Stačí jeden neopatrný pohyb, a flek je na světě. Zákeřný kečup dopadne na sako a kabát získá výzdobu v podobě skvrny od červeného vína. Potřísněný kus oblečení čeká cesta do čistírny, v horším případě na skládku. Pro ty, kterým se z očekávání návštěvy místnosti plné praček ježí vlasy, vytvořil Hanuš Zvolský a jeho tým startup Cleany.cz.
Celý projekt funguje online. Zákazník v e-shopu zaškrtne, co si přeje vyčistit, zaplatí, a pak už jen čeká na kurýra, který oblečení vyzvedne a doručí do ekologické čistírny. Druhý den se prádlo vrátí domů čisté a zabalené jako nové. Algoritmus vybere dopravce a zároveň vyhodnotí, která z partnerských čistíren si se zakázkou poradí nejlépe.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že současná situace čistírnám nepřeje, projekt se stále rozvíjí. Přispěla k tomu i několikamilionová investice Jiřího Hlavenky, který odkoupil třetinu firmy. „Situace na trhu je těžká, většina čistíren a prádelen má pokles tržeb až o 80 %. My jsme jedna z mála firem, které se daří růst ve stovkách procent. Díky tomu můžeme podržet naše partnery, aby nemuseli zavřít krám,“ říká jednatel firmy Hanuš Zvolský.
Dva miliony chyb a pár skvělých věcí
Právě ve Zvolského hlavě se před několika lety nápad na online čistírnu zrodil. Rozešla se s ním přítelkyně. Protože pracoval jako krizový manažer, brzy ho zavalily špinavé košile. „Najednou jsem stál před pračkou a vůbec jsem nevěděl, co mám dělat. Pračka měla milion programů, které jsem ještě zvládl, ale na žehlení jsem si netroufl a dal jsem je vyčistit,“ směje se. Prostředí čistírny se mu ale nezamlouvalo. „Estetika tam jde stranou a je to nevymazlené, ačkoliv dělají skvělou práci. Není důvod tam chodit,“ přiznává. V té době navíc s kamarádem Martinem Holčekem přemýšleli o společném podnikání. Tohle byl impuls. Holček pracoval v bance a obleky do čistírny nosil každou chvíli. Dvojice se inspirovala internetovými službami, které rozváží jídlo.
Nápad rozpracovali do formy startupu a začali podnikat. „Udělali jsme dva miliony chyb a pár skvělých věcí a dneska jsme tam, kde jsme,“ říká Zvolský. V současné době služba funguje v Praze a jejích satelitech, v Brně, Olomouci, Plzni, Ostravě a v Bratislavě. Firma ale plánuje další rozšíření. „Chtěli bychom se dostat i do dalších států a stát se důležitým evropským hráčem. Plánujeme otevřít ještě několik dalších měst a rozšířit působnost na Slovensku,“ uvedl zakladatel.
Važme si oblečení
„Při výběru partnerských čistíren zkoumáme jejich technologie. Existuje chemické suché čištění, které není moc ekologické, ale některé typy skvrn tuto technologii bohužel vyžadují. Nám se daří naprostou většinu objednávek čistit mokrou cestou,“ popisuje Zvolský.
„Máme vytipované postupy, které se nám líbí, a ty naši dodavatelé musí mít. Kromě ekologické varianty čištění musí fungovat profesionálně, mít dost velkou kapacitu a zaměstnance s praxí. Chceme mít v týmu firmy, které posouvají obor dopředu. Záleží jim na tom, vzdělávají se nebo i publikují,“ doplňuje. „Starý chemický stroj nám nestačí. Snažíme se, aby partneři co nejvíce využívali mokré čištění. Ale i chemické odstranění olejovité skvrny je menší zátěž, než kdyby si člověk koupil nový kousek,“ říká. Záchrana oblečení a snížení uhlíkové stopy patří k dalším cílům firmy.
V souvislosti s koronavirovou krizí má zakladatel pocit, že si lidé začínají uvědomovat, že příroda není neomezená a měli bychom s jejími zdroji zacházet šetrněji: „Věřím, že lidé si budou více vážit svého oblečení a budou si vybírat oděvy, které vydrží déle. Běžně nám lidi volají, že za padesát nebo šedesát korun, což stojí vyčistění trička, si mohou koupit nové. Přesně tohle nejsou naše hodnoty. Tričko za sto korun – Jakým způsobem je vyrobené? Jak dlouho vydrží?“ Zvolský upozorňuje, že na výrobu jediného trička nebo džín padnou tisíce litrů vody. Další energii spotřebuje doprava z asijských továren do Evropy.
Cleany cílí na lidi, kteří si považují svého oblečení a nelitují peněz za službu čistírny. Většinu zákazníků tvoří lidé, kteří chodí v oblecích a každá minuta strávená praním nebo žehlením je pro ně drahá. Ani to ale není pravidlem, Cleany se snaží poskytovat služby napříč společností. Kromě klasického čištění košil a sak nabízí třeba i službu pro bytový textil nebo klasické praní oblečení na kila.
„Když jsme firmu s Martinem budovali, motivovalo nás, že čistírnu mohou využívat všichni od mých kamarádů po rodiče. Teď lidi nechodí do kanceláří a nečistí se tolik obleků a košil, ale zase je zájem o bytový textil. Líbí se mi, že fungujeme napříč společností. Na zákaznickou linku nám volají starší paní i mladí kluci po plese,“ vypráví jednatel.
Mezi zákazníky vede klasika v podobě obleků a zimních bund, ale v Cleany se setkali i s mnohem podivnějšími požadavky. Čistili několik maskotů i dvouapůlmetrovou košili.
Obal se rozpustí ve vodě
Všechny oděvy se k zákazníkům vrátí složené v plastovém obalu, který se dá zcela recyklovat. Jenže to neznamená, že by to opravdu někdo udělal. I když plast vytřídíme, recykluje se ho méně než polovina. Odpadky totiž musí někdo odkoupit a vynaložit další úsilí na jejich zpracování. O většinu nikdo nestojí, a tak končí ve spalovnách. Proto firma právě teď hledá ekologicky neutrální obalový materiál.
„Dívali jsme se na škrobové obaly, které se jeví zajímavě, ale škrob je většinou z kukuřice, což znamená obrovskou spotřebu vody na pěstování a další náklady na dopravu. Nejlepší obal je samozřejmě žádný, ale komfort zákazníka je pro nás zásadní,“ říká Hanuš Zvolský.
http://www.euro.cz/byznys/od-mody-ke-zdravi-zoot-zacal-na-svem-e-shopu-prodavat-potravinove-doplnky-cili-predevsim-na-premiove-znacky
Nyní jedná s českou firmou, která začíná vyrábět rozpustný obalový materiál a nepoužívá škrob ani plast. „Ve vodě se rozloží tak, že ji můžete klidně vypít. To vypadá super, ale nemůžu slíbit, že za tři měsíce to budeme mít v nabídce. Musíme ještě otestovat, jak reaguje na déšť při převozu. Každopádně je to jedno z nejzajímavějších řešení, na která jsem narazil,“ uvedl ředitel.
Nové nápady hledá Hanuš Zvolský neustále. „Podnikání je vždycky o lidech a každý den vás překvapí spousta věcí. Pořád se něco děje a je to dřina. Já jsem za to rád.“