Menu Zavřít

Firma M&T – podnikání s klikou

25. 7. 2013
Autor: Profit

Díky sázce na inovace a originální design vyváží společnost M&T své kliky a kování pro okna i dveře do mnoha zemí světa. Vyvinula unikátní technologie, které dosud žádná jiná firma z oboru vytvořit nezvládla.

Štěstí je potřeba u každého úspěšného podnikání. Společnost M&T z Nového Města nad Metují má přímo kliku. Je totiž jediným tuzemským výrobcem a také úspěšným vývozcem klik a dveřního a okenního kování.

Na začátku stála příležitost převzít perspektivní segment podnikání. „V roce 1997 jsme se s bratrem Romanem domluvili, že odkoupíme zásoby dveřního a okenního kování od firmy, v níž pracoval a která ukončila působení v tomto segmentu. Já jsem se postaral o prvotní kapitál a bratr začal budovat prodejní síť,“ popisuje Ivo Ulich vznik společnosti M&T.

Turecké hospodářství

Na českém trhu tehdy působily jen zhruba tři firmy, které s tímto sortimentem obchodovaly. Zboží nakupovaly převážně v Itálii. „Viděli jsme tam prostor a potenciál se prosadit,“ pokračuje Ivo Ulich. Aby se firma na trhu odlišila od konkurence, začala dovážet zboží z Turecka.

I díky této volbě během následujících tří let postupně dospěla k rozhodnutí namísto prodeje výrobků jiných značek přejít na vlastní produkci. „U dodávek z Turecka se projevovala nízká kvalita, dlouhé termíny dodání. Byli jsme závislí na tom, co dodavatel vyrobí, museli jsme na skladě držet velké zásoby kvůli pozdním dodávkám. Jsou to vlastně stejné problémy, jako mají dnes firmy na českém trhu, které nabízejí převážně asijskou produkci, kde kvalita není vždy určujícím kritériem,“ popisuje Ivo Ulich zásadní krok ve vývoji společnosti.

V roce 2000 představila firma svoji první řadu kování pod značkou M&T (Material & Technology). Začátky nebyly jednoduché, v Česku totiž prakticky neexistovala tradice výroby dveřního kování. V M&T tedy museli připravit zcela nový konstrukční, výrobní a technologický systém produkce, dodávek a subdodávek bez možnosti navázat na zkušenosti nějakého tradičního dodavatele.

„Změna to byla velice těžká. Museli jsme najít firmy a naučit je vyrábět pro nás různé komponenty a zvládat některé operace, jako například leštění a broušení. To se dělalo a dodnes zčásti dělá manuálně. Museli jsme zvolit správný materiál, aby na něj šly dobře nanést povrchové úpravy a také abychom mohli garantovat potřebnou životnost,“ popisuje Ivo Ulich.

To se projevilo jako velká výhoda. Díky vymýšlení vlastních postupů vycházejících z technologií dostupných v tuzemsku se produkce společnosti M&T začala odlišovat od konkurence, tedy dovážených značek kování.

Prosadit novou značku se firmě dařilo díky propagaci na veletrzích. Nejdříve díky účasti na expozicích IBF Brno, For Arch a For Habitat Praha nebo Coneco Bratislava upevnila svoji pozici na domácím trhu. Našla obchodní partnery, kteří pod značkou M&T vystupují v Praze, Brně, Plzni a Bratislavě. Celkem navázala firma vztahy se čtyřmi stovkami obchodních partnerů.

Stejnou cestou, tedy prostřednictvím veletrhů, se firma M&T prosadila i v zahraničí. Nejdříve otestovala svoje možnosti v roce 2006 na světovém veletrhu kování a doplňků Practical World v Kolíně nad Rýnem. O rok později začala vyvážet na Slovensko.

V roce 2008 již s využitím předchozích zkušeností získala nové zahraniční trhy, v expanzi pokračovala v roce 2010 díky účasti na dalším významném oborovém veletrhu FensterBau Norimberk, který je největším specializovaným veletrhem v Evropě pro výrobce dveří, oken a doplňků. „V současnosti vyvážíme do Polska, Německa, Holandska, Belgie, Kypru, Řecka, Libanonu, Brazílie, Ruska, Dánska, Rakouska a Slovinska. Další země budou následovat,“ vypočítává Ivo Ulich.

Jediní na světě

Za svůj úspěch v zahraničí firma vděčí především dvěma věcem, kvalitnímu designu a inovacím. V designu vsadila na moderní trendy, především na minimalismus. Právě jednoduché kliky jsou na trhu čím dál žádanější.

„Naším hlavním úspěchem bylo skloubit design s funkčností a být vždy v inovacích o krok napřed před konkurencí. Kromě toho jsme se snažili nabízet ucelené modelové řady, jak na dveře, tak na okna. Zákazník si tedy může celý interiér vybavit ve stejném designu, s povrchovou úpravou v několika barevných odstínech,“ vysvětluje Ivo Ulich.

Design svých výrobků si firma vyvíjí sama, pouze na jedné modelové řadě spolupracovala s přední architektkou Bárou Škorpilovu. Přestože oproti zahraniční konkurenci se v oboru pohybuje relativně krátkou dobu, dostala se technologicky na světovou špičku. Společnost M&T jako první přišla s povrchem z matného niklu a poté také s unikátním povrchem obsahujícím nitrid titanu v různých barvách. „Na trhu to dodnes nikdo nemá,“ zmiňuje Ivo Ulich.

Pro roky 2014 až 2015 firma připravuje další inovaci. Díky nové technologii bude vyrábět kování z lehkých slitin s povrchem z titanu a karbidu wolframia.

„Toto materiálové složení garantuje extrémní odolnost i v nejtěžších klimatických podmínkách. S tímto produktem už chceme oslovit trhy v Asii a na Dálném východě a postupně pro ně připravujeme marketingovou a obchodní strategii,“ plánuje Ivo Ulich.


Červený puntík za design

Prestižní ocenění Red Dot Design Award 2013 získala letos v červenci společnost M&T v německém Essenu. Porota složená z 37 předních světových odborníků udělila ocenění českým klikám z kolekce Minimal/Maximal za výjimečný design, inovativní provedení a materiálové zpracování.

MM25_AI

Výrobky z Nového Města nad Metují porazily více než 4500 produktů z celého světa. Vyznamenané kování se vyznačuje univerzálností použití a minimalistickým designem. Nese identický povrch, jako mají dveře, a díky tomu s nimi pohledově zcela splývá.

Soutěž Red Dot Design Award oceňuje nejlepší designéry od padesátých let minulého století. Soutěží v ní výrobci různých výrobních oborů, od výrobců automobilů, hodinek, osvětlení, elektroniky, telefonů, oblečení, nábytku až po bytové doplňky a další oblasti.


  • Našli jste v článku chybu?