Menu Zavřít

Firma, kterou postavily myši

11. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Předseda představenstva & generální ředitel, Logitech International

Někteří podnikatelé musejí čekat léta, než se dostanou na výsluní. Alespoň tak tomu bylo v případě švýcarského rodáka Daniela V. Borela, šéfa firmy Logitech International, která vyrábí počítačové periferie. Od roku 1981, kdy Borel firmu založil se svým kamarádem ze Stanfordské univerzity, přežil Logitech hospodářské recese, technologické revoluce, problémy na trhu a boje s Microsoftem i Intelem. V současné době se výrobce počítačových myší, klávesnic, digitálních kamer a příslušenství pro videohry těší nebývalému úspěchu, a to hlavně díky tomu, že v něm ředitel vládne pevnou rukou.
Borel své místo na výsluní s radostí sdílí s dalším podnikatelem, jenž se sice připojil teprve před několika málo lety, ale má na nedávném boomu Logitechu stejnou zásluhu. Guerrino De Luca se narodil v Itálii, kde také vystudoval. Do společnosti vstoupil v roce 1998 jako generální ředitel poté, co pracoval ve firmách Olivetti a Apple Computer. Léta jeho působení v Logitechu patří k nejúspěšnějším: tržby rostou o třicet procent ročně, výnosy se blíží jedné miliardě dolarů a akcie loni stouply o šedesát procent. Dívají se teď snad Borel a De Luca na ostatní svrchu? Kdepak. „Oba jsme si prožili těžké časy a na tvrdé začátky se nezapomíná,“ říká Borel a De Luca dodává, „Nikdy bychom si neměli myslet, že umíme dělat zázraky.“
Řada zákazníků a investorů nesouhlasí. Logitech v tvrdé konkurenci a rychle se měnícím oboru jenom vzkvétá, a to pouze díky své schopnosti být lepší než konkurence. Jeho výrobky, mezi něž patří nedávná bezdrátová optická myš nebo šikovná skládací látková klávesnice pro Palm, jsou známé pro novátorství, chytlavý design a kvalitu. Logitech se zmocnil 55 procent světového trhu trackballů neboli stacionárních ukazovacích zařízení. A poté, co z trhu vystrnadil Intel, prodává 45 procent veškerých webových kamer. Největším úspěchem Logitechu a také zdrojem bezmála poloviny jeho příjmů je však myš. Jak uvádí výzkumná instituce NPD Group, po letech společných bojů se nyní švýcarská firma s Microsoftem dělí o první místo v maloobchodním prodeji myší ve Spojených státech. Logitech má nejnižší ceny v oboru a dosahuje hrubé marže 37 procent. Vloni dosáhl 75 milionů dolarů čistého zisku při celkových výnosech 944 milionů.
Ne vždy šlo všechno tak hladce. Borelovi je 52 let a vyrůstal nedaleko Lausanne, kde také vystudoval fyziku na Federálním technologickém institutu. Zhruba v pětadvaceti odjel ze Švýcarska do Stanfordu, kde zakončil titulem studium počítačových věd. V roce 1981 získal se svým spolužákem Pierluigim Zappacostou smlouvu s japonským Ricohem na vyvinutí systému desktop publishing, který zahrnoval i návrh myši. Softwarový projekt byl odložen k ledu, a tak se v roce 1982 rozhodli prodávat myš samostatně. Podařilo se jim získat kontrakty s Hewlett-Packard, Apple a dalšími firmami. Po veřejném úpisu akcií v roce 1988 rozšířil Logitech svou činnost na ruční skenery, digitální fotoaparáty a herní zařízení. Avšak když se v roce 1992 trh s PC propadl, Logitech se dostal do krize.
A právě v té době se Borel pevně rozhodl vybudovat obchod, který by byl nezávislý na výrobcích osobních počítačů. S důrazem na skvělý evropský design vytvořil silnou značku a přesunem továren do Asie snížil ceny. Už v roce 1997, když se Zappacosta odebral na penzi, se tržby blížily 400 milionům dolarů, avšak firma byla stále silně vázaná na trh s PC.
Na scénu přišel De Luca. Technické vzdělání získal na římské státní univerzitě a marketingové ostruhy si vysloužil v Paříži vedením evropských divizí Apple. Devětačtyřicetiletý De Luca, který dnes pracuje v Kalifornii, získal akvizicí výrobce webových kamer a reproduktorů a pronikl na trh příslušenství k videohrám a handheldům. Očekává se, že Logitech brzy přijde s prvními doplňky k mobilním telefonům: bezšňůrovými sluchátky, která jsou podle slov italského ředitele pouze „netypická“. Dříve nenápadný výrobce myší má velké cíle. V době, kdy telekomunikační a kabelové společnosti bojují o „poslední míli“, aby mohly připojovat domácnosti a úřady, De Luca prohlašuje, že Logitech touží být králem „posledního centimetru“ mezi lidským prstem a elektronickými vynálezy. A pokud budou Borel s De Lucou v čele firmy, můžete dát krk na to, že se to Logitechu podaří.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc

Překlad: Michaela Šimková

  • Našli jste v článku chybu?