Jaký je film, který byl letos v Cannes oceněný za nejlepší režii? Rozhodně pozoruhodný. Přinejmenším proto, že líčí zajímavou pasáž ze života tajuplného hrdiny, jehož lze jen velice těžko přečíst. Je to prostě film, který má drive!
Foto: Blue Sky Film
Snímek přibližuje příběh Řidiče (Ryan Gossling), který se živí jako kaskadér při natáčení filmů a seriálů. Jeho temnější já si ale přivydělává také jako řidič při nočních loupežných přepadeních. Nenosí zbraň, moc toho nenamluví a jediným jeho výraznějším rysem je párátko v ústech. Klasický benzínem vonící hrdina brzy potká osudovou lásku jménem Irene (Carey Mulligan). Ve vedlejších rolích se jako svérázné mafiánské duo představí také Albert Brooks jako Bernie a Ron Perlman jako Nino.
I když se příběh věnuje jen několikadenní výseči z Řidičova života, je to dost na to, aby předvedl jeho osudy v dostatečně rozmanité šíři. Hlavní hybatel děje se sice snaží po celou dobu vyhnout problémům, ty se na něj však lepí s neúprosnou pravidelností. Hlavní Řidičovou vlastností je přitom nečitelnost: Zejména to, že si většinou vystačí s jednoslovnou odpovědí či omezeným repertoárem gest, z něj dělá chodící záhadu. Diváky si nepustí pod kůži dál, než si nezbytně vynucuje jeho figura.
Snímek jako celek se může zdát chvílemi natahovaný, zejména když akce střídají pomalu plynoucí, až nudné sekvence; právě tenhle jojo efekt nutí ale diváka zvyknout si na netradiční způsob vyprávění.
Ryan Gossling ve své roli obstál na jedničku a přirozené jiskření mezi ním a herečkou Carey Mulligan zaručeně přeskočí nejen na diváky v první řadě. Ne náhodou je Gossling už téměř dvorním hercem dánského režiséra Nicolase Windinga Refna, který jej obsadil třeba do snímku Okamžik zlomu, kde si zahrál po boku Anthonyho Hopkinse. Vedle herců si výbornou zaslouží i hudební doprovod. Je přirozeně dravý a hravý, občas se prosadí i jemnější nota. Bezesporu jde o jeden z nejpozoruhodnějších soundtracků tohoto roku. Postaral se o něj Cliff Martinez, jenž v minulosti napsal hudbu třeba ke sci-fi Solaris či thrilleru Traffic – nadvláda gangů.
Režisér Refn již dlouhou dobu staví slibné základy své filmařské kariéry a zatím se mu daří držet si osobitý styl práce, který odpovídá spíš naturelu evropského diváka. Příběh filmu je sice po určité chvíli čitelný a jaksi povědomý, režisérská taktovka nicméně dodává ohranému tématu hodně oktanů navíc. Drive je tak po delší době snímkem, kde jen nedrnčí motory, ale je skutečně i něco pod kapotou.
Hodnocení Vládi Baráka: 80 %