Když se tvůrce rozhodne uvést do kin film pod takovým názvem, vlastně by ho mělo těšit, když část diváků bude po jeho projekci otrávená. Jestli to byl tvůrčí záměr i v tomto případě, je všechno v pořádku. Spíš než zajímavý příběh je tohle totiž dokument, který divákovi servíruje až příliš mnoho faktů, spekulací a roztříštěných lidských emocí.
Foto: Warner Bros
Samotný děj začíná na letišti, které je ostatně pro rozšíření nového druhu viru ideální. První postiženou osobou je Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow), díky níž se infekce nezadržitelně šíří do celého světa. I její manžel Mitch (Matt Damon) tak během několika dní ztratí část své rodiny a v příběhu se stává spíš zrcadlem společnosti, na jejímž fyzickém, ale i morálním rozkladu se nákaza nevratně podepisuje.
Doktorka Erin Marsová (Kate Winslet) a její nadřízený doktor Ellis Cheever (Laurence Fishburne) začnou se svými početnými týmy pátrat po původu viru, učiní kroky pro jeho izolaci a hledají lék. Do boje proti vládním postupům se pouští aktivista a blogger Alan Krumwiede (Jude Law), jenž za epidemií vidí spiknutí farmaceutických firem a vlád.
Aby však divák pochopil odkrývané konspirační teorie, musí strávit kvanta faktů, spekulací a neprůhledných machinací. Film se díky tomu zbytečně tříští do mikropříběhů jednotlivých aktérů. Osudy předestřené na tak malém časovém prostoru ale nedávají publiku šanci se s nimi ztotožnit. Tomu nepomáhá ani hudba, jež postrádá silnější motiv a místo toho si pod jednotlivými záběry jen tak přede. Soundtrack k Nákaze přitom složil Cliff Martinez, jinak autor hudby třeba ke snímkům Driver či Solaris.
Režisér Steven Soderbergh (trilogie Dannyho parťáci) chtěl ve svém novém filmu o celosvětové epidemii poukázat na vratkost morálního kreditu jednotlivců, společností a vlád v mezních situacích, kterým lidstvo v dohledné době možná bude čelit, nebo dokonce už čelí. Výsledek je ale rozpačitý a Nákaza je spíše zbytečně předraženým dokumentem s hollywoodským obsazením než příběhem, který by mohl vyvolat vlnu emocí a splnit účel varovně zdviženého prstu.
Hodnocení Vládi Baráka: 60 %