T e l e k o m u n i k a c e
Finská telekomunikační společnost Nokia loni zaznamenala obrovský obchodní úspěch. Stala se jedničkou na trhu s mobilními telefonními přístroji. V roce 1998 si lidé na celém světě koupili celkem asi 40,8 milionu mobilních telefonů značky Nokia. Firma tak ovládla zhruba čtvrtinu loňského trhu s těmito přístroji a nechala za sebou své největší konkurenty Motorolu a Ericsson..
Nokia minulý rok zaznamenala tržby ve výši bezmála 80 miliard finských marek, což je v přepočtu více než 480 miliard korun! Meziročně to znamená nárůst o 51 procento. Výnos z akcie dosáhl výše více než sedmnáct finských marek a podle dosavadních záměrů vedení podniku by měli akcionáři získat 5,75 FIM na jednu akcii, jejíž hodnota se v současné době (5. února) pohybuje okolo 117 euro.
Nokia nyní vydělává především na nových modelech elegantních telefonních přístrojů a na výrobě a prodeji zařízení umožňujících mobilní komunikaci. Prodej telefonních přístrojů tvoří více než šedesát procent celkových tržeb společnosti. Další 31 procento tržeb přináší do kasy společnosti Nokia prodej síťových zařízení pro mobilní komunikaci.
Úspěch zaznamenala Nokia především o Vánocích, kdy nabídla na celosvětových trzích zcela novou řadu mobilních telefonů, což nedokázal žádný z jejích největších konkurentů. Například jednomu z hlavních konkurentů společnosti Nokia - švédskému Ericssonu - se koncem roku snížily tržby, jak klesaly ceny starších modelů telefonních přístrojů této značky.
V současnosti Nokia zaměstnává jen v oblasti výzkumu a vývoje třináct tisíc lidí ve dvanácti zemích světa. Proto její šéf Jorma Ollila hovoří pro letošní rok o velkých plánech. „Rok 1999 jsme začali se silným produktovým portfoliem a v průběhu roku budeme představovat další nové výrobky, citovala jeho slova agentura Bloomberg.
Na konci roku 1998 používalo mobilní telefon asi 306 milionů lidí. Podle odhadu společnosti Nokia by jejich počet už v roce 2005 měl dosáhnout jedné miliardy.
Největší zisky přinesla loni Nokii Evropa, odkud plynulo 58 procent celkových příjmů, na druhém místě jsou oba americké kontinenty a Asie (shodně 21 procento tržeb). Největší trhy podle zemí má Nokia ve Spojených státech, v Číně, ve Velké Británii, v Německu a ve Francii.
Původně papírenská a gumárenská firma tak po krušných časech počátkem 90. let zažívá opravdový rozkvět, který je obecně považován za úspěch Jormy Ollily. Tento osmačtyřicetiletý manažer přišel do společnosti v roce 1992 a byl to právě on, kdo otočil kormidlo firmy směrem k telekomunikacím. Když nastal celosvětový boom mobilních telefonů, byla Nokia připravena na silný nápor zákazníků, kteří chtěli nakupovat spolehlivé přístroje a zařízení.
Tento manager a bývalý bankéř se zasloužil o to, že během následujících pěti let se příjmy společnosti zčtyřnásobily. Ollilův recept byl jednoduchý - nabídnout zákazníkům výjimečné telefony s bateriemi, které není třeba tak často nabíjet.
Ollila řídí podnik velkoryse. Své pod-řízené nevyhazuje, ani když způsobí závažnou chybu. Americký časopis BusinesWeek, který Ollilu před časem zařadil mezi 25 nejúspěšnějších manažerů světa, ovšem dodává, že se jeho podřízení dopouštějí chyb jen velice výjimečně.
Jorma Ollila nyní vytváří novou strategii společnosti, která by se měla zaměřit na výrobu mobilních telefonů, jejichž prostřednictvím se jejich uživatelé budou připojovat k internetu.