Menu Zavřít

Filmový catering nezná stereotyp

15. 8. 2005
Autor: Euro.cz

MAJITEL FIRMY KLC FILM CATERING KAREL HAVLÍČEK: I když se neustále mluví o odchodu amerických filmařů dále na východ, cateringové firmy zůstávají klidné. "Cizí produkce tam zkusí natáčet maximálně dvakrát a vrátí se. Stále máme mnohonásobně kvalitnější servis než třeba Bulhaři," říká majitel cateringové firmy KLC Film Catering Karel Havlíček.

MAJITEL FIRMY KLC FILM CATERING KAREL HAVLÍČEK: I když se neustále mluví o odchodu amerických filmařů dále na východ, cateringové firmy zůstávají klidné. „Cizí produkce tam zkusí natáčet maximálně dvakrát a vrátí se. Stále máme mnohonásobně kvalitnější servis než třeba Bulhaři,“ říká majitel cateringové firmy KLC Film Catering Karel Havlíček. * Jaký je základní rozdíl mezi filmovým cateringem a tradičním rautem? Liší se hlavně místem, kde se jídlo připravuje. Pokud si objednáte tradičnější raut nebo banket v nějakých vnitřních prostorách nebo v jejich blízkosti, tak se obložené tácy a salátové mísy připravují v kuchyni. Kuchyně může být třeba součástí restaurace nebo hotelu. Ozdobené tácy se pak případně odvezou na místo určení, kde se vyškolení číšníci starají o to, aby se jídlo dostalo z chladicích aut na stůl. Naopak filmový catering se připravuje jinak. * A kde? Na filmová natáčení jezdí vlek, který je vybavený jako běžná kuchyně. Najdete v něm ohřívače, fritézy, nápojové automaty a další standardní zařízení. V místě natáčení pak potřebujete už jen agregát a můžete vařit. Filmový catering je sice náročnější, ale méně stereotypní. * Když v České republice natáčí zahraniční produkce, zajišťuje pro ni catering více firem současně, nebo si objedná kompletní balíček služeb od jedné z nich - od pojízdné „polní“ kuchyně až po přípravu slavnostní večeře nebo závěrečného večírku? Rozhodnutí většinou padne už před začátkem samotného projektu a napíše se pak do smlouvy. Uvedu jeden příklad za všechny. Když se točil film Hartova válka, tak producent objednal jeden catering pro filmový štáb čítající asi 250 osob, pak servis pro zhruba 300 komparzistů a pak VIP catering pro 25 osob, včetně hlavního představitele Bruce Willise. Jen ten poslední zajišťovala má firma. Vařil jsem tam společně s Willisovým osobním kuchařem a bylo předem dané, co se asi bude připravovat. Večírky většinou zajišťuje jiná firma, protože na takovou párty zve produkce celý štáb i včetně cateringu - jako poděkování. * Funguje to podobně i u českých produkcí?

Řada filmů vzniká hlavně v produkci tuzemských televizí. A ty nemají moc peněz na nákladné večírky. Někdy nás osloví, abychom jim zajistili občerstvení na takzvanou dotočnou. Říká se tomu wrap catering. Často se jen připraví tácy na stůl a po skončení akce se odnesou. Žádná složitá obsluha. Co se týče běžného občerstvení během natáčení, tak zaměstnanci i externisté tuzemských televizí mívají vysoké diety nebo dostatečné platy, aby si jídlo u cateringu kupovali sami. Jen u těch filmů nebo reklam, kde je více peněz, přijde producent, řekne kolik korun má na osobu denně a podle toho sestavíme jídelníček.

* U filmu se o jídlo staráte čtyřiadvacet hodin denně. Jak tedy takový celodenní jídelníček vypadá?

Snídaně jsou slané či sladké, k dispozici jsou obložené tácy a velký výběr jídla, protože každý má rád něco jiného. Počet druhů jídel se liší natáčení od natáčení, produkce od produkce. K obědu standardně vaříme dvě masitá jídla, jedno vegetariánské a jednu polévku.

* Jste připraveni na neobvyklé požadavky zahraničních produkcí?

Ještě se nám nestalo, že by nás někdo svým přáním zaskočil. Ačkoli je pravda, že když jsme od Bruce Willise dostali požadavek nakupovat ovoce a zeleninu ve Fruits de France, kde běžní lidé nakupují po kusech, zatímco my brali celé bedny, tak se v obchodě museli ohánět, aby stačili udělat zásoby. Nebo když v Čechách koncertoval Ozzy Osbourne, tak jsme dostali přesný soupis toho, co si kapela ve svém zázemí přeje. Často se musí půjčit gastrozařízení, protože na něj nemáme vlastní kapacity. Pak se ve větším prostoru postaví velká kuchyně, kde se vaří.

* Proč se staví tak velké kuchyně pro relativně malý počet lidí, třeba padesáti až sto osob?

Na koncertech se sice podílí stovka lidí, ale každý má jiné požadavky na stravu. Pak se do každé šatny odnese přesně to, co ten člověk požadoval. Catering na koncerty zahraničních hvězd se tím výrazně liší od filmového cateringu.

* Od čeho se odvíjí cena filmového cateringu?

bitcoin_skoleni

Může se pohybovat od tří po osmnáct tisíc za den. Výsledná suma závisí na počtu strávníků, obsluhy, typu jídel či použité technologii. Záleží třeba také na počtu stanů, židlí či použité dekoraci.

* Přituhuje konkurence? Konkurence je určitě velká a pořád narůstá. V Praze podniká rámcově 23 cateringových společností, které zajišťují televizní a filmový servis. Jsou v tom i soukromníci s malým karavanem, kteří jezdí jen s Českou televizí, ale když je někdo osloví, ať zajistí občerstvení pro velký film, tak na to nemají vybavení ani zkušenosti. Takoví lidé ale zase mohou nabídnout nižší cenu. ZE SLOVNÍČKU POJMŮ Craf servis = catering přímo na natáčecím place u filmového štábuBasement = catering ve velkokapacitních stanech (se stoly a lavicemi nebo židlemi) KAREL HAVLÍČEK Už během studií na obchodní akademii si přivydělával jako komparzista. Poté se několik let živil vařením po různých restauracích a filmových klubech. V roce 1990 založil firmu KLC Film Catering. První cateringový servis zajišťoval u seriálu Wolfgang Amadeus Mozart, poté na dva roky zakotvil u dalšího seriálu - Návrat Arabely. Od letošního roku poskytuje služby filmovému studiu Gatteo. Už dva roky můžete Karla Havlíčka vídat na obrazovce TV Prima, jak vaří s hosty pořadu Prima vařečka.

  • Našli jste v článku chybu?