanou prodejní kolekci Tichého děl, ve které jsou zastoupeny nejen tisky ze známých grafických cyklů, ale i soliterní listy. Většina z nich je právě z počátku čtyřicátých let. Grafické práce si autor neregistroval, a protože Národní galerie nikdy nesledovala jeho tvorbu za umělcova života, bylo třeba ji studovat u sběratelů. V nabídce galerie je mimo jiné list „Arlecchino IV. z roku 1946, v ceně 63 000 korun. Není bez zajímavosti, že desku, ze které se list tiskl, Tichý během života několikrát upravoval, přičemž ceněné nejsou proti všem pravidlům první tisky, ale ty poslední. Totéž se týká třeba série grafik Vysoká škola, na níž autor také stále postupně pracoval. I zde jsou poslední tisky ceněny více pravděpodobně proto, že Tichý v nich dospěl k vlastnímu dokonalejšímu stylovému vyjádření. Někteří sběratelé ale tvrdí, že poslední tisky jsou jednoduše hezčí. Výstava je v galerii Nový svět otevřena do 4. března 2001 a nabízí Tichého grafické listy v rozmezí od 5700 do 85 tisíc korun. Nejdražším grafickým listem nabízeným na výstavě je již dříve ceněná „Vysoká škola III. . Nárůst ceny je jednoznačný, ještě v roce 1995 se tato grafika dala koupit za dvanáct až šestnáct tisíc korun. Galeristka Jana Reichová tvrdí, že prodejní ceny za tisky jsou u ní nižší, než jaké by byly dosaženy na obvyklé aukci. Odborníci zdůrazňují, že František Tichý dal novou tvář české imaginativní malbě, knižní úpravě, uměleckému písmu, plakátové tvorbě i jevištní scénografii. Je proto neuvěřitelné, že Národní galerie nevystavila jeho díla ani ve své nové expozici ve Veletržním paláci v Praze. Pozvánka**
JAN VIČAR – Johannesburg 2000. Nový výstavní projekt Jana Vičara (1967) představuje rozměrné monotypy, které autor vytvořil za svého rezidenčního pobytu v Bag factory v Johannesburgu. Tyto působivé práce vznikaly pod dojmem z cest po Jihoafrické republice. Autor v nich osobitým způsobem reaguje na niterné zážitky, které se staly inspiračním zdrojem k neobvyklým abstraktním tiskům. Jan Vičar studoval v letech 1987 až 1993 na Akademii výtvarných umění v atelieru krajinomalby a později v grafickém atelieru. V letech 1996 a 1998 získal první cenu na Bienále grafiky v Praze. Patří k zajímavým současným tvůrcům a v renomované galerii Via Art, Resslova 6, Praha 2, vystavuje do 2. března 2001.