ZAJÍMAVOST Vůz, který kdysi dostal Itálii na silnice, slaví padesátileté výročí. Jde o Fiat 600, jenž se stal brzy po svém zrodu legendou. Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti.
Z továrny vyjíždělo až půl milionu fiatů ročně. foto: Fiat
**ZAJÍMAVOST
Vůz, který kdysi dostal Itálii na silnice, slaví padesátileté výročí. Jde o Fiat 600, jenž se stal brzy po svém zrodu legendou.
Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti. Záleželo pouze na silné vůli a představách Italů, aby dosáhli obtížného, ale možného znovunarození. V takové situaci se zrodil „velký malý“ Fiat 600, vůz malý velikostí, ale s velkým potenciálem.
Auto vytvořil inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného modelu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný. A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Po čtyřech letech vývoje a testování byl Fiat 600 dokončen. Aby se produkce mohla rozběhnout, bylo investováno 300 miliard lir do továrny v Mirafiori, vytvořily se nové výrobní linky, které mohly uspokojit neustále rostoucí poptávku. Výroba se zvýšila ze 100 tisíc kusů ročně v roce 1950 na půl milionu o deset let později.
„V roce 1957 jsem byl pozván, abych přednášel v Institutu strojních inženýrů o problémech malého vozu. Posluchači naplnili dvě velké haly, vysvětloval jsem, jak byly potíže vyřešeny na Fiatu 600. Přednáška vzbudila takový zájem, že o ní psaly i Timesy,“ chlubil se tvůrce legendy Dante Giacosa.