Počet zájemců o úvěr, které si banky a další finanční instituce prověřily v registrech, vzrostl v listopadu o pětinu.
Foto: archív Profit
V listopadu stoupl počet dotazů do Bankovního a Nebankovního registru klientských informací o téměř 20 procent v porovnání s říjnem. Tento nárůst ukazuje, že lidé začali před Vánoci více žádat o půjčky a banky a další finanční instituce si zájemce o úvěr více prověřují. Zkušenosti sdružení zaměřených na poradenství občanům ve finanční tísni ale ukazují, že předvánoční půjčky často vedou k předlužení a neschopnosti splácet. Proto Bankovní a Nebankovní registr klientských informací vydal v předvánoční době informační brožuru nazvanou „Stručný průvodce úvěrovými registry“ s cílem vysvětlit klientům, jak úvěrové registry fungují a zároveň připomenout zásady odpovědného zadlužování.
Ve srovnání s listopadem 2009 se počet dotazů do Bankovního registru meziročně zvýšil o 10 procent. „Meziroční nárůst zájemců o úvěr ukazuje, že finanční krize pomalu polevila a lidé se méně bojí nakupovat na dluh. S tím ale zároveň roste riziko předlužení, protože leckteří spotřebitelé již „jedou na doraz“ a další úvěr je může dostat do dluhové pasti – přestože dosud všechny své závazky spláceli,“ řekl Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CCB – Czech Credit Bureau, která oba registry organizuje. Například u klienta, který má 5 a více úvěrových smluv je pravděpodobnost, že bude mít v budoucnu problém se splácením svých závazků, až 3 krát vyšší než u klienta, který má smlouvy pouze dvě.
Před Vánoci proto míří ke spotřebitelům informační brožura „Stručný průvodce úvěrovými registry“, kterou Bankovní a Nebankovní registr připravil spolu s organizacemi poskytujícími odborné poradenství při vzniku finanční tísně na straně spotřebitele. Společnými aktivitami se tak snaží vzdělávat veřejnost v oblasti odpovědného zadlužování a zvýšit povědomí o rizicích předlužení a o pravidlech finančního zdraví.
„Z vlastní zkušenosti vím, že mnoho lidí zláká bohatá nabídka předvánočního trhu a nákup vánočních dárků tak často řeší půjčkami. Problém pak nastává na jaře, kdy zjistí, že vlastně nemají na splátky, jelikož nebyli schopni své finanční možnosti správně vyhodnotit. Doufám, že distribucí brožury budeme více apelovat na spotřebitele, aby se chovali zodpovědněji a nepředlužovali se jen kvůli tomu, aby měli lepší televizi než soused,“ řekl David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.
Brožura bude k dispozici v Klientském centru Bankovního a Nebankovního registru a na pobočkách Poradny při finanční tísni, Asociace občanských poraden a Sdružení českých spotřebitelů. Lze ji rovněž stáhnout elektronicky na adrese http://www.llcb.cz/download/Pruvodce_uverovymi_registry.pdf nebo http://www.cbcb.cz/download/Pruvodce_uverovymi_registry.pdf.