Úřady tvrdí, že na taškařici o cinkající státní pokladně filmařům nenaletí.
Stát, respektive úředníci, a filmaři – dvě skupiny, jejichž názor na investiční pobídky zahraničním filmovým týmům se začínají na první pohled vzdalovat jako dvě čepele na konci rozevírajících se nůžek. Na jedné straně jsou podnikatelé ze světa stříbrného plátna, proti nim stát, který se vzpírá lákat filmařské týmy na jakékoli pobídky, které ovšem okolní země nabízejí. Filmoví byznysmeni chtějí to, co jiní podnikatelé už dávno získali. Koneckonců jejich nároky odpovídají logice kapitálu. Investiční pobídky by jim zvedly zisk, a o ten jde především. Tak proč o pomoc neusilovat?
Argumentují, že by nebyli první, a také, že by pobídky nebyly potřeba, kdyby se situace na filmařském trhu nestala neúprosnou. Tuzemští filmaři totiž přicházejí o zakázky, a to nejen ledajaké, ale o ty lukrativní z Hollywoodu. Vinu svalují na supy (rozuměj filmová studia z okolních zemí). Prý jim obchody vyzobávají do kosti.
Manažeři s úředníky hovořili rétorikou, na kterou dosud slyšeli, že jde přece o nástroj, díky němuž by se pokladna naplnila nejen filmařům, ale nakonec i státu. Ten ovšem investiční filmové pobídky zatím zamítl. Důvod? Musí šetřit. Navíc se úřady nechaly slyšet, že na taškařici o cinkající státní pokladně filmařům nenaletí.
Na celé tahanici není nic kuriózního, podobné argumenty se objevily v mnoha odvětvích. Chyba jen, že na všechny neplatí stejný metr. Ještě nedávno tatáž ministerstva rozdávala pobídky bez skrupulí, dokonce se tím chlubila. Pitoresknosti příběhu přidává i fakt, že filmaři s úředníky už rok vyjednávají a dostali slib, že budou vyslyšeni. Nakonec je všechno úplně jinak. Argumentaci, že pobídky jsou nepřípustné, tedy i pro film, nelze nic vytknout. To by bylo natažených rukou. A proč se natahuje ta filmařská? Protože právě příklady táhnou.
Někdo si může myslet, že filmaři jsou jen malé ryby v českém rybníce a ve sférách vlivu mají krátké páky. Na pohled to tak vypadá. Ale, jak už to v příbězích, které se ještě píší, bývá, autor do děje přidá dramatickou vsuvku a opravdový konec teprve přijde. Uvidíme. Možná, že filmový průmysl si pobídky přece jen vydupe. Postoje i fakta se mění a happy end má být překvapující.