Menu Zavřít

Finanční správa šetří, omezí činnost desítek úřadů

18. 9. 2019
Autor: Profimedia.cz

Finanční správa omezí v prvním pololetí příštího roku činnost 33 finančních úřadů. Úřady budou služby poskytovat v úřední dny pondělí a středa, tedy minimálně dva dny v týdnu, a budou je zajišťovat alespoň dva pracovníci správy. Zástupci obcí považují záměr za projev dalšího vzdalování výkonu státní správy od občana a nevěří, že rozsah služeb zůstane stejný.

Finanční správa má nyní 201 územních pracovišť. Z toho 23 územních pracovišť již od června 2016 funguje v režimu 2+2, tedy dva dny v týdnu v nich působí dva úředníci.

Na finančních úřadech s omezeným provozem by měla být zachována činnost podatelny, vydávání tiskopisů a poskytování informací, vydávání potvrzení o bezdlužnosti, nahlížení do spisu a přidělování autentizačních údajů k elektronické evidenci tržeb (EET) nebo k placení správních poplatků a vymáhaných nedoplatků prostřednictvím platební karty.

Souhlasíte s úsporami finanční správy?

Sdružení místních samospráv již dříve upozornilo, že omezení činnosti povede k odlivu vzdělaných lidí z dotčených regionů. „Tím dojde k dalšímu vzdálení veřejných služeb pro občany v často odlehlých regionech. Navíc se tím sníží nabídka kvalifikovaných míst, a tedy i motivace lidí vracet se do regionů po studiu na vysoké škole,“ uvedl předseda sdružení Stanislav Polčák.

Starosta Kaplice na Českokrumlovsku Pavel Talíř míní, že problém budou mít lidé z pohraničí. „Na jedné straně máme plná ústa toho, jak chceme podporovat rozvoj na venkově, ale děláme všechno pro to, aby se venkov dál vylidňoval,“ řekl. Podotkl, že může vzniknout i taková rebelie, že lidé přestanou podávat daňová přiznání. V obcích panují také obavy, že finanční úřady budou fungovat spíš jako podací místo.


Maléru naproti. Výdaje státu požírají vše, co přinesla konjunktura

 Ministryně financí Alena Schillerová


Změny v činnosti úřadů souvisí s plánem snížit počet pracovníků a provozních nákladů finanční správy. Úspora související s omezováním činnosti vybraných úřadů by měla podle analýzy finanční správy činit v následujících pěti letech 660 milionů korun a vést ke zrušení 123 míst. Podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty by ale místo personálních škrtů bylo vhodné věnovat se spíše komplexní digitalizaci státní správy, která by umožnila vše vyřídit z pohodlí domova.

Předseda Svazu měst a obcí České republiky František Lukl chce plánované omezení činnosti finančních úřadů ještě probrat s premiérem Andrejem Babišem (ANO), setkat se mají 1. října.

Čtěte také:

Maláčová částečně uspěla. Ministerstvo práce dostane z rozpočtu o 5,9 miliardy korun více

Metnar vyjednal navýšení rozpočtu obrany na 75,5 miliardy korun

Schodek rozpočtu by měl zůstat 40 miliard korun. Měnit ho není potřeba, řekl Babiš

MMF24

Recese: už je tady zase

Úředník na dlažbě. Babišova vláda chystá masivní propouštění

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).