George Clooney patří mezi hollywoodské herce, kteří si svoje role už mohou vybírat, to ale neznamená, že nemohou tak dlouho procházet hromady scénářů, až sáhnou vedle, jak se to Clooneymu povedlo ve filmu Američan.
Foto: Bioscop
Hlavního hrdinu snímku hraje sice rodilý Američan, ale styl a duch je díky režisérově nizozemskému původu cítit nápadně Evropou, a to nejen pohledem, ale i umístěním. Nájemného vraha Jacka (George Clooney) pohlcuje věk, je věčně na útěku a neustále v oprávněné obavě o život. Divák tak může poznat výhody i nevýhody života nájemných zabijáků a jeho detailně propracovanou odvrácenou stranu.
Příběh se zabývá právě pocity vědomě izolovaného jedince a mapuje jeho věčný boj mezi profesním přístupem a potřebou zaplnit citovou vyprahlost. Jedince, který svůj osobní život drží v okruhu několika potřebných lidí a svůj soukromý život omezuje pouze na uspokojování sexuálních pudů.
Jenže i nájemný lovec je někdy loven a čím starší je, tím víc ztrácí ostražitost, dělá chyby a rychle se unaví. Může se sice schovávat na italském venkově, ale nepřátelé mohou mít oči všude, i v poklidných horách Abruzzo. Jack s profesionální ostražitostí chrání svoji holou kůži, čím dál víc touží uprchnout ze světa sice rychle vydělaných peněz, ale s věčnou myšlenkou, že dalším cílem kolegů může být právě on sám.
Ve filmu je až překvapivě poskrovnu podkladové hudby, o to delší dobu pak vnímáte samotné ticho, které se vás snaží vtáhnout do prožitků a situací. Režisér i fotograf v jedné osobě, Anton Corbijn, se vás snaží navíc do děje ponořit přemírou sice velice kvalitních, ale až příliš dlouhých nepodstatných záběrů v rozvleklých pasážích. V hromadě těchto scén je pak ukryto několik málo informací o hlavní postavě, které se často opakují, takže se divák nedozvídá nic nového, jen to, co již bylo obrazem i slovem řečeno.
Nečekejte akční film o vlku samotáři, ale soukromé drama, ve kterém se Clooneyho herectví jen sem tam zatřpytí, zaleskne, až zhasne. Film se sice zdárně ve druhé třetině nadechne, leč předvídatelný děj vezme dech jak myšlence, hlavnímu hrdinovi, tak i samotnému snímku.
Celkové hodnocení: 40 %