Menu Zavřít

Fiat vězí v potížích až po uši

7. 12. 2004
Autor: Euro.cz

Společnost čelí rozsáhlým ztrátám

Až generální ředitel General Motors G. Richard „Rick“ Wagoner Jr. a generální ředitel skupiny Fiat Sergio Marchionne spolu půjdou 14. prosince na oběd po schůzce na regionálním ústředí GM v Curychu, bude ve vzduchu viset otázka sňatku či rozvodu těchto dvou průmyslových subjektů. Marchionne trvá na tom, že se mu možná ještě podaří uskutečnit sporný opční prodej, který v roce 2000 podepsali Wagoner a bývalý předseda představenstva Fiatu Gianni Agnelli a jenž by přinutil GM odkoupit podíl v této ztrátové italské automobilce. General Motors tvrdí, že následná rekapitalizace a výprodej aktiv Fiatu ruší platnost opční smlouvy. Jednoleté právní příměří, na němž se GM a Fiat dohodly kvůli hledání řešení, právě vypršelo. Znamená to, že Marchionne by se mohl snažit prosadit spojení firem ke 24. lednu 2005. „Zvažuje všechny možnosti“ říká k tomu nejmenovaný milánský investiční bankéř, který má s Fiatem těsné kontakty.
Představa, že by mohl být nucen odkoupit Fiat Auto, je pro GM noční můrou. Před čtyřmi lety GM a Fiat podepsaly smlouvu o vytvoření společného podniku a navzájem si vyměnily určité majetkové podíly. Na základě této smlouvy skupina Fiat – která kromě automobilů podniká i v jiných oblastech – získala právo v budoucnu po GM požadovat odkoupení i zbývající části aktiv této italské automobilky, jejíž celková hodnota činí 27 miliard dolarů. Agnelli tuto opci považoval za pojistku pro případ, že by se mu jeho milovanou automobilku nepodařilo rozhýbat. Firma GM, vědoma si třicetiprocentního podílu Fiatu na italském trhu, s opcí souhlasila. Chtěla totiž zajistit, aby jeho italského partnera nakonec neovládnul DaimlerChrysler nebo Ford Motor.
GM se ale osudově přepočítal. Pouhé tři roky poté se Fiat ocitl na pokraji bankrotu. Neustálé vysoké ztráty a letošní očekávaný záporný cash flow turínské automobilky ve výši 1,3 miliardy dolarů vedly k vážným pochybnostem o šancích Fiatu Auto na záchranu. Holdingová společnost Fiat letos vykáže ztrátu 1,5 miliardy dolarů a pravděpodobně bude muset příští rok sehnat dalších 1,3 miliardy dolarů na úhradu splatných dluhopisů. „Nevylučuji, že v příštím roce nastane krize likvidity,“ říká Michael Raab, analytik automobilového průmyslu z frankfurtské firmy Sal. Oppenheim.

JAK Z TOHO VEN Marchionne je přitlačen ke zdi. Kdyby skutečně donutil GM opci realizovat, není vůbec jasné, co by to přineslo pro Fiat Auto. Někteří analytici uvádějí, že cena by sice byla zanedbatelná, avšak GM by ochromily závazky Fiatu Auto, jež dosahují 5,3 miliardy dolarů. Jiní tvrdí, že Marchionne by mohl získat čtyři miliardy dolarů nebo i víc, pokud se mu podaří přibližně do jednoho roku dostat Fiat ze ztráty. Ať už se věci vyvinou jakkoli, společnost GM, která se v USA musí vypořádat se svými závazky z penzijních plánů a v Evropě s vysokými ztrátami, si nemůže koupi italské automobilky dovolit. Špičkoví manažeři GM neveřejně přiznávají, že jsou ochotni protahovat soudní spor s Fiatem třeba celé roky, jen aby se koupi vyhnuli. „Máme dobré právníky,“ říká jeden z pracovníků GM. Dlouhá a nevybíravá soudní bitva by však mohla narušit fungování společných podniků, které oběma firmám ušetřily miliardy nákladů za nákup a vývoj motorů a převodovek.
Existuje nějaký způsob, jak z toho ven? Kruhy blízké Fiatu tvrdí, že jedním přijatelným scénářem je varianta, že Marchionne přesvědčí Wagonera, aby Fiatu poskytl finanční injekci na oplátku za zrušení opce. To by umožnilo, aby se některá italská holdingová společnost v majetku státu podílela na navýšení kapitálu v příštím roce. „Fiat vězí v potížích až po uši. Vláda očekává, že se na ni obrátí,“ říká milánský bankéř. Dodává, že americká automobilka by mohla za zproštění opce zaplatit 0,6 až 1,2 miliardy dolarů. Může to však mít drobnou vadu: Zdroje blízké firmě GM uvádějí, že i když bude možná ochotna peníze poskytnout, nechce se podílet na žádné transakci, která by zvýšila její majetkový podíl ve Fiatu.
Konečná finanční injekce GM, ať už nabude jakékoli formy, by mohla Wagonerovi přinést i některé výhody. Zabránila by zdlouhavé právní bitvě, která by mohla otrávit obchodní a výrobní vztahy GM s Fiatem. Kromě toho, že General Motors má ve Fiatu desetiprocentní podíl, bylo několik nových modelů aut navrženo na společných platformách, včetně pro Fiat vrcholně důležité třetí generace kompaktního vozu Punto, který přijde na trh v září. Za dalších osmnáct měsíců bude následovat nový Opel Corsa, postavený na stejné platformě.
Konečná finanční injekce by také firmě GM umožnila zmírnit alespoň některé ztráty z jejího italského tažení, pokud se Marchionnemu, specialistovi na obraty trendů hospodaření, podaří zázrak. Analytici automobilového průmyslu tvrdí, že tento dvaapadesátiletý Kanaďan, který převzal vedení firmy v květnu po smrti předsedy představenstva Umberta Agnelliho, má odborné i řídicí znalosti a dovednosti nezbytné pro přerod Fiatu. Problém tkví v tom, že začíná prakticky od nuly a na svůj úkol by potřeboval několik let. Snahám Fiatu o restrukturalizaci zatím překáží téměř neustálé změny na vedoucích pozicích. Od předloňska měla firma tři předsedy představenstva celé průmyslové skupiny a čtyři generální ředitele Fiatu Auto. „Firma ztratila tři roky,“ říká jeden špičkový italský manažer blízký Fiatu. GM zatím většinu své investice odepsala.
Svůj závod s časem zahájil Marchionne letos v létě tím, že propustil manažery Fiatu bránící se změnám a přivedl špičkové zahraniční talenty automobilového průmyslu, což je další novinka v Turíně. Do jeho nového týmu nyní patří Stefan Ketter, bývalý šéf kvality v americké pobočce Volkswagenu, a Karl-Heinz Kalbfell, bývalý dlouholetý manažer BMW a generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars, který usedne do čela divize Alfa Romeo. Marchionne si vzal osobně na starost slabou prodejní síť Fiatu ve zbytku Evropy mimo Itálii. Doufá, že jeho dohled nad marketingem a odbytem sníží zátěž generálního ředitele Fiatu Auto Herberta H. Demela, bývalého předsedy představenstva Audi, jehož úkolem je přebudovat průmyslové provozy automobilky a snížit náklady Fiatu. „Demel se svými technickými zkušenostmi je přesně tím, kdo postrčí Fiat správným směrem,“ domnívá se Christoph Stürmer, hlavní analytik automobilového průmyslu ve frankfurtské firmě Global Insight, která se zabývá průzkumem trhu. Stürmer předpokládá, že reorganizace Fiatu přesto potrvá dva až tři roky.

PROBLEMATICKÝ IMAGE Z konstrukčních a technických kanceláří Fiatu konečně začínají vyjíždět lepší modely. Prodej nového elegantního minivozu Panda v ceně jedenácti tisíc dolarů, s jeho vysokou střechou a prostorným interiérem, letos přesáhne 250 tisíc kusů, což je o 25 procent více, než firma před rokem odhadovala. Nový minivan Fiat Idea a malý kompaktní vůz Lancia Ypsilon také pomáhají stabilizovat tržby.
Nicméně ostrá konkurence Francouzů, Japonců a Korejců přesto udržuje firmu pod tlakem. Během letošních prvních deseti měsíců se tržby Fiatu v přepočtu na jeden vůz ve skutečnosti i přes zavedení nových modelů snížily a jeho tržní podíl v západní Evropě také mírně klesl na 5,5 procenta. „Jejich největší problém tkví ve špatném image. To vede k neustálému snižování cen,“ říká Arndt Ellinghorst, analytik frankfurtské firmy Dresdner Kleinwort Wasserstein. Aby se Fiat vyšplhal zpět, bude muset podle analytiků napumpovat do vývoje nových modelů o 1,5 miliardy dolarů ročně více, než kolik předpokládá plán opatření na dosažení obratu v hospodaření.

Osud Fiatu - a investice GM – do značné míry závisejí na úspěchu další verze vozu Punto. Fiat Punto, nejprodávanější model v Evropě, který tvoří čtyřicet procent jejích tržeb, už v minulosti firmu Fiat dvakrát spasil. Oblíbené Punto by spolu se skutečnou restrukturalizací mohly dodat Fiatu Auto sil k dosažení obratu v roce 2006. V tom spočívá Marchionneho plán. Nejdříve však musí zajít na zmíněnou večeři s Wagonerem - a přinutit k dohodě zachránce, který se chce ze záchranné akce vykroutit.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jaroslav Hejzlar, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?