Ekonomická krize dorazila i do informačních technologií.
Dopady se však liší podle orientace IT firem. Zatímco prodejci a výrobci hardwaru se připravují na hubený rok, internetové a softwarové firmy prý krize postihne minimálně.
Světová ekonomická krize se z oblasti finančnictví přelévá v podstatě do všech ostatních oblastí byznysu. Výjimkou není ani trh informačních technologií. „Primárním důsledkem krize je omezení úvěrování bank. To zhoršilo finanční situaci podniků, způsobilo následný pokles ekonomiky, propouštění a další snižování výdajů firem i spotřebitelů,“ popisuje situaci na trhu analytik firmy Cyrrus Ondřej Moravanský. Jednou z prvních oblastí, kde nyní firmy i domácnosti mohou ušetřit, jsou právě technologie. „Firmy šetří na investicích do IT, lidé si méně kupují nové mobilní telefony a počítače,“ vysvětluje Moravanský dopady krize na oblast technologií.
Krize však neovlivní všechny obory informačních technologií stejně. Zatímco internetové firmy nebo softwaroví vývojáři se vývoje v příštím roce příliš neobávají, výrobci a prodejci počítačového vybavení nebo mobilů očekávají daleko hubenější rok. Na menší zájem o počítače a mobily pak podle Moravanského doplatí i výrobci součástek pro tyto přístroje, například čipů. „Výrobci čipů víceméně po celém světě snižují odhady zisků. Týká se to i takových věcí, jako fotoaparáty, paměťové karty, navigace,“ dodává Moravanský.
Na rozdíl od finančního sektoru nebo automobilového průmyslu ale podle Moravanského nebude dopad krize na oblast informačních technologií tak dramatický. Nedá se čekat, že by nadnárodní IT firmy hromadně zavíraly české pobočky a propouštěly ve velkém, ani že by menší, ryze české společnosti krachovaly jedna za druhou. „Záleží, co konkrétně české pobočky mají na starosti. Vývojových center by se úspory měly dotknout co nejméně,“ tvrdí Moravanský. Výjimkou podle něj mohou být výrobní firmy. „Pokud firma vyrábí například součásti pro světový trh, tak lze očekávat pokles výroby i v Česku,“ dodává. Menším českým firmám pak podle něj hrozí spíše pohlcení větší konkurencí než úplný krach.
Nejhůř jsou na tom výrobci hardwaru
Úsporná opatření většiny firem do svých prognóz vývoje trhu zahrnuly i přední světové analytické firmy. Podle nich se bude vývoj lišit podle orientace IT firem a nejhůře postiženi budou výrobci počítačů a mobilů. Například společnost IDC v reakci na postupující ekonomickou krizi výrazně upravila odhady prodejů počítačů v příštím roce. Zatímco původní prognózy hovořily o 4,5procentním nárůstu světových prodejů, aktuální verze analýzy z počátku prosince už naopak počítá s více než pětiprocentním poklesem. „Kupující si více hlídají peněženky. Budou méně ochotni upgradovat své vybavení nebo kupovat rychlejší procesory,“ tvrdí analytik IDC Loren Loverde.
Podobně pesimistické předpovědi zveřejnila analytická společnost Gartner v oblasti mobilních technologií. Doposud velmi rychle rostoucí oblast podle společnosti Gartner v příštím roce výrazně zbrzdí a prodeje mobilních telefonů poklesnou až o čtyři procenta. Důvod je stejný jako v případě počítačů: V době, kdy lidé šetří, si jednoduše odpustí koupi drahého nového modelu telefonu. Předpokládaný pokles prodejů mobilních telefonů potvrdili i jejich přední výrobci Nokia a Sony Ericsson.
Samotní výrobci hardwaru prozatím odhady na příští rok nechtějí zveřejňovat. Profitem oslovení přední dodavatelé počítačů Hewlett-Packard a Lenovo vývoj v příštím roce nekomentují. Kvůli lednovému zveřejnění hospodářských výsledků neposkytuje přesnější prognózu ani největší výrobce čipů, firma Intel. Mluvčí české pobočky Pavel Svoboda jen odkázal na snížení odhadů výnosů z prodeje čipů v posledním loňském čtvrtletí. Na tom se podepsala slabší poptávka na světových trzích.
Na softwaru se šetřit nebude
Naopak vývoj na trhu softwaru zřejmě nebude zdaleka tak dramatický. Firma Gartner sice snížila odhady růstu, i tak ale očekává, že se softwarových produktů prodá o 6,6 procenta více než letos. „Investice do softwaru finanční krize zatím nijak zásadně neovlivňuje. Ukazuje se totiž, že si firmy začínají uvědomovat více než kdykoliv předtím, že jim software může v mnoha situacích pomoci výrazně snižovat náklady,“ vysvětluje Jane Gilsonová, generální ředitelka české pobočky největšího výrobce softwaru, firmy Microsoft.
Podobnou zkušenost potvrzuje i obchodní ředitel české vývojářské firmy Software602 Pavel Nemrava. Podle něj firma dopady krize nepozoruje a počítá s růstem i v příštím roce. I Nemrava tvrdí, že za růstem poptávky po programech od Software602 stojí především úspory. „Je to dáno oblastí, na kterou se zaměřujeme, tedy nahrazování oběhu papírových dokumentů nebo elektronická fakturace. To jsou věci, které podnikům šetří peníze, aniž by se musely pouštět do složitých změnových projektů,“ tvrdí Pavel Nemrava.
Právě kvůli tomu, že firmy budou hledat úspory na všech stranách, může krize paradoxně některým softwarovým vývojářům pomoci. Šanci mají podle Gilsonové i malé firmy. „Krize sice ovlivňuje objem investic, které jsou organizace schopny investovat do IT, ale na druhou stranu právě nyní přichází období, kdy mohou i menší firmy přijít s originálními řešeními. Mají tak příležitost uspět u zákazníků s nabídkou produktů a služeb, které jim pomohou snížit náklady na provoz IT infrastruktury, hardwarovou a energetickou náročnost či zefektivnit práci se stávajícími systémy,“ uvádí Gilsonová příklad.
Specifickou oblastí softwaru jsou bezpečnostní programy, například antiviry. V tomto segmentu trhu se neočekává prakticky žádný výraznější dopad ekonomické krize. Podle průzkumu Global State of Information Security Survey společnosti PricewaterhouseCoopers naopak většina IT manažerů plánuje zvýšení investic do IT bezpečnosti. Jedním z hlavních důvodů je podle výzkumu změna obchodních modelů řady firem. Stále více obchodů totiž probíhá přes internet, kde je otázka bezpečnosti obzvláště důležitá. „Příjmy společnosti McAfee za loňský kvartál vzrostly o 27 procent. Z našeho úhlu pohledu tedy musím konstatovat, že jsme nějaké výrazné dopady finanční krize nezaznamenali,“ říká manažer české pobočky bezpečnostní firmy McAfee Vladimír Brož.
Internetu může krize i pomoci
Hledání úspor a zefektivnění investic se může v době krize kladně projevit také u firem, působících výhradně na internetu. Příkladem může být oblast internetové reklamy, která živí všechny velké vyhledávací portály, jako Centrum.cz, Seznam nebo Google. Právě internetové reklamy se totiž úspory marketingových oddělení inzerujících firem dotýkají daleko méně než jiných forem inzerce. „Nestabilita v současné situaci chování inzerentů ovlivňuje, a to tím způsobem, že přesouvají inzertní aktivity na média s prokazatelnou a lepší účinností, jakou je právě on-line reklama,“ podotýká Industry Sales manažer Google Česká republika Dan Nohel. Podle něj Google zaznamenal zvýšený zájem o inzerci nejen u stávajících inzerentů, ale především u klientů nových. „Ti své investice stahují z jiných mediatypů z důvodu vysoké mediální inflace nastartované televizemi,“ dodává Nohel.
Přehodnocování efektivity různých reklamních kampaní bude v příštím roce ještě výraznější. „Krize pomohla zviditelnit rozdíly mezi jednotlivými typy médií, inz
erenti začali více přemýšlet nad jejich účinností a měřením dopadu, upouštějí od těžko cílitelné a měřitelné masovosti. Prioritou pro ně začíná být to, aby reálná hodnota reklamního prostoru odpovídala cenám požadovaným za tento prostor,“ vysvětluje Dan Nohel. Nárůst zájmu o internetovou reklamu potvrdil Profitu i mluvčí českého portálu Centrum.cz Petr Kapalín.
Finanční krize může hrát do karet i internetovým obchodům, a to především těm větším. Více než kdy jindy totiž nakupující mohou zohlednit výhodnější ceny při on-line nákupu. „Lidé jsou nyní opatrnější při nákupech a při nákupu na internetu je mnohem snazší udělat srovnání cen. Zákazníci tak mohou snadněji vybrat produkt odpovídající jejich finančním možnostem. Navíc při nákupu přes internet ušetří peníze, které by je jinak stála doprava do nákupního centra,“ argumentuje marketingový manažer největšího českého on-line prodejce počítačového vybavení a elektroniky Alza.cz Jan Samko. Krize a stagnace prodejů elektroniky může navíc podle něj přispět ke konsolidaci trhu. „Přežijí jen silní, kteří postupně budou pohlcovat menší obchůdky, pro něž bude příchozí krize poslední metou,“ předpovídá Samko.
Vývoj se nezpomalí
Analytici i Profitem oslovené firmy z oblasti technologií se shodují v jednom: Přestože si finanční krize žádá úspory i u výrobců hardwaru a softwarových vývojářů, rozhodně se nedotkne výdajů v oblasti výzkumu. „Vývoj nových technologií či produktů se prozatím zdá být škrtům ve výdajích ušetřen. Přece jen stále platí, že nové technologie jsou předzvěstí budoucích konkurenčních výhod,“ vysvětluje analytik firmy Cyrrus Ondřej Moravanský.
Úspory v oblasti vývoje rezolutně odmítá i Vladimír Brož z McAfee. „Na vývoji nových produktů se šetřit nedá. To bychom si lidově řečeno zatloukali hřebík do rakve,“ říká Brož. Stejně se vyjadřuje Jane Gilsonová. „Microsoft je jednou z firem, která v celosvětovém měřítku investuje do vývoje nových produktů a technologií největší částky. Tyto výdaje jsou plánovány dlouhodobě, a proto v tuto chvíli žádné omezení investic do této oblasti plánováno není,“ tvrdí Gilsonová.